آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

اظهارات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات به لایحه عفاف و حجاب، مصوبه افزایش سن بازنشستگی، ردصلاحیت ها و …

شورای نگهبان سخنگوی شورای نگهبان به ارائه گزارشی از آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی توسط این شورا پرداخت.

به گزارش تدبیرشرق، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد.

*لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شد.

* بند ک لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور درباره قیر رایگان دیگر مصوبه‌ای بود که با ایراد شکلی در شورای نگهبان مواجه شده بود که باید از سوی مجلس اصلاح شود. البته این مصوبه با توجه به اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد که مجمع در جلسه اخیر خود مصوبه قیر رایگان را مورد تایید قرار داد.

*{ درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس}: طرح اصلاح بند یک ماده‌ ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری‌های مردم‌ از نمایندگان، در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته‌ نشد.

* در این اصلاح به انتهای بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس عبارت ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم الاجرا است، اضافه می‌شود.

*{ درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی}: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و مربوط به روزهای اخیر است به همین دلیل هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است.

*ما به صورت غیر رسمی جلساتی را برای برنامه هفتم داشتیم ولی هنوز به این مورد نرسیدیم.

*طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ابهاماتی مواجه شد.

*طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت. این طرح همچنین با ایراداتی از سوی هیئت عالی نظارت مواجه شد.

*{ درباره آزمون‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری}:هفته قبل آزمون کتبی خبرگان برای افرادی که نیاز به آزمون داشتند برگزار شد و ۳۲۸ نفر برای این آزمون دعوت شدند که ۶۹ نفر از این افراد غایب بودند. کسانی که در ادوار قبل قبول شدند را طی یک یا دو هفته آتی برای آزمون شفاهی دعوت می‌کنیم و برای افرادی که در آزمون اخیر شرکت کردند، نیز پس از تعیین نمره کتبی دعوت به مصاحبه می‌شود.افرادی که حضور پیدا کردند، از شیعه و سنی بودند و آن‌هایی که نیاز نداشتند، طبیعتاً حضور پیدا نکردند.

*{درباره مصوبه مجلس درباره کاهش مدت سربازی}: هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمی دریافت نکردیم و ان شاءالله پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد. و باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم دهیم.

*{درباره موضع شورای نگهبان نسبت به طرح اظهاراتی درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان از سوی برخی رسانه‌ها و افراد وابسته به گروه‌های خاصی از جریانات سیاسی کشور درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات }: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیت را که بر عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

*{در پاسخ به این سوال که آیا درخواست‌هایی از شورای نگهبان برای ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته}: فعلاً ثبت نام مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است و فقهای شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را بررسی می‌کنند.

*هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است.

*{ درباره نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت‌های اجرایی}: اطلاعی از ادله، مستندات و مبانی کار هیأت‌های اجرایی ندارم که توضیح دهم چرا فردی ردصلاحیت یا عدم احراز یا فردی تأیید صلاحیت شده است. امیدواریم طبق قانون همه امکانات دولتی و عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها به صورت عادلانه در اختیار کاندیداها قرار بگیرد.

*شورای نگهبان داور است و درهای شورای نگهبان به روی همه احزاب، گروه‌ها و افراد در چارچوب قانون باز است.

*{درباره برنامه‌های شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات}: ما از ابتدای سال جلساتی با دستگاه‌های مختلف درباره موضوع انتخابات داشتیم، اگر در چارچوب قانون همگی به وظایف خود عمل کنیم، در افزایش مشارکت هم تاثیرگذار خواهد بود.

* طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات تصویب شد و لازم‌الاجرا است و مزیت‌هایی در راستای احقاق حق داوطلبان و مردم داشت.

*در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام از جمله نکات مثبت، قانون انتخابات بود، برای مثال اگر مدرک تحصیلی فردی ایراد داشت، در این مرحله مشخص شده البته به روزرسانی هایی هم برای تبلیغات انتخابات بر اساس این قانون شده است

*{درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیأت‌های اجرایی}: قانون برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ مرحله را پیش‌بینی کرده‌است که یک مرحله از آن هیأت‌های اجرایی هستند که ترکیب آن در قانون آمده است، ۵ نفر از معتمدان مردمی و ۳ نفر از اشخاص حقوقی که باید اظهارنظر کنند و مرحله بعدی هیأت‌های نظارت استانی هستند.

*افرادی که در هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده باشند، می‌توانند به هیأت‌های نظارت اعلام شکایت کنند. محله بعدی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان است که شورای نگهبان ۳۰ روز برای اظهارنظر فرصت دارد.

* قانون برای اتقان و آسودگی بیشتر برای داوطلبان و مردم این ۳ مرحله را برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان در نظر گرفته است، تا اگر داوطلبان نکته‌ای دارند شنیده شود.

* در این دوره ۵۲۸۸ نفر از داوطلبان از طریق سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هیأت‌های اجرایی را برای هیأت‌های نظارت استانی ارسال کرده‌اند و حدود ۱۶۰۰ نفر هم شکایت نکرده‌اند.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا