استان هااسلایدریادداشت

یادداشت استاندار گیلان در پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ راهبرد “گیلان بهتر – گیلان برتر” با قوت ادامه دارد

محمدعلی نجفی

یادداشت- محمدعلی نجفی// نخستین هفته دولت در روزهای ابتدایی دولت دوازدهم را در حالی پشت سر گذاشتیم که پیام روشن و رسای ملت ایران، هنوز، گوش ها را می نوازد؛ مردم در ۲۹ اردیبهشت ماه با تَکرار رأی به گفتمان دکتر حسن روحانی و دولت تدبیر و امید نشان دادند که به خردورزی در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های کشور ایمان داشته و این رویکرد را شایسته ادامه خدمت می دانند.

به طور معمول، در فاصله انتقال دولت ها، وقفه ای در امور مدیریتی و خدماتی ایجاد می شود ولی در گیلان، در زمان یادشده تلاشها تقویت شد و دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به گیلان آمدند و نشست  مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان  با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور و جمعی از مدیران سازمان‌ها و بانک‌های کشوری و معاونین وزرا و نمایندگان مجلس در استانداری برگزار شد ؛در سایه این فرصت، گشایش های بسیاری در برخی طرح ها و پروژه ها ایجاد شد و نشانگر آن است که لحظه ای از ادامه خدمت، بازنایستادیم.

گیلان طی چهار سال گذشته، دو بار میزبان ریاست محترم جمهوری و هیأت همراه بوده که برکات بی شماری داشته؛ پانزدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید که در این سفر در بخش عمرانی (پروژه های ملی و استانی) تعداد ۲۹ طرح با اعتبار ۷ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان به تصویب رسید و همچنین در بخش سرمایه گذاری (با ۴۲ عنوان توسط بانک‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و…) مجموعاً پرداخت تسهیلات به میزان ۳ هزار میلیارد تومان مصوب شد و نیز سفر دهم فروردین ماه امسال حجت الاسلام دکتر روحانی با ۱۷ طرح و پروژه صنعتی، بندری، کشاورزی، دامداری، مخابراتی، بیمارستانی و عمرانی و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای سه هزار و ۶۰۰ نفر که به صورت حضوری یا ویدئو کنفرانس افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. سهم بیش از ۶۰ درصدی بخش خصوصی یکی از زیباترین جلوه های افتتاح این پروژه ها بود که با روی کار آمدن دولت دوازدهم احیا شدند وجان دوباره گرفتند.

تقارن هفته دولت امسال که تحت شعار « تدبیرو امید برای تولید و اشتغال» نامگذاری شد با آغاز به کار دولت دوازدهم بیانگر خدمات انجام شده طی دولت یازدهم بود و در سایه این فرصت، اقداماتی که برای ولی نعمتان انقلاب از سوی فرزندان این سرزمین صورت گرفته، پیشکش شد.

فی الواقع هفته دولت هر سال با نام و یاد شهیدان والا مقام رجایی و باهنر مزین گردیده و این هفته فرصت مغتنمی برای بیان عملکرد خدمتگزاران مردم و پیمانی مجدد در ادامه مسیر و آرمانهای ارزشمند آن بزرگواران است.در این هفته در استان گیلان، از یک هزار و ۱۷۴ پروژه عمرانی و تولیدی بزرگ و کوچک با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان بهره برداری شد.

از خاطر نبریم که حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان طی ماه‌های فروردین و تیرماه در سفر ریاست محترم جمهور و معاون اول محترم ایشان در گیلان افتتاح شده بود. اما با اغتنام فرصت و با توجه به نامگذاری سالجاری به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، لازم است گزارشی از اقدامات انجام شده در استان، در راستای سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

طی دوره چهار ساله دولت تدبیر و امید، در استان بیش از ۸۰۴۰ پروژه عمرانی و صنعتی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد، ۷۶۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی و ۴۰۰ پروژه با اعتباری ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ (بخش خصوصی) است .

همچنین حجم سرمایه گذاری داخلی سالانه در ابتدای دولت تدبیر و امید در استان قریب ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که این میزان در پایان سال گذشته (۱۳۹۵) به ۵۰۰۰ میلیارد تومان بالغ گردید ضمن اینکه ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این سرمایه گذاری ها در بخش صنعت استان و طرح های بزرگ در حوزه صنایع فولادی و سلولزی بوده که جایگاه استان را در بحث سرمایه گذاری صنعتی به رتبه ۸ کشور ارتقاء داده است.

از سوی دیگر، در حالیکه در ابتدای دولت و در سال های ۹۱ و ۹۲ هیچ گونه مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان صادر نشده بود؛ در سال ۹۵ تعداد ۲۴ شرکت سرمایه گذاری خارجی با حجم ۶۲۱ میلیون دلار و ۵۰۰ میلیون یورو در استان حاضر شده و ۱۸۲ میلیون دلار سرمایه گذاری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به ثبت رسیده ضمن آنکه ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی نیز در حال نهایی شدن برای ورود به استان است.

توجه داشته باشیم که در طول دولت تدبیر و امید در استان، تعداد موسسات فناور مستقر در پارک علم و فناوری از ۱۲۷ به ۲۵۷ واحد رسید که از این تعداد، ۵۲ شرکت تحت عنوان دانش بنیان استقرار یافته اند. طبق برنامه‌ها و اقدامات در دست اجرا تعداد این شرکت‌ها تا پایان سال جاری به یکصد شرکت افزایش خواهد یافت همچنین تجاری سازی اختراعات ثبت شده نیز از ۲۳ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

در همین پیوند، مهم ترین دغدغه کارگزاران دولت در استان تلاش در جهت رفع معضل بیکاری طی سال های اخیر بوده و در حالیکه نرخ بیکاری در ابتدای دولت ۱۵.۶ درصد و استان در رتبه پنجم بیکارترین استان های کشور بود؛ بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در سال ۹۵ به ۱۱.۳ درصد و رتبه استان به رتبه دهم استان های دارای کمترین نرخ بیکاری بهبود یافت.

توجه داشته باشیم نرخ بیکاری استان برای اولین بار در سال ۹۵ به زیر رتبه متوسط کشوری رسید و در فصل بهار سال ۹۶ نیز این روند ادامه داشت و نرخ بیکاری استان به ۱۰.۶ درصد و رتبه ۸ کشوری بهبود یافت.

گزارش های فصلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز به طور میانگین از بهار ۹۲ تا پاییز ۹۵، گویای آن است که استان گیلان رتبه نخست در شاخص بهبود فضای کسب و کار را در کشور داشته است.

در بخش خدمات اجتماعی که حوزه سلامت مهمترین آنهاست، گیلان در طرح پزشک خانواده رتبه اول کشور را کسب کرد و هم اکنون از جمعیت ۲.۵ میلیون نفری استان، ۱.۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند و ۲۵۴ هزار نفر از جمعیت فاقد بیمه استان از ابتدای طرح زیر پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند ضمن اینکه طی چهار سال دولت یازدهم، هشت بیمارستان در گیلان به بهره برداری رسید؛ در سفر دهم فروردین ماه سال جاری دکتر روحانی به گیلان، بیمارستان یکصد تختخوابی آستارا با اشتغال‌زایی ۱۵ نفر و اعتبار ۵۶ میلیارد تومان، بیمارستان تخصصی و فوق‌ تخصصی ۱۸۰ تختخوابی پارس با اشتغال‌زایی ۶۸۰ نفر و اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان، بیمارستان شهدای رضوانشهر با اشتغال‌زایی ۷۰ نفر و اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، کلینیک فوق تخصصی گوارش و کبد گیلان با اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر و اعتبار ۲۶ میلیارد تومان از جمله آنهاست.

شواهد آشکار و عیانی از رویکرد حمایتی دولت یازدهم از کشاورزان زحمتکش و سختکوش در استان گیلان وجود دارد و همین نگاه، زمینه ساز بهبود تولیدات کشاورزی طی چهار سال گذشته شد؛ میزان فرآوری محصولات کشاورزی از ۱.۷ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲.۶ میلیون تن در سال ۹۵، تجهیز و نوسازی اراضی از ۶۱۵۰۰ هکتار به ۷۷۰۰۰ هکتار (۱۰هزار هکتار در سال زراعی ۹۵-۹۴)، افزایش محصولات زراعی از ۱۳۷۴۳۷۸ تن به ۱۶۷۸۲۴۵ تن تا سال گذشته و افزایش تولیدات شیلاتی از ۶۲ هزار تن به ۶۴ هزار تن ، نتیجه حمایت های یادشده است ضمن اینکه ساماندهی کاملاً محسوس و ملموسی در وضعیت صنعت بحران زده چای استان صورت گرفت به نحوی که با رشد ۱۰۸ درصدی قیمت تضمینی برگ سبز چای، بیش از ۴ هزار هکتار از باغات چای رها شده، احیا شد و درآمد چایکاران نیز طی این مدت، از ۷۰ میلیارد تومان به ۲۳۴ میلیارد تومان رسید که ۲۳۴ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس بعنوان پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی استان مورد توجه جدی بوده و بر همین اساس تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماهی در قالب طرح ملی پرورش ماهی در گیلان برنامه ریزی شده است و تاکنون برای ۱۲ متقاضی پروانه تاسیس به ظرفیت ۱۵۳۴۰ تن صادر گردیده که در جریان سفر اخیر ریاست محترم جمهوری، ۱۶۶۰ تن طرح پرورش ماهی در قفس با سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

گیلان همچنین در شاخص های بهره مندی عمرانی نیز شاهد بهبود شرایط بوده که از نمونه های آن می توان به اجرای ۳.۲ کیلومتر از باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت، اجرای راه آهن آستارا – آستارا جهت اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن سراسری، افزایش پیشرفت فیزیکی راه آهن قزوین – رشت از ۷۸ درصد به ۹۷ درصد ، افزایش بهره مندی استان از آسفالت راه روستایی از ۳۹.۵ درصد به ۵۱.۳۲ درصد، افزایش بهره مندی از گاز طبیعی روستایی از ۶۳ درصد به ۹۶ درصد، افزایش بهره مندی از آب شرب بهداشتی روستایی از ۶۴ به ۷۶ درصد و افزایش واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم به ۶۵۰۰۰ واحد (۴۰ هزار واحد در دولت جدید تکمیل گردید) اشاره کرد.

امروزه ، فضای مجازی، در هم تنیدگی و پیوند آشکاری با سبک زندگی جدید دارد و دولت یازدهم، با درک این نکته کلیدی ، به توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات همت گمارد به گونه ای که در طول دوره خدمت دولت تاکنون، شبکه کابل فیبرنوری استان از ۶۳۲ کیلومتر به ۸۸۸ کیلومتر، پهنای باند ورودی از ۲۴ به ۱۳۰، ضریب نفوذ تلفن ثابت از ۴۰ به ۴۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۸۰ به ۱۱۸ درصد، تعداد کاربران اینترنت از ۴۷ هزار نفر به ۱۰۳ هزار نفر و تعداد روستاهای دارای اینترنت از ۴۵ روستا به ۱۳۵۶ روستا رسیده است.

موفقیت های درخشان ذکرشده که شرح موجز و مختصری از آنها در سطور بالا ذکر شد، به هیچ وجه موجب نگردید که فرزندان خدوم ملت، آن را نقطه ای مطلوب تلقی کرده و دچار سکون شوند بلکه به مثابه موارد امیدبخشی از کامیابی ها در خدمت رسانی به مردم، نقشه راه پیش گشوده را ، دنبال کرده و با برنامه ریزی برای بهره گیری بهتر و فزون تر از ظرفیت های داخلی همچون منطقه آزاد انزلی، اقتصاد دریامحور، پتانسیل های گردشگری و … خانه های خالی توسعه گیلان را تکمیل کنند.

راهبرد “گیلان بهتر – گیلان برتر” که در نخستین روزهای ورود به استان به عنوان نماینده عالی دولت ، آن را مطرح کردم؛ همچنان با تقویت همدلی ها بین مسئولان و مردم برنامه کلان مدیریتی گیلان است و تمامی مولفه های تحقق آن در دستور کار قرار دارد تا زمینه آنچه که مردم با فرهنگ استان شایسته آن هستند، مهیا شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا