اقتصاد دریا محور گیلان روی «کشتی» سوار می شود!
به گزارش تدبیرشرق، اقتصاد دریا و استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گسترههای آبی در رشد اقتصاد، معیشت و اشتغال سواحل موضوعی مهم که رهبر معظم انقلاب سالها با عناوین مختلف بر آن تاکید کردهاند بالاخره در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که رئیسجمهور دستور آزادسازی سواحل را صادر کرد.
آن دستور و تاکیدات مقدمهای شد تا در کنار اقداماتی در حوزه گردشگری و بندری در سواحل گیلان در جریان سفر هیاتی اقتصادی گیلان به ریاست استاندار به روسیه سرفصل توسعه اقتصاد دریا محور در این خطه وارد مرحله ای جدید شود و احداث کارخانه کشتیسازی در مجتمع بندری انزلی پس از چند سرمایه گذاری ناموفق بالاخره به عنوان گامی در این مسیر به ایستگاه نهایی برسد.
جمهوری اسلامی ایران در کرانه جنوبی خزر سه کارخانه کشتی سازی در استانهای گیلان و مازندارن دارد؛ مجتمع صنایع دریایی شهید تمجیدی و کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر در بندرانزلی و کشتی سازی کاسپین در بهشهر.
اما آنچه این پروژه را مهم می کند آن است که به گفته مالکان کشتی تنها کارخانه کشتی سازی که درحال حاضر به کشتی هایی با تناژ بیش از سه هزار تن خدمات ارائه میدهد کارخانه کشتی سازی کاسپین از مجموعه صدراست که به تنهایی جوابگوی نیاز سه استان شمالی نیست.
کارخانه کاسپین در ساحل دریای خزر در بهشهر واقع شده و حداقل عمق آب آن ۵/۵ متر است این کارخانه یک واحد سیستم بالابر کشتی (Syncrolift) با ظرفیت اسمی سه هزار و ۸۰۰ تن دارد.
کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر انزلی که در محدوده حسن رود بندر انزلی واقع شده نیز در سال ۹۳ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد اما اکنون این کارخانه متاثر از پسروی ۱.۵ متری آب دریای خزر شده است.
سومین کارخانه کشتی سازی مجتمع صنایع دریایی شهید تمجیدی بندرانزلی است که از سال ۱۳۷۵ و با دستور مقام معظم رهبری در بندر انزلی به منظور طراحی و ساخت کشتی و شناورهای دریایی نظامی و تجاری کارخود را شروع کرد.
/کاسپین