آخرین خبرهااستان ها

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان علاوه بر ساخت و ساز اصولی و ایمن سازی، باید به مقاوم سازی توجه داشت

به گزارش تدبیرشرق عبدالرضا قاسمیان لنگرودی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم کشور در پهنه با خطر نسبی زیاد زلزله قرار دارد، رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساخت سازه ها، بناها و همچنین آموزش همه جانبه، جهت آمادگی در برابر این رخداد طبیعی ضروری است.

وی افزود: متاسفانه اکثر خانه‌های بم در آن روزها به صورت خشتی و گلی بود و مقاومت مناسبی نداشت و به همین دلیل موجب افزایش تلفات جانی شد. این مسئله در زلزله سال ۶۹ منجیل و رودبار به واسطه عدم رعایت مقررات ملی بیشتر محسوس بود.

 قاسمیان با اشاره به لزوم آشنایی مردم با اصول ابتدایی مقررات ملی ساختمان گفت: مقررات ملی ساختمان مجموعه ‌ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان؛ که به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی تهیه شده است و رعایت مباحث بیست و دوگانه آن و آیین نامه های موجود به ویژه آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) در کنار استفاده از مهندسین دارای صلاحیت و استادکاران ماهر، تضمین کننده ایمنی ساختمانها در برابر حوادث طبیعی است.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات ملی و ایمن سازی باید از مدارس آغاز و در بین دانش آموزان نهادینه شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ضمن اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه ادامه داد: اگر رعایت مقررات ملی و مقاوم سازی در کرمانشاه صورت نمی گرفت شاهد تراژدی غمناکتری از تراژدی بم و رودبار بودیم گرچه متاسفانه تعدادی از هموطنان در زلزله اخیر نیز جانشان را از دست دادند اما در مقایسه با زلزله های پیشین(بم و رودبار)  شاهد ضمانت رعایت قوانین و مقررات ملی در حفظ جان و ایمنی ساختمانها بودیم.

قاسمیان افزود: علاوه بر ساخت و ساز اصولی و ایمن سازی، باید به مقاوم سازی ساختمانهای موجود نیز توجه داشت.

 وی با بیان اینکه بافتهای فرسوده به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب و عدم استحکام لازم در معرض مخاطره جدی هستند، تاکید کرد: باید مقاوم‌سازی این بافتها را جدی گرفت تا در زمان وقوع زلزله شاهد مخاطرات و آسیب های کمتری باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در پایان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان در طول سال های گذشته فعالیت های متعددی در حوزه های آموزشی و ترویجی برای مهندسان و عموم مردم با حضور در رسانه ها، جراید، برگزاری سمینارها و نمایشگاهها و … انجام داده و در ارتقای دانش و آگاهی مردم و مهندسین موثر بوده است. لذا ضروریست مهندسین محترم با حساسیت و مسئولیت بیشتری در ارتقای کیفیت ساخت و ساز سهیم شوند تا شاهد کمترین خسارت و آسیب در زمان بروز بلایای طبیعی باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا