آخرین خبرها

عزلت یک ابرقدرت

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز یکشنبه ایرنا، اگر چه مستاجر جمهوری خواه کاخ سفید در برنامه های انتخاباتی خود وعده نگاه به درون را در قالب شعار ‘آمریکا اول’ سر داده و اراده خود را جزم کرده بود که بعد از برتری در انتخابات از تنش های منطقه ای اجتناب و برای آبادانی و ‘سرافزاز’ کردن آمریکا هزینه کند، ولی فکرش را هم نمی کرد که در لحظاتی که بیشتر از همیشه به معیت متحدانش احتیاج دارد در انزوا قرار گیرد؟
این انزوا از زمانی آغاز گردید که یکی از ارکان برنامه های اقتصادی دونالد ترامپ متمرکز به خارج شدن واشنگتن از پیمان ها و شراکت هایی بود که به زعم او فایده ای به حال آمریکا نداشته و خارج شدن از آنان به نفع اقتصاد و اشتغال این کشور تمام می گردید.
با آغاز این اقدام ترامپ، جامعه جهانی خارج شدن آمریکا را از ‘مشارکت دو سوی اقیانوس آرام’ و به ویژه ‘توافق آب و هوایی پاریس’ یکصدا محکوم کرد، ولی خارج شدن یکجانبه این کشور از برجام نقطه عطفی در تقابل جهانی و انزوای آمریکا بود تا آنجا که اتحادیه اروپا بر خلاف رویه ۱۵ سال موخر به تمهیداتی برای محافظت برجام و محافظت از سرمایه گذاری بیگانه در ایران متوسل گردید و بعد از ۲۲ سال دیگربار قانون انسداد را از بایگانی خارج نمود.
علی رغم آنکه هنوز بحث بر سر این پیمان شکنی ترامپ داغ است، ولی تغییرات هفته گذشته بشدت و هر چه عیان تر عزلت جهانی آمریکا را در دید مردم قرار داد.
اگر چه اعمال تعرفه گمرکی آمریکا بر واردات بر آلومینیوم و فولاد گام دیگری بر پشتیبانی از صنعت های داخلی این کشور محسوب می گردد با این وجود عکس العمل خشمگینانه غول های صنعتی جهان منتج به انزوای این کشور در اجلاس گروه ۷ در شارلوا کانادا گردید.
علاوه بر شکایت های متوالی قدرتهای صنعتی از آمریکا، اتحادیه اروپا هم برای مبارزه با اعمال تعرفه گمرکی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از این اتحادیه، شکایتی را در این زمینه تسلیم سازمان تجارت جهانی کرد.

بعد از آنکه در نشست عصر جمعه شورای امنیت، قطعنامه ایده ای کویت که پشتیبانی ۱۰ عضو شورای امنیت را بهمراه داشت، با وتوی آمریکا رو به رو گردید، پیش نویس قطعنامه آمریکا مورد رای گیری جای گرفت. در این رای گیری، بجز رای قبول کننده آمریکا، ۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع حاصل گردید و بنابراین نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیگر کشورهای عضو این شورا را به پشتیبانی از حماس متهم نمود.
باید دید بهبود وضعیت اقتصادی آمریکای ترامپ واجلاس دوطرفه ۲۲ خرداد سران آمریکا و کشور کره شمالی در سنگاپور تا چه اندازه توان دارد زیان های متاثر از تک روی واشنگتن را جبران کند.
اروپام**۳۰۹۲**۱۵۹۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا