آخرین خبرها

اختصاص ۲۳ میلیارد تومان اعتبارات ملی واستانی برای مقابله با ریزگردها در البرز

اختصاص ۲۳ میلیارد تومان اعتبارات ملی واستانی برای مقابله با ریزگردها در البرز

در تشریح این خبر، حامد فرضی روز چهارشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به منظور ارایه برنامه های هفته منابع طبیعی و درختکاری برگزار شد، به ریزگرد داخلی به عنوان یکی از معضلات استان اشاره کرد و افزود: شاید کمتر کسی بر این تصور باشد که عرصه های بیابانی استان به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید ریزگرد داخلی در البرز باشد.
وی با بیان اینکه ۵۴ هزار هکتار سطح عرصه های بیابانی استان است، اظهار داشت: از این میزان عرصه های بیابانی، ۲۵ هزار هکتار به عنوان کانون داخلی تولید ریزگرد می باشد که این موضوع با توجه به اینکه در جوار استان هایی همچون قزوین وتهران قرار داریم عدم مهار این ریزگردها خسارات جبران ناپذیری را در آینده برای این استان ها به همراه خواهد داشت.
وی گفت: به همین منظور در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و از محل اعتبارات استانی نیز ۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
فرضی از جمله اقدامات برای مقابله با تولید ریزگرد را عملیات کاشت نهال با استفاده از گونه های بومی و سازگار با بیابان در سطح ۴۵۰۰ هکتار عنوان کردو افزود: همچنین انعقاد قرارداد به میزان ۴ هزارهکتاربیابانزدایی با پیمانکار انجام شده است.
وی بیان داشت: همچنین عملیات قرق عرفی در مراتع را هم داشتیم به طوریکه قرق یکی از برنامه ها برای جلوگیری از ورود دام به عرصه ها است تا ریزگرد کنترل شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از معضلات اصلی در این میان را کمبود شدید منابع آبی دانست و تاکید کرد که علیرغم اینکه در البرز دو سد بزرگ طالقان و کرج را داریم ولی یکی از اتفاقات نادری که در کشورشاهد آن هستیم این است که این استان برخورداری خیلی کمی از این منابع دارد.
وی تصریح کرد: در صورتیکه گام های مثبتی در این خصوص برای استان برداشته نشود در آینده چالش جدی آب را خواهیم داشت.
فرضی گفت: از سوی استان گام های خوبی در این حوزه های آبریز برداشته شده به طوریکه جنگل کاری و آبخیزداری می تواند پاسخگوی منابع آبی استان باشد.

***ظرفیت تولید ۲ میلیون اصله نهال درنهالستان بزرگ کرج
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از منابع اصلی برای اجرای طرح های جنگل کاری در استان را نهالستان بزرگ کرج به عنوان یکی ازظرفیت های خوب استان برشمرد و گفت: در این نهالستان ظرفیت تولید ۲ میلیون اصله نهال وجود دارد که علاوه بر اینکه می تواند نیازهای استان را برطرف سازد به دیگر استان ها نیز صادر کند.
وی با بیان اینکه برای هفته منابع طبیعی امسال موفق به تولید یک میلیون اصله نهال شده ایم، افزود: این نهال ها در اختیار شهرستان ها، شهرداری ها و شهرک های صنعتی قرار می گیرد که در صورتیکه عرصه های مورد نظر مستعد کشت نهال باشند و تامین آب را نیز داشته باشند، نهال در اختیار آن ها قرار می گیرد.
فرضی کاشت نهال به صورت نهادینه به همراه ایجاد شرایط لازم برای نگهداری از آن را به عنوان برنامه های اصلی این اداره کل برشمرد.

***تحقق ۱۰۰ درصدی طرح های اقتصاد مقاومتی در استان
این مسئول با بیان اینکه ۱۰۰ درصد طرح های اقتصاد مقاومتی البرز در بخش منابع طبیعی محقق شده، ادامه داد: یکی از این طرح ها در حوزه بیابان و دیگری در حوضه آبخیزداری بوده که درمناطق طالقان و کرج و در حوزه های فاقد سد شهری کرج و ساوجبلاغ اتفاقات خوبی افتاده است.
وی گفت: برای اولین بار قانون همیاران خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری در استان البرز شکل گرفته به طوریکه جزو ۵ استان برتر در این برنامه بزرگ کشوری هستیم.
فرضی به ظرفیت خیرین در این بخش اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶ در قالب پروژه های در شهرستان های طالقان و آسارا از این ظرفیت استفاده شده است که در طالقان ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار توسط خودیاری مردم انجام شده و در کندر بخش آسارا نیز ۳۰۰ میلیون خودیاری جهت پروژه آبخیزداری صورت گرفته است.
وی به ارایه دیگر اقدامات صورت گرفته در استان پرداخت و اظهارداشت: جنگل کاری سنواتی در سطح ۱۵۰۰ هکتار ازجمله این اقدامات است.
وی یادآور شد که در سطح استان ۱۵ هزار هکتار جنگل های طبیعی به عنوان ذخیره گاه و ۵ هزار هکتارهم جنگل دست کاشت داشته ایم که این جنگل های دست کاشت در شهرستان های نظر آّباد و اشتهارد تحت عنوان تاغ زار وجود دارند که بیشترین استفاده از این جنگل های تاغزار برای جلوگیری از انتشار ریزگرد است.

***اخذ ۲۵ هزار سند تک برگی اراضی ملی و دولتی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی دیگر از اقدامات جدی استان را تثبیت حاکمیت دولت در اراضی ملی و دولتی دانست و گفت: به همین منظوربحث اخذ سند اصلاح هندسی و رفع تداخلات اراضی دولتی و مردمی انجام شده به طوریکه تمام تکالیف ۱۰۰ درصد برنامه ها محقق شده است.
وی افزود: در این بخش بالغ بر ۳۰ هزارهکتاراصلاح هندسی پلاک ها و ۲۵ هزار سند تک برگی اخذ شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزادامه داد: به همین منظورسندهای بسیار مهمی اخذ شده که یکی سند خور بوده که در بخش آسارا فعل و انفعالاتی در آن صورت گرفته بود و بخشی به بخش خصوصی داده شده بودو همچنین سند املاک غیرمنقول ادره کل مثل پارک جهان نما و نهالستان کرج اخذ شده است.
وی گفت: همچنین بالغ بر ۲۰ هزار هکتار در رفع تداخلات از اراضی ملی و مردم با همکاری جهاد کشاورزی صورت گرفته است.
فرضی به تشکیل بانک اطلاعاتی معادن در استان نیز اشاره کرد و افزود: تشکیل این بانک کار نویی است به طوریکه تمام معادن البرز به صورت آنلاین پایش می شود.
وی با اشاره به اینکه استانی هستیم که در بحث برونسپاری پاسخ به استعلامات در کشور پیشرو هستیم، اظهار داشت: در اجرای طرح سامط برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغالزایی انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز همچنین به اجرای طرح حامی اشاره کرد و افزود: اولین استان به عنوان پایلوت در طرح حامی هستیم که عملیات حفاظت، کنترل ونگهداری عرصه ها به تشکل های غیردولتی سپرده شده است.
وی با بیان اینکه این طرح به تعاونی منابع طبیعی واگذار شده، اظهار داشت: در اجرای این طرح ۳۰ هزار هکتار در برغان و ساوجبلاغ به این تعاونی ها سپرده شده است.

***ورود کمتر از ظرفیت به مراتع از موفقیت های استان
فرضی افزود: در کنترل دام در استان البرز تا سال ۹۴ دو برابر ظرفیت مراتع بود و این در حالی است که این دام ها در بالادست مناطق مسکونی آسارا و طالقان در بهترین فصل مستقر می شدند و زمانیکه علوفه و گیاه از مراتع حذف می شود خاک مستعد تخریب و سیل شده و شاهد سیلی مثل سیجان خواهیم شد.
وی گفت: این امر نشات گرفته از این است که در سطح مراتع نتوانستیم ملاحظات پایداری را داشته باشیم که اولین گام حفظ پوشش گیاهی است که ۲۰۰ هزار دام مازاد تا قبل از سال ۹۴ که دو برابر ظرفیت مراتع بود را داشتیم که به عنوان پیشگام مقرر شد هر دام ورودی با هماهنگی استان و استان های همجوار باشد که ۷ اکیپ ثابت در مرز استان و ۱۰ اکیپ سیار فعال شدند.
این مسئول ادامه داد: اکنون میزان دام که در سال گذشته که در سطح مراتع بود کمتر از ظرفیت مراتع است که باید تثبیت و حفظ شود.
فرضی تاکید کرد که در کنار این کاهش دربحث بازنگری دراجرای طرح های مرتعداری شرایطی برای مرتعداران پیش بینی شد برای وجه اقتصادی به طوریکه شرایط تولید گیاهان دارویی فراهم شد.
وی افزود: در سه ماهه از اجرای این طرح ۴۵۰ هکتار عرصه در اختیار مرتعدار در ۴۵۰ هکتار محقق شد.

***کاهش ۹۲ درصدی سطح آتش سوزی دراستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اتفاق بسیارخوبی که در کشور بینظیر است کاهش ۹۲ درصدی سطح آتش سوزی ها در مراتع است علیرغم اینکه تعداد آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته بود.
وی از جمله دلایل این امر را همکاری و مشارکت مردم و در اختیار گذشتن ادوات اطفا به مردم وشوراها بوده است.
فرضی همچنین به رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی ودولتی در ۹ ماهه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان از اراضی با کف قیمت ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده این اراضی بوده است که نشان دهنده اهمیت اراضی در استان و اهمیت کار در حفاظت از عرصه و منابع ملی ودولتی است.

۴۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا