آخرین خبرهااستان ها

زادروزی برای شعر گیلکی

شیون فومنی

سوم دی ماه زادروز خالق گیله اوخان – شیون فومنی شاعر و ترانه سرای شهره گیلان – است که اینک جمعی از مفاخر استان خواهان نامگذاری این روز، به روزی برای ارج گذاری ‘ شعر گیلکی ‘ هستند.

شیون فومنی به سبب آثاری مانا در حافظه مردمان گیلان زمین ماندگار شد و اگر روزی بیم آن می رفت که به سبب برخی کژسلیقگی ها به محاق رود؛ خوشبختانه امروز به موجب تلاش برخی مفاخر، پژوهشگران و فرهنگ پروران و با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز بنیاد شیون فومنی در قالب موسسه چند منظوره فرهنگی و هنری صادر شده و بزودی منبعی ارزشمند برای آنانی خواهد بود که شیوه کارشان پژوهش و تحقیق در باب بزرگان فرهنگ و ادب کشور است.
به گزارش خبرنگار ایرنا جمعی از هیات امنای بنیاد شیون فومنی در دیدار با مصطفی سالاری استاندار گیلان دغدغه و پیشنهادهایشان در خصوص حفظ آثار شیون بعنوان نماد میراث معنوی گیلان را مطرح کردند و خواستار اهتمام ویژه به این موارد شدند.
سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی خواستار نامگذاری زادروز این شاعر بلند آوازه گیلانی به روزی برای ارج گذاری شعر گیلکی شد و بیان کرد: امیدواریم به سبب پاسداشت فرهنگ بومی و قدرشناسی از مفاخر، مراحل نامگذاری این روز به ‘ روز شعر گیلکی ‘ در گاهشمار کشور هر چه زودتر سپری شود.
انوش نصر ماسوله از پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینمای کشور دغدغه مستندی از شیون را داشت که توسط گروهی حرفه ای برنامه ریزی شده اما متاسفانه به موجب فقدان بودجه لازم سالهاست زمین گذاشته شده است.
محمود نیکویه محقق و پژوهشگر گیلانی نیز معتقد است: زادروز شیون فومنی بعنوان الگویی موجب افتخار برای نسل نو می تواند به روزی برای تجلیل از بزرگان در قید حیات باشد.
احمد اداره چی گیلانی محقق و پژوهشگر گیلانشناس به تشریح و تبیین مرتبت و جایگاه ممتاز ادبی شیون فومنی با اشاره به سیر تحول و تطور تاریخ شعر گیلکی از آغاز تا به امروز پرداخت و علی جهاندار موسیقیدان گیلانی ، شیون را یکی از ترانه سرایان شاخص معاصر معرفی کرد که ترانه هایش همواره مورد اهتمام خوانندگان مطرح کشور بوده است.
هوشنگ عباسی محقق و پژوهشگر نیز در این نشست دغدغه خویش را نسبت به تدوین، حفظ و ماندگاری آثار این شاعر گیلانی مطرح کرد و به همراه محمدحسین مهدی پور از فعالان میراث فرهنگی خواستار حمایت از این بنیاد برای حفظ و ماندگاری آثار شیون فومنی و همچنین حمایت در خرید خانه شیون فومنی و حفظ آن بعنوان میراث فرهنگی این سرزمین شدند.
حامد فومنی فرزند ارشد شیون و مدیر بنیاد یادشده که خود را نه تنها فرزند استاد بلکه از پرورش یافتگان بهره مند از محضر آموزش ایشان می داند، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر حمایت از خرید خانه استاد بعنوان میراث این سرزمین و تبدیل آن به موزه شیون تاکید کرد.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۰ پایان نامه کارشناسی ارشد از سراسر کشور در خصوص شیون فومنی تدوین شده که متاسفانه برآوردگان آنها در بدست آوردن منابع دچار مشکل بوده اند و به همین سبب بنیاد شیون فومنی تلاش می کند محققان و پژوهشگران در این رابطه کمتر با مشکل روبه رو شوند؛ همچنین این بنیاد برآن است تا نسبت به چاپ و انتشار پایان نامه ها اقدام کند.
وی ادامه داد: همچنین این بنیاد با بهره گیری از خرد جمعی در برآوردن مطالعات راهبردی وظیفه خود می داند تا تنها به آثار شیون فومنی بسنده نکرده و از این طریق شرایط تجلیل از دیگر مفاخر گیلان و کشور را فراهم سازد.
شیون فومنی به عنوان یکی از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلی و بومی گیلکی و شعر فارسی آوازه اش تا آن سوی مرزهای سرزمینمان نیز اشاعه یافته و با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالب های معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیرگذار و توانای شعر معاصر به شمار می‌رود.
تحقیق و پژوهش در زمینهٔ فرهنگ و ادب گیلان و ارائه مجموعه اشعار گیلکی در قالب غزلیات، منظومه‌ها، نیمایی، شعرهای کوتاه گیلکی و دو بیتی‌های محلی از جمله آثار اوست و ترانه‌سرایی یکی از جنبه‌های ادبی و هنری شیون بشمار می رود که با مهارت، چیرگی و تسلط بر موسیقی، آواها و ملودی‌های محلی و فارسی خلق شده است.
شیون فومنی در سوم دی ماه ۱۳۲۵ در شهرستان فومن متولد شد و در شهریورماه ۱۳۷۷ پس از طی یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان های تهران، بدرود حیات گفت و برای همیشه در ذهن مردمان سرزمینش ماندگار شد.
وی بنا به وصیتش در سلیمان داراب رشت در کنار مقبره میرزا کوچک جنگلی آرام گرفت.
نامش ماندگار …

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. عرض ادب و احترام
    چند وقت پیش به مناسبت بزرگداشت شیون فومنی اطلاعیه ای مشاهده کردم که در آن به حضور اساتید بنام و هنرمندان عزیز اشااره شده بود. مسافتی حدود ۴۰۰ کیلومتر را به سمت تهران رفتم. در مراسم شرکت کردم. ولی صد افسوس که برنامه متاسفانه جهت جذب مخاطب و حضور بیشتر مردم به ذکر نام اساتید و هنرمندانی پرداخته بود که اصلا در برنامه حضور نداشتند چه برسد به اینکه سخنرانی یا هنرنمایی داشته باشند!!!!
    خیلی متاسفم شدم برای کسانی که به جهت مطرح نمودن برنامه و خودشان به دروغ از حضور و سخنرانی و هنرنمایی بسیاری از اساتید و هنرمندان بهره میبرند که حتی نامی از شیون فومنی تاکنون نشنیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا