آخرین خبرها

خارج شدن آمریکا از برجام مطمئنا خلاف قوانین بین المللی هست

دکتر «شاهد سالم فاروق» روز شنبه در گفت و گویی با ایرنا گفت که در آمریکا بیشتر از هر کشوری قدرت از رئیس جمهوری و کنگره به لابی های این کشور دست یافته و آنان طبق منفعت های خودشان برای کشور تصمیم می گیرند.
حقوقدان عرصه های بین المللی تصریح نمود: تحریم های وضعیت شده بر علیه ایران به طور مستمر خلاف قوانین بین المللی بوده و سازمان های جهانی به سبب مستقل نبودن، قادر به توقف تحریم های ظالمانه نبوده اند.
وی با بیان اینکه گزارش سازمان های بین المللی یکی از پایه های حقوقی تصمیم گیری های بین المللی هست ، تصریح نمود: این اقدام در حالی صورت می پذیرد که ایران به طور مستمر طبق گزارش های نهاد های مستقل من جمله سازمان جهانی انرژی اتمی، به وعده های خود متعهد بوده و برنامه صلح آمیز اتمی اش را متعهدانه دنبال کرده هست.

‘ ‘شاهد سالم فاروق’ علاوه بر این گفت: این مساله آدم را متأسف می سازد که کشورهایی که خود دارای صلاح اتمی هستند، از برنامه اتمی ایران انتقاد می کنند.
او علاوه بر این گفت که عامل جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز آمریکایی ها بودند که قصد نابود شدن جمهوری اسلامی را داشتند.

حقوقدان مالزیایی عقیده دارد که اروپایی ها با ایستادگی در مقابل ساختارشکنی های واشنگتن باید این پیام را برسانند که ‘آمریکا زمام دار جهان نیست’ و یک نرم جدید را در جهان پایه گذاری کنند.
او تصریح کرد که خارج شدن یکجانبه از توافقنامه برجام بی شرمانه هست اما بعید می داند «شرم» برای آمریکا با اهمیت باشد.
وی علاوه بر این تاکید کرد که تحریم های وضعیت شده به طور مستمر خلاف قوانین بین المللی بوده و سازمان های جهانی به سبب مستقل نبودن، قادر به توقف تحریم های ظالمانه نبوده اند.

وی در مورد ایران در انتهاء گفت: ایران توانسته با استقلال کامل بر دیدگاه های خود متکی باشد و اعتبار هایش را فدای مسائل مالی و اقتصادی نکند و البته این مساله ای هست که موجب خصومت آمریکایی ها و صهیونیست ها شده هست.
' 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ به طور یکجانبه و غیرقانونی خارج شدن کشورش از برجام را اعلام نمود.
این تصمیم یکجانبه آمریکا با عکس العمل اتحادیه اروپا، سازمان ملل و زیادی از کشورهای دنیا رو به رو گردید و حتی در داخل آمریکا بر علیه این تصمیم غیر اصولی ترامپ واکنش هایی انجام شد.
به رغم خارج شدن آمریکا از برجام، اما اتحادیه اروپا و سه کشور بزرگ اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) بر تعهد و محافظت این توافقنامه تاکید کرده اند.
توافق اتمی ایران با کشورهای ۱+۵ دربردارنده روسیه، آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ به دست آمد و به 'برنامه جامع اقدام مشترک' (برجام) معروف گردید.
طبق برجام، طرف های این توافق به ویژه آمریکا پذیرفته بودند تا با کنسل تحریم های ظالمانه، گام های عملی برای بهره مندی ایران از منفعت های اقتصادی و تجارت با جهان بردارند.
آساق**۲۴۱ **۱۵۹۹ **۱۶۶۳**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا