استان هااقتصادی

عملکرد صندوق کارآفرینی امید گیلان؛ کمک به کارآفرینان یا درآمدزایی از آنان؟!

صندوق کارآفرینی

پرداخت به کارفرمایان در قبال سپرده گذاری آنان این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا ماهیت این صندوق از یک نهاد حمایتی از کارفرمایان، به موسسه بانکی برای سودآوری از سپرده های آنان تغییر کرده است؟

به گزارش تدبیرشرق، حمایت از تولید به ویژه کسب و کارهای خرد و کوچک از سیاست های صندوق کار آفرینی امید است. صندوقی که قرار است از افراد صاحب ایده و فکر حمایت و تسهیلات لازم را برای اجرایی کردن ایده آنها در راستای اشتغالزایی پرداخت کند.

علی رغم اینکه در اساسنامه این صندوق، مواردی متعالی در حمایت از بخش خصوصی در جهت اشتغالزایی به چشم می خورد، در گیلان عملا مسئولان این صندوق می گویند بودجه ای برای این حمایت که یکی از وظایف ذاتی آن ها بوده و حتی با نام این صندوق هم عجیب شده، ندارند!

در همین راستا شیخ الاسلامی، مدیر صندوق کارآفرینی امید گیلان در خصوص اینکه در شرایط فعلی آیا پرداخت وام به صورت ارائه طرح کارآفرینی وجود دارد یا خیر، می گوید: از سال گذشته حجم درخواست ها بسیار زیاد بوده و با این مبالغ امکان پرداخت وام وجود ندارد و در حال حاضر [تامین] بودجه روستایی را نیز از اعتبارات خودمان انجام می دهیم.

اگرچه مدیر صندوق کارآفرینی امید گیلان حجم بالای درخواست ها را یکی از علل عدم پرداخت وام به متقاضیان می شمارد، پورتال اطلاع رسانی این صندوق تصاویری را از تسهیلات پرداختی توسط این صندوق به برخی کارگاه ها منتشر کرده است که از قضا در تیرماه 96 هم به اجرا رسیده است.

اگر بنا به اظهارات مدیر صندوق کارآفرینی امید در گیلان، امکان پرداخت تسهیلات به علت مبالغ کم وجود ندارد، پس این تسهیلات از کدام منبع تامین و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است؟ پاسخ به این سوال شاید توجه به این نکته باشد که صندوق کارآفرینی امید اقدام به پرداخت وام هایی می کند که پروسه دریافت این تسهیلات، بی شباهت به عملکرد برخی بانک ها در برخورد با مشتریانش نیست!

یک کارمند شعبه سرپرستی صندوق کارآفرینی استان با بیان اینکه در حال حاضر بودجه ای برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد، در خصوص چگونگی تخصیص این تسهیلات می گوید: متقاضیان می توانند با گذاشتن سپرده ای تا سقف 15 میلیون تومان پس از گذشت 3 ماه یک برابر مبلغ سپرده گذاری را به صورت وام دریافت کنند.

وی ادامه می دهد: به ازای هر سه ماه مهلت بازپرداخت وام یک سال افزایش پیدا خواهد کرد، یعنی به ازای 6 ماه گذشتن از زمان سپرده گذاری بازپرداخت وام 15 میلیون تومانی یک سال افزایش پیدا خواهد کرد.

در پایان باید گفت حمایت از کارآفرینان همواره یکی از اهداف دولت بوده که می بایست از مجرای صندوق هایی همچون صندوق کارآفرینی امید صورت پذیرد.

/خزرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا