آخرین خبرهااستان ها

در اولین نشست اتاق شکوفایی رشت مطرح شد: باوجود آمار بالای گردشگر، باید بزرگ‌ترین منبع تولید ثروت و اشتعال‌زایی در استان را داشته باشیم/ هر سرمایه‌گذاری که به رشت وارد می‌شود نه به منابع مالی بلکه نیازمند مشارکت اجتماعی است

به گزارش تدبیرشرق اولین نشست اتاق شکوفایی رشت با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت، امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی، عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، اسماعیل حاجی پور، محمدحسن علی پور، جلال‌الدین محمد شکریه، رضا رسولی و فرهام زاهد از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، متین عاشوری سرپرست مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت و جمعی از نخبگان رشت صبح امروز (پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه) برگزار شد.

این نشست در راستای ارائه پیشنهادات در خصوص پتانسیل‌ها و نقاط ضعف شهری در تالار گفتمان ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

نصرتی با قدردانی از پذیرش دعوت از سوی مدعوین گفت: بسیار خوشحالم که امروز در کنار جمع فرهیخته و دغدغه مدار این شهر در کنار هم هستیم.

شهردار رشت، خوشحالی خود را یک شروعی بااقتدار واقعی دانست و اذعان داشت: این جلسه برای شکل‌گیری اتاق شکوفایی رشت است. این‌گونه اتاق‌ها و کارگروه‌ها در اکثر استان‌های کشور کم‌رنگ یا پررنگ برای پیشرفت اهداف شهر وجود دارد.
وی در ادامه با تأکید بر وجود این کارگروه در شهر رشت درگذشته‌ای نه‌چندان دور تصریح کرد: این جمع جدا از هرگونه نگاه سیاسی و یا جایگاه حقوقی در کنار هم قرارگرفته‌اند و تمام افراد این اتاق با تجربیات مختلف خود در حوزه‌های گوناگون شهرسازی، حقوقی، ورزشی و هنر به معنای واقعی در شهر تأثیرگذاری خود را به منصه ظهور می‌رسانند.

نصرتی با تأکید بر عدم تبدیل سرمایه‌های این نشست به ریال یادآور شد: امروز دنیایی از تجربیات در کنار هم هستند تا برای توسعه و شکوفا شدن این شهر گام بردارند.

شهردار رشت با اشاره به تجربیات خود در شهر قزوین یادآور شد: در دوره هشت‌ساله خدمت در قزوین هر هفته این جلسه تشکیل می‌شد و به لحاظ اداری درجه اهمیت آن برای بسیاری از همکاران آن‌قدر بالابود که از حضور در جلسات مرکز کشور سرباز می‌زدند.

وی افزود: ما در شروع کار و فعالیت خود در شهر رشت با نگاه شکوفایی وارد شدیم و قرار است با استفاده از خرد جمعی در تمام تصمیم‌سازی‌ها از کار سعی و خطا جلوگیری شود.

نصرتی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر رشت مقصد گردشگری معرفی‌شده لذا شایسته است حداکثر استفاده را از این فرصت طلایی داشته باشیم.

شهردار رشت از ورود ۳۶ میلیون گردشگر در طول سال به استان گیلان خبر داد و گفت: باوجود آمار فوق باید بزرگ‌ترین منبع تولید ثروت و اشتغال‌زایی در استان را داشته باشیم، چراکه آمار ۳۶ میلیونی نسبت به ورود ۲۲ میلیون در مشهد آمار قابل‌تأملی است.

وی با اشاره به‌ضرورت تأمین امنیت سرمایه‌گذار در شهر یادآور شد: هر سرمایه‌گذاری که در شهر رشت وارد می‌شود نه به منابع مالی بلکه نیازمند مشارکت اجتماعی است.

مسعود نصرتی با اشاره به موفقیت شهر رشت در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان شهر خلاق خوراک و ثبت آن در یونسکو تصریح کرد: این شهر بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ غذای محلی دارد، چقدر از این فرصت استفاده شد، فرانسه ۴۰۰ نوع پنیر دارد، و کلی بر روی این موضوع تبلیغات و جذب توریست داشته است.

شهردار رشت یادآور شد: قرار است کارگروه‌های تخصصی از زیرمجموعه این اتاق تشکیل شود که با ایجاد زیرساخت‌ها به همه این مسائل ازجمله حفظ امنیت گردشگر، ایجاد زیرساخت و … می‌پردازد.

وی با اشاره به حضور جمعی از فرمانداران، نمایندگان مجلس و شورا گفت: تمام گروه‌ها و کسانی که در این اتاق گرد هم آمده‌اند، به عشق اعتلای شهر رشت در این جمع حضور یافته‌اند.

نصرتی با تأکید برافزایش آستانه تحمل تصریح کرد: این جلسات با تشکیل کارگروه‌های گوناگون فضایی وجود می‌آورد که در هر رده‌ای اجازه اشتباه کردن به وجود نیاید.

وی با تأکید بر هم‌اندیشی بیش از ۲۰ سرمایه‌گذاری بومی و غیربومی طی چند ماه اخیر با شهرداری اذعان داشت: در نشست‌های فوق هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاران مطالبه برگشت سرمایه خود نبودند، بلکه همه آن‌ها به دنبال ثبات مدیریتی، همراهی مسئولین و مدیریت شهری با سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌ها بودند.

نصرتی تصریح کرد: سختی کار چند ماه اول و اجرای چند پروژه اول است، لذا شایسته است با استفاده از شخصیت‌های ملی و فراملی در سایه اتحاد و همدلی در توسعه و اعتلای شهر گام برداریم.

شهردار رشت گفت: هر کاری که در این شهر صورت گیرد، پشت سر آن عنوان اتاق شکوفایی خواهد بود.
وی با تأکید بر ارتقای انتظار مردم با شکل‌گیری اتاق شکوفایی خاطرنشان ساخت: پس ما باید این نگاه را داشته باشیم که همه ما این مسئولیت را عاشقانه پذیرفتیم و با کمک همدیگر به خروجی‌های مثمر ثمری دست خواهیم یافت.

نصرتی در راستای تجربیات خود در قزوین گفت: در سال ۸۸ اولین جلسه قزوین + ۲۰ برگزار شد که در آن جلسه  ۲۰ موضوع جمع‌آوری، و ظرف مدت یک برنامه هشت‌ساله بخش اعظمی از آن محقق گردید.

شهردار رشت آستانه تحمل را نکته کلیدی دانست و تصریح کرد: امید است به خاطر شهر رشت همدیگر را تحمل‌کنیم تا مقدمات جذب سرمایه‌گذار و توسعه این شهر فراهم گردد.

عاشوری، سرپرست مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت ضمن خیرمقدم به مدعوین اذعان داشت: افراد باتجربه و فرهیخته‌ای در این اتاق وجود دارند و ما درخواست همراهی مشارکت نخبگان در راستای شکوفایی و تحول بیش از پیش شهر رشت در راستای توسعه شهری داریم.

در چشم‌انداز شهر رشت در افق ۱۴۰۴، رشت به‌عنوان یکی از دروازه‌های تعامل ایران با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (اوراسیا)، بوم شهری سبز، پایدار، هوشمند، رقابت‌پذیر، تاب آور، زیست پذیر، خلاق، مشارکت‌جو و برخوردار از فرهنگ و هویت غنی ایرانی اسلامی است که به‌عنوان شهری شاد، سرزنده، انسان‌محور و کارآمد در نظام دسترسی‌های درون‌شهری و برون‌شهری با تأکید بر حمل‌ونقل پایدار با تنوع جاذبه‌های گردشگری دارای آوازه ملی و بین‌الملل و به‌عنوان کانون اصلی خدمات پشتیبان گردشگری پایدار در منطقه ایفای نقش می‌نماید.

شهر رشت با اتکا به سرمایه اجتماعی ارزشمند خود دارای هویت بصری، برخوردار از عدالت اجتماعی و انسجام کالبدی فضایی است و همچنین با شکل‌گیری‌های نظام مدیریت یکپارچه شهر، منطقه رشت مبتنی بر حکمروایی خوب شهری و نقش‌آفرینی در عرصه دیپلماسی شهری، آن را به الگویی برای شهرهای منطقه و دیگر کلان‌شهرهای کشور و کانون اصلی ارائه خدمات دانش‌پایه و پیشرفته پشتیبان تولید و خدمات برتر بازرگانی و ارتباطی بدل ساخته است.

در ادامه تعدادی از خبرگان و نخبگان شهر رشت به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات در حوزه توسعه و اعتلای شهر پرداختند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا