آخرین خبرها

تلگراف هرالد: تاثیرات منفی بازگشت تحریم‌های ایران بر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی/ بوئینگ و ایرباس بازندگان بزرگ خروج آمریکا از برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تلگراف هرالد:تاثیرات منفی بازگشت تحریم‌های ایران بر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی/ بوئینگ و ایرباس بازندگان بزرگ خروج آمریکا از برجامپایگاه اینترنتی تلگراف هرالد نوشت: تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران، بیشترین تاثیرات منفی و صدمات را برای شرکت های نفتی، هواپیماسازی و خودروسازی اروپایی و آمریکایی در پی خواهد داشت. البته کارشناسان بر این باورند که ممکن است شرکت های خودروسازی شامل معافیت شوند، به خصوص اگر مذاکرات مجدد با ایران از سر گرفته شود؛ به هر حال شرایط روشن نیست.

پس از اجرای توافق هسته ای با ایران (برجام)، بیشتر شرکت های اروپایی وارد مبادلات تجاری با ایران شدند. به طور سنتی، اروپا در مقایسه با آمریکا، روابط تجاری و دیپلماتیک نزدیک تری با ایران داشته است. سران انگلیس، آلمان و فرانسه تلاش خود را برای جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ انجام دادند، اما موفق نشدند رئیس جمهور آمریکا را برای ماندن در برجام متقاعد کنند.

در ادامه گزارش آمده است برخی واکنش ها به اقدام ترامپ (در خروج از برجام) شدید بوده است. برای مثال، کارل بیلت، نخست وزیر پیشین سوئد و از اعضای حال حاضر «شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا» با انتشار یک توئیت گفت: تحریم های آمریکا «به سختی شامل شرکت های آمریکایی می شوند، هدف تحریم ها شرکت های اروپایی است».

این گزارش می افزاید: ترامپ به وعده انتخاباتی خود برای خروج از توافق هسته ای با ایران عمل کرد. در نتیجه، شرکت های تجاری در سراسر جهان باید از داد و ستد با ایران بپرهیزند؛ زیرا در غیر این صورت هدف جریمه یا اقدامات تنبیهی آمریکا قرار خواهند گرفت. تحریم های آمریکا، بانک ها و شرکت های آمریکایی را از انجام داد و ستد با ایران منع می کند. این تحریم ها همچنین به شرکت های خارجی اجازه نمی دهد تا از طریق بانک های آمریکایی با ایران داد و ستد تجاری داشته باشند.

به نظر می رسد شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس بازندگان بزرگ اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا باشند. استوین منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، گفته است به زودی مجوز فروش هواپیما به ایران لغو خواهد شد. ایرباس فرانسه نیز شامل این تحریم های می شود؛ زیرا قطعات آن آمریکایی است. ایرباس قرارداد تحویل ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران را دارد که تاکنون ۳ فروند از آنها را تحویل داده است. ارزش این ۱۰۰ هواپیما در حدود ۱۹ میلیارد دلار است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا