وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از راه آهن رشت – قزوین از پیشرفت 94 درصدی عملیات زیرسازی و پیشرفت 80 درصدی عملیات ریل گذاری راه آهن رشت قزوین خبر داد.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از راهآهن قزوین- رشت خاطرنشان کرد: ما علاقمند بودیم راه آهن رشت سریعتر به بهره برداری برسد اما محدودیتهای بودجه دولت گاهی طرح های مهم کشور را با تاخیر مواجه می کند.
وی با بیان اینکه با پیشرفت 80 درصدی ریلگذاری، عملیات ریلگذاری در 123 کیلومتر از مسیر به پایان رسیده و این درحالی است که این رقم تا قبل از سال 1392، 12 درصد بوده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود : عملیات ریلگذاری مستقیم 41 کیلومتر از مسیر 164 کیلومتری این محور باقیمانده است که با احتساب خطوط ایستگاهی تا کنون 142 کیلومتر عملیات ریلگذاری انجام شده است.
وی به پیشرفت فیزیکی 94 درصدی عملیات زیرسازی این پروژه اشاره کرد و گفت: این رقم تا شهریورماه سال 1392، 52 درصد بوده است که تا خرداد ماه سالجاری به 94 درصد رسیده است.
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : این پروژه دارای ٥٧ دستگاه تونل ، پنج دستگاه گالری به طول 25 کیلومتر و 50 دستگاه پل بزرگ به طول 9 کیلومتر است که پل حاشیه سد منجیل به طول هزار و 431 متر، بزرگترین پل راهآهن در کشور محسوب میشود و به تازگی عملیات ریلگذاری آن آغاز شده است.
آخوندی اضافه کرد : سرعت این خط آهن160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است و با اتمام این پروژه سالانه 2.8 میلیون نفر ظرفیت مسافر و 7 میلیون تن سالانه به ظرفیت حمل بار کشور افزوده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد : این راه آهن باید به انزلی و آستارا و سپس به آذربایجان متصل شود و به این ترتیب گیلان میتواند از یک سو نقش منطقه ای و فراملی ایفا کند و از سوی دیگر استان های کشور را به یکدیگر متصل نماید.
پس از بازدید از راه آهن معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه از آزاد راه رشت قزوین بازدید بعمل آوردند که در جریان این بازدید وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن تکمیل آزاد راه رشت- قزوین خبر داد و گفت: در این سفر موانع موجود بر سر راه تکمیل این آزاد راه را بررسی خواهیم کرد تا این طرح به صورت کامل در اختیار مردم قرار گیرد.