آخرین خبرهااستان هااسلایدر

پایان بررسی صلاحیت داوطلبان؛ نورچشمی ها در گیلان تاییدصلاحیت شدند؟!

با پایان بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در هیات نظارت، ۳۵۸ داوطلب در گیلان تایید صلاحیت شدند.

به گزارش تدبیرشرق، از ۶۸۵ داوطلب ثبت نامی، ۴۴۶ نفر در هیات‌های اجرایی و در نهایت ۳۵۸ نفر در هیات نظارت تایید صلاحیت شدند تا به عبارتی دیگر ۵۲ درصد داوطلبان گیلان در این دوره تاییدصلاحیت شده باشند.

از سویی دیگر در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به عملکرد ضعیف و حواشی نمایندگان فعلی مجلس، نام چندین نفر از آنان در لیست ردصلاحیت شدگان انتخابات مجلس قرار گیرد، با این حال تنها نام یک نفر از ۱۳ نماینده فعلی استان در میان تاییدصلاحیت شدگان به چشم نمی‌خورد؛ احمد دنیامالی، نماینده فعلی بندرانزلی!

بدون شک همان اندازه که باز شدن فضای سیاسی کشور و عدم دخالت اختلافات سیاسی در بررسی صلاحیت داوطلبان مورد انتظار مردم است، به همان اندازه نیز مردم انتظار داشتند افراد و نمایندگانی که عملکرد شائبه برانگیزی داشته اند، نتوانند از سد شورای نگهبان عبور کنند.

برخی نمایندگان و افراد ذی نفوذ و نورچشمی که صاحبان زر و زور و تزویر شناخته می‌شوند و اتهامات و شائبات مالی متعددی پیرامونشان شنیده می‌شود و از طرفی سبک زندگی خود و فرزندانشان، ارتباط تنگاتنگ با برخی رانت‌خواران و افراد بدنام (با توجه به تاثیرشان در رای آوری مجدد) و دخالتشان در عزل و نصب‌ها و همواره مورد انتقاد بوده است.

از سویی دیگر، عجیب‌تر آن که حتی نام یکی از افرادی که تا روزهای گذشته در زندان به سر می‌برد نیز در میان تاییدصلاحیت شدگان دیده می‌شود.

صاحب نظران معتقدند حضور مجدد برخی افراد در انتخابات مجلس در گیلان، نه تنها به شور انتخاباتی کمک نمی‌کند، بلکه با توجه به عملکرد و رفتار و استفاده نامشروع از قدرتشان، بیشتر باعث بی اعتمادی مردم خواهد شد.

در سویی دیگر اختلاف نظر میان هیات اجرایی و هیات نظارت در این دوره از انتخابات در گیلان جالب توجه بوده است. در حالی که معمولا هیات نظارت با سختگیری بیشتری به بررسی صلاحیت داوطلبان می‌پردازد، در این دوره به عنوان مثال در لاهیجان که با ردصلاحیت گسترده‌ای در هیات اجرایی مواجه بودیم، ۹ نفر به جمع ۲۰ کاندید تایید شده در هیات اجرایی اضافه شدند؛ هرچند که چهره شاخصی در این میان دیده نمی‌شود.

از طرفی دیگر در حالی که هیات اجرایی، تمامی داوطلبان در رودسر و املش را تایید صلاحیت کرده بود، ۲۶ نفر از ۶۹ داوطلب این حوزه انتخابیه از سوی هیات نظارت ردصلاحیت شدند.

در حالی که قانون انتخابات مشخص و واضح است، برخی افراط و تفریط‌ها در بررسی صلاحیت داوطلبان و تفسیر‌های متفاوت از قانون، مورد گلایه صاحب‌نظران است.

به نظر می‌رسد مجموعه این عوامل سبب شده تا در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله تالش، رضوانشهر و ماسال، آستانه اشرفیه و فومن و شفت عملا فضای رقابتی مناسب و مورد انتظاری در انتخابات شکل نگیرد.

ناگفته نماند که در کنار تاییدصلاحیت برخی نورچشمی‌ها در گیلان، علاوه بر آن که ۴۴ نفر پیش از اعلام نتایج، انصراف دادند، برخی چهره های شناخته شده نیز ردصلاحیت شدند تا همچنان انتقادات نسبت به نحوه بررسی صلاحیت‌ها داغ باشد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *