آخرین خبرهااستان ها

در نشست مسعود نصرتی با اعضای شورا و نمایندگان رشت در مجلس مطرح شد: باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه گذار چتر حمایتی ما را احساس کند/ جایگاه فعلی رشت در شان مردم ما نیست

به گزارش تدبیرشرق جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر رشت با حضور شهردار و دو نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری رشت، نشست هم اندیشی اعضای شورای شهر و شهردار رشت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان رشت ظهر امروز در تالار شورا برگزار شد.

مسعود نصرتی: باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه گذار چتر حمایتی ما را احساس کند

شهردار رشت در این نشست از احداث پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان خبر داد و گفت: با تفاهم نامه منعقد شده با منابع طبیعی گیلان قرار شد این زمین در اختیار شهرداری رشت قرار گیرد و احداث این پارک می تواند منجر به یک جاذبه گردشگری در رشت شود.

نصرتی با اشاره به اینکه همه دغدغه ما دغدغه مالی نیست بیان کرد: در بسیاری از موارد با اتحاد، همدلی و صمیمیت می توان کارها را پیش برد.

وی به اهمیت حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی در اجرای پروژه ها تاکید کرد و گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه گذار چتر حمایتی ما را احساس کند.

شهردار رشت معضل رودخانه های رشت را معضلی ملی عنوان کرد و گفت: حضور سه نماینده مجلس گیلان در کمیسیون تلفیق فرصت مناسبی است تا ردیف بودجه مناسب برای ساماندهی دو رودخانه درنظر گرفته شود.

نصرتی خاطرنشان کرد: استاندار گیلان تاکید کرد هر بودجه ای برای رودخانه های رشت تصویب شود در اختیار شهرداری قرار می گیرد و شهرداری متولی این موضوع خواهد بود.

سید امیرحسین علوی: مسائل مالی، ترافیکی و محیط زیستی مهم ترین مشکلات رشت هستند

رئیس شورای شهر رشت در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت ایام هفته، گفت: شورای پنجم قبل از آغاز به کار رسمی جلسات خود را شروع و شهردار رشت را در سریع ترین زمان ممکن انتخاب کرد و حکم شهردار نیز در فاصله زمانی کوتاه به وی ابلاغ شد.

 امیر حسین علوی تاکید کرد: با تمامی سختی ها و مشکلات به جا مانده از دهه های گذشته امروزه شورا و شهرداری با رویکرد تعاملی به کار خود ادامه می دهد و اعضای شورا با وجود اختلاف نظرها که امری طبیعی است برای توسعه رشت پشت یک میز به صورت متحد و منسجم نشسته اند.

علوی به همدلی بین اعضای شورا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: برگزاری نشست های مداوم و مستمر می تواند در حل مشکلات شهر بسیار موثر باشد.

وی مشکلات مالی را بزرگترین مشکل حال حاضر شهرداری عنوان کرد و گفت: حضور دو نماینده رشت در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی می تواند در افزایش بودجه شهرداری ها موثر باشد.

علوی آلودگی رودخانه های شهر رشت، سراوان، معضل ترافیک و عدم وجود رینگ در داخل شهر و دور شهر را از دیگر مشکلات رشت دانست و یادآور شد: برای حل مشکلات شورا و شهرداری به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند.

اسماعیل حاجی پور: جایگاه فعلی رشت در شان مردم ما نیست اما می توانیم کاری کنیم آیندگان به ما افتخار کنند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اشاره به اینکه مشکلات رشت زیاد است گفت: شما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرزندان این شهر هستید و با تمام مشکلات این شهر آشنایی دارید.

حاجی پور وضعیت فعلی شهرداری را نامناسب عنوان کرد و گفت: جایگاه فعلی رشت در شان مردم ما نیست ولی این توانایی را داریم رشت را به یک جایگاه مناسب برسانیم و باید کاری کنیم که آیندگان به ما افتخار کنند.

وی از افتتاح مرکز کنترل ترافیک در دهه فجر امسال خبر داد و در خصوص نوسازی ناوگان تاکسی رشت نیز گفت: باید تاکسی هایی در شان این مردم داشته باشیم و شرایط اعطای تسهیلات بانکی کم بهره را فراهم کنیم. اگر نمایندگان بتوانند بخشی از سپرده اخذ وام را تامین نمایند، می توانیم نوسازی تاکسیرانی را اجرایی نماییم.

حاجی پور ابراز کرد: ساماندهی رودخانه ها آرزوی قلبی همه است و این امکان هست که از توان دکتر نوبخت استفاده شود. متاسفانه سال گذشته برای اعتبار تخصیص یافته مدیریت واحد درنظر گرفته نشد. باید شرایطی فراهم شود که رودخانه ها را بحران ملی ببینیم و اعتبار دولتی را اخذ و مدیریت اجرایی آن را به شهرداری بسپارید.

محمد حسن عاقل منش: برای تحقق اهداف جدول زمانی تعیین کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در این حلسه تاکید کرد: با هم بودن می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

عاقل منش با این پرسش که زرجوب و گوهررود تا چه وقت باید آلوده باشد بیان داشت: باید یک جدول زمانی مشخص کنیم و نسبت به اصلاح امور گام برداریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت تصریح کرد: در گذشته گفته شد گیلان می تواند قطب کشاورزی و قطب صنعتی تبدیل شود ولی به اهداف خود نرسید و امروزه به عقیده کارشناسان گیلان این توانایی را دارد به مقصد گردشگری تبدیل شود.

عاقل منش با اشاره به اینکه تبریز و قزوین در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تصمیم دارند خود را به عنوان انتخاب اول گردشگران معرفی کنند ابراز کرد: با یک برنامه ریزی میان مدت می توانیم رشت را در سال ۲۰۲۰ انتخاب اول گردشگران معرفی کنیم و از همگان دعوت کنیم به رشت سفر کنند.

فاطمه شیرزاد: اجازه ندهید در خانه ملت حق مردم رشت ضایع شود

رئیس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه ارتقای سلامت شهر و جامعه را از مهمترین رویکرد و اهداف این کمیسیون عنوان کرد.

فاطمه شیرزاد زرجوب و گوهررود را یکی از آلوده ترین رودخانه های جهان دانست و متذکر شد: این دو رودخانه مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته اند و فاضلاب های شهری ،فاضلاب خانگی و صنعتی از عوامل مهم آلوده شدن این دو رودخانه هستند و باید برای آنها اعتبار ملی درنظر گرفته شود.

عضو شورا نوسازی ناوگان تاکسیرانی با استفاده از فرصت منطقه آزاد انزلی را هم از دیگر مطالبات مردم رشت خواند و تاکید کرد: اجازه ندهید در خانه ملت، حق مردم رشت ضایع شود و اعتبار لازم را برای اتمام راه آهن تخصیص دهید.

فرهام زاهد: با هرگونه رانت و فساد و کاهلی در مجموعه مدیربت شهری برخورد می شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورا نیز ابراز کرد: اصلاح تعرفه عوارض و تفریغ بودجه بیشترین سهم بررسی کمیسیون بودجه را داشته است. همچنین شورا تلاش کرده با تصویب لایحه تشویقی در بخش ساخت و ساز بخشی از مشکلات مالی شهرداری را مرتفع نماید.

فرهام زاهد گفت: در بودجه سال بعد کاهش و افزایش غیر واقعی بودجه را نخواهیم داشت و اراده جدی در بین اعضا و شهردار وجود دارد که با هرگونه رانت و فساد و کاهلی در مجموعه مدیربت شهری برخورد شود.

وی به توصیه های مقام معظم رهبری اشاره نمود و تقاضا کرد: همدلی، اتحاد بین شورا و شهردار و مجمع نمایندگان بیشتر صورت گیرد و با نگاه قانونی و احترام به قانون عمل نماییم

رمضانپور نرگسی: نمایندگان ایجاد کمربندی دور شهر را بر عهده راه و شهرسازی بگذارند

احمد رمضانپور نرگسی،عضو شورای شهر رشت در این جلسه با اشاره حال رشت خوب نیست اظهار کرد: رشت در در بخش مالی، عمرانی، معضلات زیست محیطی و … با مشکلات زیادی مواجه است.

عضو شورا به مسدود شدن حساب های شهرداری اشاره نمود و افزود: امیدواریم سرطانی که امروز رشت بدان مبتلا شده، بدخیم نبوده و با شیمی درمانی قابل درمان باشد. امروز ما با یک بحرانی مواجه شده ایم که کار در شورای شهر رشت برای من سخت تر از حضور در مجلس است.

وی از همکاری مردم و مشارکت گسترده در انتخابات تقدیر کرد و افزود: بهترین ها در این شورا جمع هستند و شورایی همگون و وحدت پذیر هستند.

عضو شورا تاکید کرد: به اذعان مردم، این شورا از وزن خوبی برخوردار است و شاهد این ادعا، انتخاب شهرداری متخصص و با تجربه در حیطه شهرداری است و نصرتی بهترین انتخاب بود. بنا داریم با توکل به خدا و پشتوانه مردم و نخبگان، رشت بهتر ایجاد نماییم و این مستلزم همت والای همگان و به خصوص مسئولان و نمایندگان در پارلمان ملی است.

رمضانپور به موانع حضور سرمایه گذاران اشاره نمود و تاکید کرد: باید بستر حضور سرمایه گذار را فراهم نماییم و موانع حضورشان را برداریم زیرا امروز با بدون سرمایه بخش خصوصی امکان حل مشکلات نیست.

وی افزود: ایجاد کمربندی دور رشت، تلاش نمایندگان را می طلبد و از نمایندگان انتظار داریم این وظیفه را بردوش وزارت راه بیندازید و از اعتبارات ملی برای ایجاد آن استفاده نمایند.

عضو شورا تصریح کرد: با روابط دوستانه بسیاری از مشکلات قابل حل است و از همین ارتباطات، نمایندگان می توانند برای ایجاد زباله سوز، رینگ دور شهر، و ساماندهی رودخانه ها، اعتبار دولتی دریافت نماییم.

جلال الدین محمد شکریه : اخذ بودجه های ملی برای مدیریت شهری بسیار حیاتی است

عضو شورای اسلامی شهر رشت و نایب رییس اتاق اصناف کشور با تاکید بر اینکه اخذ بودجه های ملی برای ما بسیار حیاتی است گفت: سرمایه گذاران بسیاری مراجعه می کنند و در خواست دارم نمایندگان حمایت بیشتری داشته باشند تا بتوان طرح های سازمان سرمایه گذاری را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان خانه ملت و پارلمان محلی دردهای مشترکی دارند در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای تسهیل معاملات، آیین نامه سازمان سرمایه گذاری اصلاح وبه تصویب رسید.

شکریه افزود : شورای پنجم بر خردگرایی، اجماع نظر، احترام به نظر یکدیگر و تعامل تاکید دارد و رفع مشکلات موجود نیازمند تعامل و همراهی بیشتر با نمایندگان است.

محمد حسن علیپور : حق مردم شریف رشت بالاتر از این است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه گفت: حق مردم شریف رشت این نیست. حق مردم بالاتر از این است و تقاضا دارم به درد این مردم رسیدگی نمایید.

علیپور بر ساماندهی نیروی انسانی و کمک به رفع مشکلات مالی شهرداری تاکید کرد.

حامد عبدالهی : ایجاد رینگ میدان گیل به مسکن مهر از نیازهای اساسی رشت است

رئیس شورای اسلامی گیلان نیز گفت: با توجه به جمعیت و وسعت رشت، باید تلاش کنیم مشکلات رشت را حل کنیم.

عبدالهی ایجاد رینگ میدان گیل به مسکن مهر را هم نیاز رشت خواند و ابراز کرد: ۶۰ درصد زمینهای این محدوده مربوط به سپیدرود است و قرار است به بخش خصوصی واگذار شود و اگر چنین واگذاری به نهاد دیگری صورت گیرد، دیگر شهرداری توان مالی برای تملک و ایجاد رینگ شهر را ندارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت افزود : فارغ از هر نگاه سیاسی اعضای شورا کنار هم بوده اند.

حامد عبدالهی بسته شدن حساب شهرداری را آزار دهنده دانست و گفت: پیشنهاد می دهم جلسه ای با ریاست محترم دادگستری برگزار شود و درخواست ایجاد شعبه ای برای شهرداری را مطرح نماییم.

وی همچنین به طلب چندین میلیاردی مدیریت شهری از مسکن و شهرسازی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم نسبت به این موضوع اقدام مناسبی صورت بگیرد.

رئیس شورای استان تصریح کرد: از دکتر نوبخت انتظار داشتیم که نگاه ویژه ای به زادگاه خود داشته باشند و از اعتبارات ملی برای استان و تکمیل راه آهن استفاده نمایند.

جعفرزاده ایمن آبادی: ما همواره آمادگی داریم در راه خدمت به رشت گام برداریم

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فصل الخطاب ما مقام معظم رهبری است تاکید کرد: هرجا به فرمایشات رهبری گوش نکردیم به ما خسارات زیادی وارد شد.

نماینده رشت با تبریک به اعضای شورای پنجم اظهار داشت: از بحث های تشنج آفرین قبلی خبری نمی شنویم و وجود بزرگانی در این شورا با سوابق ارزشمند وزن شورا را افزایش داده است.

نماینده مجلس در بخشی از سخنان خود گفت: از محل حذف یارانه بگیران و صرفه جویی در این بخش ۷۰۰میلیارد تومان به گیلان تخصیص می یابدکه این بخش قرار است در تملک دارایی پروژه های عمرانی هزینه شود و حداقل ۳۰درصد اعتبار سالیانه از همین منبع باید به رشت تخصیص یابد و باید از هم اکنون برای آن برنامه داشته باشید.

جعفرزاده گفت: بنده از بودجه مصوب سال گذشته و امسال شهرداری رشت بی اطلاع هستم و نمی دانم امسال چند درصد درامد محقق شده است و یا از فرصت اصلاح بافت فرسوده که مصوبه قانونی دولت دارد بهره مند شده اید یا خیر؟

نماینده رشت در مورد تلاش دولت برای نوسازی تاکسیرانی از منطقه آزاد هم خبرهای خوشی را مطرح کرد و در ادامه اظهار داشت: تاکنون یک نامه به من ارجاع نشده که من پیگیری نکرده باشم.ما همواره آمادگی داریم در راه خدمت به رشت گام برداریم.

وی در بحث دو رودخانه رشت نیز گفت: دکتر نوبخت آمادگی دارد ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار جدید برای ساماندهی رودخانه ها تخصیص دهد. ولی سوال اینجاست که در خصوص ۵۰ میلیارد که تخصیص داده شد کدام نهاد مسئول پاسخگویی است؟ هنوز هیج نهادی و استاندار گزارش نداده چه کار کرده من به سازمان بازرسی هم گزارش دادم این تخلف یک دستگاه هست که ۵۰ میلیارد را برای بدهی های خود هزینه کرده است.

جعفرزاده در مورد مشکل پسماند هم گفت: دولت نگاه ویژه ای برای استان های شمالی دارد و ۲۰۰میلیارد اعتبار تخصیص داده شده است.

وی تاکید کرد: برای کمربندی رشت هم تلاش خواهد کرد و افزود: کمربندی را در وزارت کشور کمربندی واقعی تعریف کنید تا در وزارت راه بتوانیم اعتبار بگیریم. بدین منظور جلسه ای با وزارت راه و شهرسازی و با حضور اعضای شورا برگزار نماییم تا اعتبار لازم دریافت شود.

جعفرزاده در پایان در خصوص حوزه سرمایه گذاری هم گفت: سرمایه گذاران را به سازمان سرمایه گذاری شهرداری می فرستیم و اگر برای رفع موانع نیازمند مذاکره در سطح کلان بود، آمادگی داریم آن را رفع نماییم.

محمدصادق حسنی : باید از ظرفیت هر ۳ نماینده استفاده شود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از دو سال از فعالیت بنده اول بار است به صحن شورا دعوت می شوم و دوست دارم از توان هر ۳نماینده استفاده شود.

وی در مورد حل مشکل ارزش افزوده هم گزارش هایی ارایه داد و ابراز کرد: قانونا نمی توانیم در کار شورای شهر رشت دخالت کنیم ولی وظیفه خود می دانیم که پیگیر درخواست ها و مطالبات پارلمان محلی رشت باشیم.

محمدصادق حسنی در مورد معضل رودخانه ها هم گفت: سرمایه گذاری در خصوص رفع معضل رودها اعلام آمادگی کرده بود و جلسه ای برگزار شد و هر ۳نمایندهخواستار واگذاری رودخانه های رشت به سرمایه گذار و با تایید فرمانداری شدند اما فرماندار وقت گزارش نداد که خروجی این دیدار چه شد؟

وی افزود: سرمایه گذار اعلام کرده بود که برای رودخانه ها سود خوبی هم عاید شهر می شود. ولی مدیریت شهری باید ریسک پذیر باشد و با دستگاه های نظارتی و نمایندگان مجلس هم هماهنگ باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: مشکل زباله و سراوان را حتی دولت هم نمی تواند حل کند و باید از بخش خصوصی استفاده کرد. اگر ایجاد نیروگاه زباله سوز به صورت رقابتی صورت گیرد، قطعا سرمایه گذار هم ورود می کند اما باید شرایط آن فراهم شود.

مصوبات جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر رشت

جلسه رسمی و فوق العاده شورا با این مصوبات پایان یافت: پیگیری اخذ مطالبات شهرداری در خصوص مسکن مهر از مسکن و شهرسازی، پیگیری اعتبار برای ساماندهی رودخانه ها از وزارتخانه های مرتبط، اخذ گزارش اعتبارات دریافت ارزش افزوده و افزایش سهم رشت، پیشنهاد تشکیل جلسه با وزارت راه و شهرسازی برای تامین اعتبار کمربندی شهر، ارائه گزارش مکتوب بودجه های سنوات اخیر شهرداری رشت به نمایندگان مجلس و تشکیل جلسه شورا با نمایندگان رشت هر ۴۵ روز.

همچنین در پایان این دیدار و گفتگو، حامد عبدالهی، رئیس شورای استان، به عنوان رابط پارلمانی شورای شهر رشت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا