آخرین خبرها

شکایت یک شهروند از حمل غیربهداشتی آب معدنی/ خودرو حامل باید مسقف باشد

شکایت یک شهروند از حمل غیربهداشتی آب معدنی/ خودرو حامل باید مسقف باشد

جامعه > مشکلات مردم – آمار نشان می‌دهد مصرف آب معدنی، در کشور روز به روز بالا می‌رود. این موضوع کار نظارت بر سلامت این کالای بسیار حساس را سخت می‌کند و مردم باید به سلامت این کالا نظارت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصرف بالای محصول آب معدنی در کشور، می طلبد تا مردم بر سلامت حمل و نقل این کالای حساس، نظارت بیشتری کنند.
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در این باره نوشته: با سلام . موردی که بیان می کنم نه تنها یک مشکل نیست بلکه یک حقیقت تلخ برای سلامت مردم است . دمای هوا در ورامین در سایه حدود 45 درجه و در آفتاب 50 به بالا می شه . کامیونهای حامل آب معدنی و نوشابه بدون بستن محفظه کامیون و در زیر آفتاب بطری ها را جابجا می کنند. تصور کنید از کزج تا ورامین زیر آفتاب حدود 50 درجه چه بلایی سر مواد لاستیکی بطری ها میاد و کودکان و جوانان در اماکن ورزشی بدون اطلاع این آبها را مصرف می کنند .

قانون: کامیون حامل آب معدنی باید مسقف باشد
طبق ضابطه فنی و بهداشتی آب های بسته بندی شده‎ که به شماره ۹۵۵۸۳/۶۷۵ در تاریخ ۰۶/۰۷/۱۳۹۴ توسط مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است، نظارت بر تولید، توزیع و فروش این محصول بر عهده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مربوطه است.
طبق بند 5-9 این دستور العمل در مورد حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده آب معدنی، شرایط نگهداری و حمل ونقل محصول نهایی اینطور عنوان شده است: محصول نهایی باید دور از تابش مستقیم نور خورشید حمل و نقل گردد و در جای خنک و دور از یخ زدگی نگهداری شود تا، باکتری ها قادر به رشد و تکثیر نباشند و ضمنا از محصول در برابر تغییرات شیمیایی و میکروبی و آسیب های فیزیکی در حمل و نقل محافظت شود.
همچنین در این دستور العمل آمده: حمل ونقل بسته های شرینک آب معدنی باید توسط کامیون های مسقف انجام شود. به نحوئیکه از تابش مستقیم نور خورشید حفظ شود.
حتی در بخش حداقل ضوابط فني و بهداشتي واحدهاي توليد كننده آب آشامیدنی هم عنوان شده حمل و نقل بسته های شرینگ آب آشامیدنی باید توسط کامیون های مسقف انجام شود به نحوئیکه از تابش مستقیم نور خورشید حفظ شود.
لذا حداقل های قانونی تکلیف می کند خودروهای حامل آب معدنی و آب آشامیدنی باید دارای سقف باشند تا از تابش آفتاب به این محصول جلوگیری کنند. افزایش تقاضای مردم و توزیع فراوان این محصول می طلبد تا نظارتهای مردمی بر کار خودروهای حامل آب بسته بندی شده هم بیشتر شود. در این راستا شایسته است شهروندان در سراسر کشور موارد حمل و نقل خلاف بهداشت این محصول را به سامانه تلفنی ۱۴۹۰ اطلاع دهند تا از تردد خودرویی که بدون توجه به دستورالعمل ها، اقدام به توزیع آب بسته بندی می کند، جلوگیری شود.
همچنین در استان تهران، شماره های تماس 02161927230- 02161927000 متعلق به سازمان غذا و دارو آماده دریافت گزارشها، شکایات و تذکرات مردمی است.
46231

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا