آخرین خبرها

یادداشتی درباره واکنش رئیس فدراسیون به طرح تحقق و تفحص

یادداشتی درباره واکنش رئیس فدراسیون به طرح تحقق و تفحص

ورزش > لیگ برتر – آقای تاج چرا از تحقیق و تفحص می‌ترسید؟

هیوا یوسفی؛ واکنش رئیس فدراسیون فوتبال به طرح تحقیق و تفحص مجلس از پرسپولیس و استقلال، ناامید کننده بود. مهدی تاج از نمایندگان خواسته تحقیق و تفحص را در «پوشش دیگری» انجام دهند چرا که به ادعای او «ممکن است فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی تعلیق و دچار آسیب شود.»
این موضع محافظه‌کارانه دو ایراد اساسی دارد.
اول: فدراسیون فوتبال اگر مدعی است که یکی از ماموریت‌هایش مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در مجموعه فوتبال کشور است، باید از کمک هر دستگاه و مجموعه بیرونی برای رسیدن به این هدف استفاده کند. به یقین خود این فدراسیون با توجه به محدودیت‌هایی که دارد، به تنهایی نمی‌تواند چنین ماموریت مهمی را درست انجام بدهد. اتفاقا بهتر بود مدیران فدراسیون فوتبال، قبل از آنکه کسی سراغشان بیاید، خودشان از مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و قضایی و دیگر نهادهای مرتبط می‌خواستند که در چارچوب‌های مشخص و کنترل شده، به کمک فوتبال بیایند.
دوم: تهدید با چماق تعلیق، مدت‌هاست شیوه‌ای نخ نما شده. چرا باید فیفا به تحقیق و تفحص در فوتبال واکنش نشان دهد؟ مگر قرار است از دل این تحقیق و تفحص چه چیزی بیرون بیاید؟ همین دیروز سخنگوی فراکسیون ورزش در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی توضیح داده بود که هدف این طرح مچ‌گیری نیست بلکه کمک به اصلاح ساختارها و روش‌هاست. خب کجای این حرف نگران کننده است؟ مگر غیر از این است که اغلب کارشناسان، مربیان، بازیکنان و حتی خود مدیران فوتبال، به شیوه فعلی اداره باشگاه‌ها نقد جدی دارند؟ آقای تاج نگران چه چیزی هستند؟ اینکه با تحقیق و تفحص معلوم شود که چه بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌هایی در استقلال و پرسپولیس صورت گرفته؟ که چطور هرکدام از این دو باشگاه بدهی‌هایشان از مرز ۱۵۰‌میلیارد‌تومان هم گذشته؟ که تراز مالی‌شان هر سال منفی است و فدراسیون فوتبال مجبور است گزارش دروغ به کنفدراسیون فوتبال آسیا بدهد تا مبادا از لیگ‌قهرمانان حذفشان بکنند؟
آقای تاج! اگر خودتان اراده‌ای برای اصلاح این بلبشوی مدیریتی در فوتبال ندارید، اگر فکر می‌کنید این همه بدهی، این همه شکایت و شکایت‌کشی در AFC و FIFA و دادگاه عالی ورزش، ایرادی ندارد و نگران آبرویی نیستید که از فوتبال ایران می‌رود، لطفا جلوی پای کسانی که دنبال اصلاح هستند، سنگ نیاندازید.
فراموش نکنیم که بسیاری از رسوایی‌های فوتبال در دنیا را نهادهایی بیرون از فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها کلید زده‌اند یا پیگیری آن را به عهده گرفته‌اند. از کالچوپولی در ایتالیا تا همین رسوایی سال گذشته در فیفا. در هیچ‌کدام از این موارد هم کسی دیگران را از خطر تعلیق نترسانده است.

۴۳۲۵۷

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا