آخرین خبرها

دلایل«تروریسم تجاری» ترامپ بر علیه همپیمانانش/ آیا ائتلاف اروپا با آمریکا در آستانه فروپاشی است؟

 

به گزارش تدبیرشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به جنگ تجاری میان آمریکا و جهان پرداخت و درج کرد: «دونالد ترامپ» ریاست جمهور آمریکا روز گذشته-جمعه- با اعمال تعرفه هایی به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد  بر آهن، فولاد و تولیدات آلومینیوم و خودروها، جنگ تجاری بر علیه همپیمانان غربی خود اعلام نمود و عکس العمل اروپا تا به حال عرضه شکایت به سازمان تجارت جهانی و تهیه فهرستی از کالاهای آمریکایی بوده است که اتحادیه اروپا می خواهد در اقدامی انتقامجویانه روی آنان تعرفه اعمال کند.

خوب ترین عکس العمل به این اقدام تحریک آمیز آمریکایی تا به حال توسط کانادا و مکزیک انجام شده است زیرا این دو کشور به عنوان گام نخست تعرفه هایی بر صادرات آمریکا به اعتبار ۱۲ میلیارد دلار اعمال کردند این در حالی است که دولت مکزیک تهدید کرده است که کارهای مانندی را انجام می دهد و بر همه کالاهای آمریکایی که از آمریکا وارد می کند، بدون استثناء تعرفه اعمال می کند.

ترامپ همه قوانین سازمان تجارت جهانی و همه معاهدات نشأت گرفته از آن را نقض می کند و سیاست«حمایتی» را برای اجرای شعار انتخاباتی اش«اول آمریکا»، در پیش گرفته است.

هنوز عللی که موجب گردید ترامپ دست به این جنگ بزند روشن نیست ولی ناظران تأکید می نمایند که ریاست جمهور آمریکا دست به این «تروریسم»تجاری به منظور رسیدن به بعضی اغراض سیاسی زده است که بارزترین آنان به زانو در آوردن اتحادیه اروپا و وادار کردنش برای تبعیت از تصمیم آمریکا برای خارج شدن از توافق اتمی با ایران است که اتحادیه اروپا با قدرت با خارج شدن از آن مخافت کرده است.

اروپایی ها احساس می کنند که ائتلاف تاریخی، تجاری و امنیتی میان آنان و ایالات متحده آمریکا در سایه دولت کنونی ترامپ به انتهاء خود نزدیک می گردد آن هم با توجه به اینکه دولت ترامپ به سمت شرق آسیا، ژاپن، کره جنوبی و تا حدی چین به عنوان شرکای تجاری و امنیتی احتمالی روی آورده است.

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال با حضور رهبران و مسئولانی از سراسر جهان برگزار می گردد در گزارش سالیانه خود که اوایل سال جاری صادر گردید نسبت به سیاست های ترامپ که جهان را به لبه پرتگاه می کشاند اخطار داد و خواستار ایجاد سامانه امنیتی اروپایی مستقل از ایالات متحده گردید.

مشکل این است که ترامپ با کشورهای اروپایی به شیوه«پدرانه» مشی می کند و از بالا به آنان می نگرد و می خواهد به لحاظ مالی، امنیتی و اقتصادی به مثل کاری که با کشورهای حاشیه خلیج فارس کرد، از آنان گروکشی کند اما وی در این زمینه دچار اشتباه تاریخی می گردد و جبهه مخالف قوی بر علیه خودش تشکیل می دهد که فرانسه و آلمان آنان را رهبری می کنند و چه بسا این جبهه به سمت تقویت مشارکت تجاری و امنیتی با چین یا روسیه به عنوان گزینه های جایگزین برود.

صداهایی بسیاری در اروپا بلند شده که ترامپ را به هیتلر رهبر آلمان نازی تشبیه می کند و از جنگ های اقتصادی و ماجراجویی های نظامی اش اخطار می دهند و به نظر می آید که موضع این اشخاص درست است؛ تصمیمات وی برای اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات اروپایی شعله ور کردن فتیله این جنگ اقتصادی  و هدایت جهان به سمت حالتی از هرج و مرج و بی ثباتی است.

 

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا