آخرین خبرهاتدبیر ورزشی

پنج دلیل که چرا پرسپولیس موقعیت گل نمی‌سازد

آمار مالکیت توپ پرسپولیس معمولا با موقعیت‌هایی که خلق می‌کند همخوانی نداشته و این در بازی‌هایی که تیم با حداقل گل جلو می‌افتد احتمال بازگشت حریف را جدی خواهد کرد.

به گزارش تدبیرشرق، مشکلات پرسپولیس در فاز حمله از سال گذشته و فصل قبل هم در این تیم وجود داشته و سرخ‌ها حتی در روزهایی که از حریف پیش می‌افتند قادر به بیشتر کردن اختلاف نیستند و مثل دو بازی اخیر برد را با تساوی عوض می‌کنند.

پرسپولیس در تاجیکستان 65 درصد مالک توپ بود و تقریبا دو بار حریف پاس داد، اما در اقدام برای حمله آمار پایین‌تری نسبت به استقلال تاجیکستان داشت و 8 بار برای گلزنی اقدام کرد که منجر به سه شوت داخل چارچوب شد و یکی از آنها هم گل ایستگاهی مهدی ترابی بود. در واقع آمار مالکیت توپ پرسپولیس با آنچه در فاز حمله ارائه می‌دهد تناسب ندارد و در فاز حمله این تیم قادر به خلق موقعیت‌هایی متناسب با زمانی که توپ را در اختیار دارد، نیست.

بخشی از این مشکل به خارج شدن مهره‌های مهم امور تهاجمی مثل وحید امیری و مهدی ترابی از ترکیب یا فرم اصلی است که البته ترابی در این بازی فیکس بود و امیری هم یازده دقیقه بازی کرد و دوباره مصدوم شد.

1951244

موضوع دیگر به انفعال مهره‌های تهاجمی مثل سعید صادقی برمی‌گردد که در خلق موقعیت یا اقدام برای گلزنی عملکرد جالبی ارائه نمی‌دهند. انگار برای جانشین صادقی هم گزینه مناسبی روی نیمکت وجود ندارد.

دلیل دیگر ناکارآمدی مهاجمان پرسپولیس چه مهاجم نوک چه سایه در نواختن ضربه نهایی است. البته این مسئله بیشتر در مورد محمد عمری مصداق دارد که در نقش مهاجم سایه بعضا بی‌دقت به توپ ضربه می‌زند یا شوت‌هایش بلاک می‌شود وگرنه نبیل باهویی که یا اصلا در موقعیت گلزنی قرار نمی‌گیرد یا اصلا ضرباتش فاقد کیفیت لازم است.

دلیل دیگر می‌تواند عقب بازی کردن سروش رفیعی باشد. سروش بعضا به موازات تنها هافبک دفاعی تیم به کار گرفته می‌شود و بیشتر از اینکه بازیکنی رو به جلو باشد شبیه یک هافبک بازی‌ساز اما دفاعی از میانه میدان ایفای نقش می‌کند و کمتر به محوطه جریمه حریف نزدیک می‌شود. در خیلی از بازی‌ها سروش را بیشتر در حال تخریب بازی حریف می‌بینید تا ارسال پاس به جلو برای خلق موقعیت.

1941931

موضوع پنجم عدم مشارکت پایدار و کافی مدافعان کناری در کارهای ترکیبی از کناره‌ها و ارسال از جناحین است. حنانوف و علی نعمتی در اصل دو مدافع میانی‌اند که قابلیت برداشتن نفر مقابل خود یا انجام کار ترکیبی و ارسال خطرناک را ندارند و از آنها نمی‌توان انتظار گل ساختن داشت.

با در نظر گرفتن این شرایط اگر بازیکنی مثل امید عالیشاه هم روی نیمکت نباشد یا پرسپولیس از مهاجم ذخیره دارای کیفیت لازم برای ایجاد تفاوت بهره نبرد طبیعی است که مقابل تیمی مثل استقلال تاجیکستان هم خبری از خلق موقعیت و گلزنی نخواهد شد کما اینکه تنها گل پرسپولیس نیز با یک ضربه ایستگاهی و با خلاقیت مهدی ترابی به ثمر رسید.

/ورزش سه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا