آخرین خبرهابین الملل

علت پیشرفت ژاپن و جاماندگی ایران چیست؟

به گزارش تدبیرشرق، نکته مهم این است که پیشرفت ژاپن و ایران تقریبا همزمان ، از حدود ۱۷۰ سال پیش در دوره امیر‌کبیر و امپراطور میجی شروع شد علت پیشرفت ژاپن و جاماندگی ایران در چیست؟ 

ژاپنی ها از اول به کودکان خود این طور آگاهی می‌دهند: این ژاپن کوچک ماست ببینید ژاپن ما نفت ، ندارد گاز ندارد معدن ندارد، زمینش محدود است ، زلزله دارد و جمعیتش زیاد است . در واقع لیست نداشته ها را به بچه ها گوشزد می‌کنند. 

از منظر دیگر ، نظام آموزشی ژاپن با بیان فهرست مشاغل مورد نیاز جامعه از همان اول به بچه‌ها گوشزد می‌کند که برای زنده ماندن و توسعه باید سخت کار کنند.

البته عوامل دیگری از قبیل مهارت افزایی ، باهم و تیمی کار کردن ، نظم آهنین ، احترام به دیگران و مقررات، وفاداری و فداکاری را در عمل به آنان یاد می‌دهند.

اما در ایران فرایند آگاهی رسانی این طور شروع می‌شود بچه ها ببینید ایران بزرگ ما همه چیز دارد نفت ، گاز ، معدن ، دریا ، جنگل دارد و…  بنابراین رعایت نظم چندان مهم جلوه نمی‌کند به جای کار و تلاش و همکاری گروهی ، زرنگی [به معنای متعارف ایرانی‌ها] مهم می‌شود و احترام به حقوق دیگران اهمیت داده نمی شود که نتیجه اش می‌شود احساس همه چیز را داشتن و دانستن ، باور به ثروتمند بودن و ارجحیت منافع فردی بر جمع. 

/کتاب معماری توسعه – تجربه لی کوان یو و سنگاپور

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا