آخرین خبرها

شعبده بازی ترامپ؟!

ما برجام را الگوی جدید رفتاری در تعامل با دنیا میدانیم تا فضای تنفسی برای سیاست خارچی و اقتصاد کشور باشد و او با ملتهب کردن جو و بلاتکلیف نگه داشتن شرکتهای اقتصادی در پی بستن این فضا! ما باید به برجام تعهد باشیم در اینصورت برجام در گلوی ترامپ گیر میکند نه میتواند بدلایل داخلی قورتش دهد و نه می تواند به دلایل خارجی بیرون بیاندازد! اعتراضات اخیر در ایران و حمایت غیر معقول ترامپ از آنها، کار او را سخت تر کرده و به وخامت اوضاع افزوده است.

یعنی در حالیکه معترضان ایرانی در دو هفته گذشته از وضع بد اقتصادی کشور اعلام نارضایتی‌ کرده اند، اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر به مردم ایران ضرر بیشتری خواهد رساند. یعنی اگر آمریکا تحریم‌های اقتصادی  بیشتری علیه ایران وضع کند، دولت ایران به جای اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی و در پیش گرفتن جراحی های سخت که کار مشکلی در این روزها است، تقصیرها را به گردن ترامپ خواهد انداخت. در عوض از قبل هم پیش بینی میشد که اینبار ترامپ برای بار سوم در طول ریاست جمهوری‌اش، که باید هر ۴ ماه یک بار تعلیق تحریمها را تمدید کند و از برجام خارج نشود. اما پایبندی ایران به برجام را که باید هر ۳ ماه یک بار تایید کند، مانند نوبت قبل تایید ننموده و تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی ایران و نقض حقوق بشر وضع خواهد کرد، از جمله تحریم چند مقام ارشد حکومتی که با سرکوب‌ اعتراضات اخیر مرتبط هستند.

اجرای سیاست التهاب آفرینی و از کارآئی انداختن برجام درقبال ایران از سوی ترامپ باعث شده بود که حداقل از یک هفته پیش همه چشمها به سرنوشت برجام خیره شودو اوج هیجان این روش نمد مالی ترامپ در روز گذشته بود که معاون وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد یک هفته است که در مورد برجام جلسه است و وزیرخارجه به همراه وزیردفاع هر روز در کاخ سفید هستند. اما با اینکه تا ظهر روز جمعه به وقت نیویورک هنوز خبری از اعلام موضع رسمی ترامپ نبود اما خبر توهینش به کشورهای آفریقایی و لاتین و چاه توالت نامیدن آنها، باعث شده است فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا تماما به این موضوع معطوف شده و از التهاب تصمیم او در مورد برجام کاسته شود. وی روز جمعه چندین توئیت کرد اما هیچ اشاره ای به ایران و برجام نداشته است. نمایندگان کنگره و دیگر مقامات هم از دیشت تا حالا گرفتار همین توهین ترامپ شده اند.

شاید او حالا به ناچار و تحت فشار و مشورت اروپائیها و مشاورینش مجبور شده است تمدید برجام را با اکراه و بی سر و صدا در آخرین ساعات کاری روز جمعه که با تعطیلات آخر هفته برخورد میکند تایید نماید. یعنی او هم‌زمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، ضرب‌الاجلی را برای کنگره و متحدان اروپایی اش برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران به منظور امضای قانون کنگره پیرامون برجام در قالب چهار بند زیر تعیین کرده است تا

  1. ایران را ملزم به صدور اجازه بازرسی فوری به همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی کند.
  2. تضمین کند که ایران هرگز به سوی تسلیحات هسته ای نمی رود.
  3. بر خلاف مفاد برجام، تاریخ انقضاء نداشته باشد.
  4. موشک دوربرد و برنامه هسته ای را غیر قابل تفکیک بداند و ایران را در صورت تداوم توسعه و آزمایش موشکی، تحت تحریم های شدید قرار دهد.

بعید میدانم بار ما با ترامپ به سر منزل مقصود برسد و باید ما هم سیاست نمد مال که خود در آن استادیم! در قبال او در پیش بگیریم تا ببینم آیا او می تواند مشکلاتش در صحنه داخلی و خارجی را از سر بگذراند؟! هم باید نیرویمان روی بقیه و از جمله مگهداشتن اروپا در اردوگاه خود بگذاریم و هم باید دید روسها بالاخره با او چه خواهند کرد؟ زیرا به نظر میرسد هنوز در انبان چیزهای زیادی دارند! انشاالله!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا