آخرین خبرهااجتماعیخبر داغ

نگرانی محیط زیست از افزایش تلفات یوز در نوروز / ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد به کجا رسید؟

یوزمعاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به تعطیلات نوروزی و افزایش حجم تردد در جاده‌ها که همزمان با فصل بارداری یوزها در طبیعت است، امکان تلف شدن آنها در جاده‌ها افزایش می‌یابد.

حسن اکبری در نخستین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره آخرین وضعیت ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد اظهارکرد: بعد از مردادماه سال گذشته که ما شاهد تلفات زیاد یوزپلنگ بودیم، وزارت راه و شهرسازی پای کار آمد و جلسات متعددی برگزار شد. براساس این جلسات طرحی تدوین شد و نصب روشنایی و علایم جاده‌ای، فنس کشی و کاهش سرعت را شامل می‌شد و مسوولیت به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و اعتباری را به این کار اختصاص دادند. خوشبختانه آغاز کار رضایت‌بخش بود و تاکنون سه کیلومتر روشنایی از مسیر محقق شده است.
وی افزود: کاهش سرعت در محدوده ۴۵ کیلومتری از مسیر میامی – سبزوار محقق شده است یعنی هم دوربین‌ها نصب شده و هم سرعت به جای ۱۱۰ به ۹۰ کیلومتر کاهش یافته و این عمل بسیار مهم است.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در این جاده نیز اظهار کرد: تابلوی استاندارد که به رانندگان اطلاع‌رسانی می‌کند که در این بخش از جاده خطر تلفات جاده‌ای برای حیوانات به ویژه یوز وجود دارد بنابراین احتیاط کند همچنین علائم جاده‌ای نصب شده است که به راننده‌ها کمک می‌کند تا هوشیارتر باشد اما سرعت اجرای این طرح‌ها کند است.
اکبری با تاکید بر این‌که بیشتر کاهش سرعت در اجرای این طرح‌ها در حوزه فعالیت‌هایی است که بار مالی دارند، گفت:‌ از جمله این طرح‌ها تامین روشنایی و فنس‌کشی است که سرعت اجرای آن کند است.  تنها بخش کوچکی از فنس‌کشی، ایجاد روشنایی، نصب دوربین و کاهش سرعت همچنین پاکسازی پل‌ها و … انجام شده است و هنوز فنس‌کشی و مساله روشنایی که اعلام کرده بودند ۱۰ کیلومتر آن باید انجام شود به‌طور کامل به سرانجام نرسیده است.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگرچه شروع اقدامات وزارت راه در جاده میامی – سبزوار پس از یک دهه پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این دولت نقطه عطف است و یک عملکرد مثبت در حوزه ایمن‌سازی جاده محسوب می‌شود اما سرعت ایمن‌سازی جاده با توجه به وضعیت بحرانی جمعیت یوز و نگرانی‌هایی موجود اصلا مناسب نیست.
وی درباره همکاری دستگاه‌هایی که در این زمینه نقش دارند، گفت: در این زمینه دستگاه‌های استانی از جمله دادگستری استان همکاری مناسبی داشت. رئیس کل دادگستری استان شخصا از این پروژه بازدید و تکلیف کرد که دستگاه‌ها در یک بازه زمانی محدود به وظایف خود عمل کنند.
اکبری درباره مساله فنس‌کشی در جاده عباس‌آباد اظهار کرد: امیدواریم که منابع دولتی تزریق شود و سازمان برنامه به وزارت راه و شهرسازی کمک کند و امیدواریم که بخش خصوصی و اسپانسرهای ملی در قالب مسئولیت اجتماعی ورود کنند و بخشی از این امر انجام شود.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که کاهش سرعت در این جاده به دلیل ترانزیت بودن این جاده بسیار کار دشواری است، تصریح کرد: پلیس راه به دلیل ترانزیت‌ و طولانی بودن این جاده زیر بار کاهش سرعت نمی‌رفت و مقداری مقاومت می‌کرد. معتقد بودند این مسیر طولانی است و کاهش سرعت در منطقه بیابانی موجب خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود اما به هرحال فراجا با کاهش سرعت موافقت و پس از مصوب شدن آن نیز وزارت راه و شهرسازی دوربین‌ها را نصب کرد و امیدواریم اگر این کاهش سرعت تداوم داشته باشد و این موضوع اطلاع‌رسانی شود، میزان تلفات می‌تواند به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.
اکبری در پایان گفت:‌ با توجه به تعطیلات نوروزی که حجم تردد در جاده‌ها زیاد می‌شود و فصل بارداری یوزها در طبیعت است و مادر در حال جابه‌جایی به زیستگاه‌های خوب برای زادآوری است امکان تلف شدن آن‌ها در جاده‌ها افزایش می‌یابد کما این‌که در نوروز سال گذشته نیز شاهد تلف شدن یک قلاده یوز ماده با جنین‌های داخل شکمش در جاده بودیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا