آخرین خبرها

دوگانه دشمن دانا و دوست نادان در خاورمیانه

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا به دلیل موضع های تند و ساختارشکنانه در مبارزات انتخاباتی باعث گردید تا مثل زیادی از نقاط جهان، اغلب دولت های خاورمیانه با نگرانی ورود وی به کاخ سفید را دنبال کنند.
در میان دولت های خاورمیانه ای انگشت شمار کشورهایی چون سوریه به دلیل شعارهایی که ترامپ در راستای خارج شدن از منازعات پرهزینه خاورمیانه سرداده بود با درصدی از خوشبینی به تغییرات آمریکا می نگریستند.
برخلاف آنچه بعضی دولت های حاشیه جنوبی خلیج فارس دلواپس آن بودند، ترامپ پذیرای رشوه های کلان شیوخ عرب و به پشتیبان کلیدی کشورهایی چون عربستان سعودی تبدیل گردید. قبل از آن سعودی و صهیونیست ها برای راضی کردن آمریکا به برهم زدن توافق اتمی با ناکامی رو به رو و در راستای های دیگری دچار اختلافاتی جدی گردیدند.
در دوره اوباما بود که برای نخستین بار طی ۳۶ سال گذشته آمریکا در شورای امنیت از حق وتو خود استفاده نکرد تا قطعنامه ای در محکومیت شهرک سازی صهیونیست ها به تصویب برسد.
اوباما در دوره رئیس جمهوری خود کوشید تا روابطی تقریبا متوازنی با کشورهای منطقه ایجاد کند. وی ضمن کوشش برای گسترش مناسبات با سعودی ها می خواست تا حد امکان مانع از خودسری منطقه ای ریاض گردد.
آمریکای دوره اوباما هر چند دست سعودی ها را در هجوم به یمن بازگذاشت اما در سوریه و نیز اظهار کرد وگوهای اتمی با جمهوری اسلامی ایران سیاستی دلخواه عربستان را دنبال نکرد.

در دوره رییس جمهوری پیشین آمریکا سخت ترین تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران وضعیت گردید و پس از آن طولانی ترین گفتگوها دیپلماتیک بین دو کشور انجام شد؛ سیاست هایی که زیادی از صاحبنظران آن را نمود پیگیری راهبرد «قدرت هوشمند» از سوی دولت دموکرات آمریکا می دانند.

عملا نیز اوباما انواع امکانات از تحریم های اقتصادی، تهدید نظامی، رایزنی های دیپلماتیک، ایراد سخنرانی و ارسال پیام های گوناگون را به طور مکمل و متوازن به کار برد تا راهبردهای خود را در خاورمیانه عملیاتی سازد. به همین دلیل بعضی تحلیلگران اوباما را به چشم دشمن دانای گروهی از دولت های خاورمیانه نگاه می کنند.
در قیاس با اوباما، راهبرد ترامپ در خاورمیانه را زیادی صریح و غیرپیچیده می انگارند.

علاوه بر این پشتیبانی ترامپ از متحدین خاورمیانه ای به تحریک و پشتیبانی از سیاست های تندرو و تندروی های آل سعود و صهیونیست ها چکیده شده و تنها بر هزینه های آنها افزوده هست.

مناسبات سعودی ها با سایر دولت های منطقه نیز در لوای پشتیبانی ترامپ یا به عبارت دیگر تصاحب مراجع مالی عربستان از طریق قراردادهای کلان تسلیحاتی، وضعیتی پرچالش را سپری می نماید تا جایی که زیادی از کارشناسان خاورمیانه دوره کنونی را پرتنش ترین و سخت ترین دوره سیاست بیگانه عربستان شرح می کنند.
در این شرایط و با توجه به اظهار دوستی ترامپ با متحدین خاورمیانه ای و اعلان پشتیبانی از آنها، این دوستی جز بر دردسرهای متحدین و هزینه های آنها نیافزوده و عکس دوستی نادان را از ترامپ به نمایش درمی آورد.
در همین رابطه نیز بعضی بیان می کنند اصولا دوستی و خصومت برای چهره ای چون ترامپ بی مفهوم بوده و وی بجز منفعت های عینی و کوتاه مدت اقتصادی سودایی را در سر نمی پرورش داد حتی اگر این منفعت های منطقه حساسی چون خاورمیانه را به ورطه تشدید ناامنی و آتش جنگ و درگیری بکشاند.

پژوهش**۹۲۷۹**۱۶۰۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا