آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادیخبر داغ

زیر ذره بین / گام های معلق معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان بر مدار توسعه!

رحمانیان

اختصاصی تدبیر شرق : سازمان مدیریت و برنامه ریزی یکی از مهمترین ارگان هایی است که نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی و تسریع روند توسعه استان بر عهده دارد . قطعاً هرچه که این سازمان در بعد کارشناسی و اداری قوی تر باشد بدنه کارشناسی استان نیز قدرتمندتر بوده و در حل بسیاری از مشکلات استان تاثیرگذارتر خواهد بود.
متاسفانه برخی مديران دولتي در عمل اعتقادي به برنامه ندارند، از ديد ايشان بودجه همان معناي ابتدايي خود را دارد ، همان خورجيني است كه عايدات دولت در آن جمع شده و بدون التزام به برنامه اي از پيش تعريف شده و مصوب ، بنا به مصلحت وآنچه روزمره پيش مي آيد هزينه مي گردد .از این رو سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در بدنه معاونت هماهنگی برنامه وبودجه خود نیز متاثر از برخی نقایص و کاستی ها بوده و از سوء عملکرد مدیران خود در امان نمی باشد و سایر نهادهای دولتی و اجرایی مرتبط با خود را نیز تحت تاثیر قرار داده است و همین رویکرد باعث شده زبانه انتقاد را به سوی خود بگشاید.
از جمله کاستی های واضح و آشکار این معاونت مهم در این سازمان ،  علیرغم توزیع اعتبارات صورت پذیرفته ، کندی چشمگیر مبادله موافقت نامه ها بین سازمان مطبوع و سایر دستگاههای اجرایی استانی بوده و امسال هم علایم خوشایندی در خصوص رفع این نقیصه مشاهده نمیشود و ظاهرا روزبه رحمانیان در راس این معاونت اراده ای مبنی بر حل مشکلات استان نداشته و با نگاهی منفعلانه و شیوه ای ناصواب به این موضوع با اهمیت می نگرد و همین امر باعث اختلال در تصمیم سازی وتصمیم گیری و عدم وجود برنامه ای مدون و استراتژیک برای نهادهای مرتبط با این سازمان در راستای استفاده بهینه از اعتبارات آنها بوده که ریشه این مهم را باید در کوتاهی و عدم کفایت تجربیات لجستیکی معاونت هماهنگی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان جستجو نمود .
از طرفی در سال گذشته بیش از 30 میلیارد ریال توسط سازمان مدیریت برای طرحهای این سازمان از منابع استانی ابلاغ اعتبار گردیده که عموما بدون اطلاع و مصوب شدن در شورا برنامه ریزی استان بوده و حتی ریاست شورا هم از آن بی خبر بوده است! که از آنجمله می توان به بازنگری در طرح آمایش سرزمین که مطالعات آن در سال 93 توسط دانشگاه گیلان به اتمام رسیده و توسط کارشناسان سازمان و حتی ناظرین معتمد سازمان برنامه ریزی کشور مورد تایید قرار گرفته بود و هم اکنون مجددا با اساتید دانشگاه شهید بهشتی برای بازنگری آن قرارداد چندصد میلیونی منعقد شده است!  همچنین طرح چندصد میلیون تومانی تهیه برنامه ششم توسعه استان در زمانی که برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب بوده است نیز از این دست رفتارهای غیرکارشناسی و خودجوش معاونت هماهنگی و بودجه این سازمان در استان می باشد.
حال نکته مهم آنست که اگر اعتبارات طرحهای خود سازمان مدیریت استان توسط یک تیم نظارتی قوی و مستقل بررسی شود موارد متعددی از ابلاغ اعتبارها ، سندسازی و سایر اقدامات غیرقانونی قابل کشف خواهد بود.
همچنین در همین راستا می توان خاطر نشان کرد موارد متعددی از ابلاغ اعتبار بدون اخذ مجوز از شورای برنامه ریزی در ابلاغیه های سازمان وجود دارد که از آن جمله به ابلاغ اعتبارات در سفرهای شهرستانی رییس سازمان به شهرستانهای انزلی، آستانه و آستارا می توان اشاره نمود!

آنچه که انتظار می رود آنست که باید  نگاه معاونت هماهنگی و بودجه این ارگان مهم اقتصادی نسبت به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تغییر کرده و صرفا به عنوان یک سازمان توزیع کننده بودجه تنزل نیافته و بر پایه ظرفیت های کارشناسی و علمی و فکری که دارد مسیر صحیح پیشرفت و توسعه استان را ترسیم و در جهت نیل به اهداف توسعه ای استان، سیاست‌گذاری و برنامه ریزی کند. همچنین ضرورت بهره گیری از تجارب و نظرات نخبگان و ‌فرهیختگان جامعه و همچنین پیشکسوتان و صاحبنظران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تحت عنوان اتاق فکر از دیگر موارد مورد تاکید است که مدیران این سازمان به جای تنگ نمودن این حلقه به افرادی خاص! باید آن را گسترش دهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا