آخرین خبرها

داستانِ خمیده شدن درخت سرو باستانی در یک نمایشگاه

داستانِ خمیده شدن درخت سرو باستانی در یک نمایشگاه

فرهنگ > تجسمی – علی ساعی، هنرمند نقاش در توضیح نمایشگاه آثارش می‌گوید درخت سرو را که در میان ایرانیان باستان، نشان آزادی و پایداری بود، پس از مرگ مزدک به حالت سوگوار و خمیده نقش کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گالری رج از فردا (جمعه ششم بهمن) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان مجموعه‌ای از نگاره‌های علی ساعی یگانه با نام «منحنی‌های کهن» خواهد شد.

آثار اخیر ساعی یگانه در گالری رج، ۱۶ اثر با ابعاد مختلف هستند که در محتوای‌شان در نظر اول سبک تذهیب را به اذهان متبادر می‌کند.

او تا کنون دو نمایشگاه انفرادی تذهیب در ایران برگزار کرده و آثار دیگرش در نمایشگاه‌های گروهی خارج از کشور هم به نمایش درآمده است.

یگانه که فارغ‌التحصیل رشته معماری است در بخشی از استیتمنت نمایشگاه نوشته است: «مزدک، یکی از معروف‌ترین شاگردان مانی، همچون سرو آزاده بود و آزادی و آزادگی را می‌پرستید. پس از قتل او به دست کیقباد، پادشاه ساسانی، پیروانش برای بزرگداشت نام عقاید او، درخت سرو را که در میان ایرانیان باستان، علامت آزادی و پایداری بود، به حالت سوگوار و خمیده نقش کردند و بدین وسیله بر آن شدند که تا دین خود را بدو ادا نمایند و آیین مزدک را همچنان حفظ کنند و همین موجب  ابداع و پیدایش بته جقه در هنرهای تزئینی ایرانی گردید.»

آثار نمایشگاه «منحنی‌های کهن» تا شانزدهم بهمن در گالری رج روی دیوار خواهند بود.

۵۷۵۷

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا