استان ها

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان: انزلی به پایتخت گردشگری دریایی تبدیل می شود

انزلی به پایتخت گردشگری دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با ساخت مارینا و ایجاد شبکه گردشگری دریایی در گیلان،انزلی به پایتخت گردشگری دریایی تبدیل می شود.

مهندس حسین چراغی در گفت و گو با ایسنا منطقه گیلان گفت:استان گیلان به لحاظ ظرفیت های دریایی و اقتصاد دریا محور یکی از استانهای هدف در توسعه اقتصاد دریا محور است .

وی ادامه داد:استان گیلان در زمینه اقتصاد دریا محور دو ظرفیت اساسی تجاری و گردشگری دریایی دارد که با توجه به اقلیم گیلان و نزدیک بودن به مراکز جمعیت می تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصاد دریا محور در تولید فرصت های شغلی و تولید ثروت باشد زیرا استان گیلان جزء ده استان پرتراکم کشور است و مرکز استان(شهر رشت)به عنوان اولین شهر پر تراكم و پس از آن شهرستان انزلی دومین شهر پر تراكم استان هستند و بر این اساس تقاضا برای گردشگری دریایی با توجه به این تراکم جمعیت در نزدیك بندر انزلی وجود دارد، علاوه بر آن نزدیک بودن به مراکز جمعیتی کشور از جمله تهران و استان البرز و استان های همجوار تقاضا برای گردشگری دریایی را از لحاظ اقتصادی توجیحه پذیر می کند.

چراغی ادامه داد:ما باتوجه به این ظرفیت ها مطالعاتی را انجام داده ایم تا بتوانیم بحث گردشگری دریایی و سفرهای دریایی را در خزر فعال کنیم.مطالعات ما در سال 1394 به این نتیجه رسید که می توانیم فعالیت های گردشگری دریایی را با حمایت بخش خصوصی فعال کنیم و بخش خصوصی را متقاعد کنیم که در بحث گردشگری دریایی یا سفرهای دریایی ایده ایجاد مارینا یا مجتمع های گردشگری در طول خط ساحلی استان وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد:در گیلان حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی از چابکسر تا آستارا کشیده شده است و تقریبا زیر ساخت مناسب برای جذب گردشگر دریایی وجود نداشته است و به همین دلیل ما ایده ساخت شبكه مارینا را در طول سواحل استان مطرح کردیم و با همین هدف برای اولین بار در بندر انزلی با کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی مارینا تاسیس می شود و بندر انزلی به عنوان پایتخت گردشگری دریایی و مرکز گردشگری استان گیلان خواهد بود و بعد از آن تصمیم به راه اندازی دومین مارینا در بندر چمخاله و پس از آن بندر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی را داریم، لذا هدف ما ایجاد یک شبکه گردشگری دریایی در طول نوار ساحلی گیلان است تا مسافران به جای استفاده از حمل و نقل جاده ای از حمل و نقل دریایی بهره ببرند.به طور مثال اگر کسی قصد این را داشته باشد از غرب استان به سمت شرق استان برود بتوانند از مسیر دریایی استفاده کنند و  هدف ما از ایجاد شبکه مارینا تشویق مردم برای استفاده هرچه بیشتر از حمل ونقل دریایی است.

وی در پاسخ به این سوال که از شما به عنوان پدر گردشگری دریایی خزر یاد می شود اظهار کرد:امروز خوشحالیم که ایده ساخت مارینا در سواحل و بنادر استان گیلان و استان های شمالی به یک الگوی قابل اجرا جهت توسعه گردشگری دریایی تبدیل شده است و بعد از اینکه ما این ایده را مطرح کردیم منطقه آزاد انزلی اقدام به ایجاد مارینا کرده است که به این ترتیب چهارمین مارینا استان در منطقه آزاد ایجاد می شود و همین الگو در استان مازندران نیز در دستور كار قرار دارد .

چراغی اضافه کرد:نخستین مشوقی که بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این طرح ترغیب می کند ایجاد زیرساخت ‎ های آماده در انزلی است و سازمان بنادر و دریانوردی برای اینکه بتواند سرمایه گذاران را برای ورود به این حوزه تشویق کند به بخش خصوصی اعلام کرده است که وامهای بدون بهره برای خرید کشتی و قایق های تفریحی را پرداخت می کند.

وی ادامه داد:در فاز دوم برای استفاده از ظرفیت های دریایی خزر، ما به دنبال ایجادخطوط مسافری بین بندر انزلی و شهرهای کشورهای حاشیه خزر مثل باکو و آستاراخان هستیم و به این منظور ما مذاكراتى را با سفارتخانه ایران در باکو انجام داده ایم تا بخش خصوصی موجود در کشور آذربایجان را به بخش خصوصی ایرانی معرفی کنیم و بتوانیم اولین خط مسافری را ایجاد کنیم به همین منظور ما یک سالن مسافری مجهز در بندر انزلی داریم و یک اسکله را به كشتی های مسافری می توانیم اختصاص دهیم . لذا امکانات و زیر ساختها برای ایجاد خطوط منظم مسافر بندرانزلی به باکو آماده است و این بستگی به مذاکرات ما با طرف آذربایجانی دارد و اگر آنها این آمادگی را داشته باشند  در بحث سفر دریایی هم این پروژه را نهایی می کنیم.

چراغی اضافه کرد:ساخت ماریناها در شمال کشور در حاشیه دریای خزر برای اولین بار است که اتفاق می افتد و ایده ساخت مارینا نیز توسط خود ما مطرح شد و این ایده می تواند موفق باشد برای اینکه در دنیا نزدیک به 680 مارینا وجود دارد که نشان می دهد کشورهای دنیا در بحث توسعه گردشگری دریایی از طریق ایجاد مارینا ها موفق عمل کرده‌اند و ما با توجه به تجارب کشورهای دیگر این موضوع را در دریای خزر مطرح کرده ایم که انشالله در آینده نزدیک هم در استان گیلان و هم به طبع آن در استان مازندران این ماریناها ایجاد می شود و شاهد گسترش و تکمیل شبکه حمل ونقل دریایی خواهیم بود.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا