آخرین خبرهااستان هاخبر داغ

مردم نگران نباشند پایان شایعات؛ مار «غیرسمی و آرام» چیلپر در شفت مشاهده شد

مارمردم و اهالی منطقه احمدسرگوراب با اثبات وجود مار چلیپر نه‌تنها از نگرانی آن‌ها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است درحالی‌که این نگرانی‌ها با توصیفات و راهنمایی‌های کارشناسان محیط‌زیست، تقریباً کاذب و هیجانی بوده و می‌توان دلیل اصلی آن را تعداد کم این‌گونه ها در مناطق مشابه دانست.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از فارس، حدود دوهفته‌ای از نگرانی و تشویش مردم و اهالی روستاهایی از توابع بخش احمدسرگوراب شفت بابت حضور و جولان مار نسبتاً بزرگی در منطقه می‌گذرد.

در پی افزایش نگرانی مردم به‌ویژه مردم حاشیه رودخانه سیاهمزگی که از شهر احمدسرگوراب و روستاهای اطراف آن می‌گذرد، موضوع از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم مردم و به‌ویژه مسئولان رسانیده و خوشبختانه در اولین فرصت تیم‌هایی ارزیابی متشکل از کارشناسان محیطی زیست، آتش نشانی و مسئولان محلی با سکان‌داری فرماندار شفت عازم منطقه شدند.

پس از ارزیابی مسؤولان‌ و پایش‌های کارشناسان در منطقه، «محیط‌زیست شهرستان پس از بررسی‌های میدانی و شبانه‌روزی در منطقه که همچنان نیز ادامه دارد، ماری را مشاهده نکرد و وجود “مار غول‌پیکر” در شفت و احمدسرگوراب را تکذیب کرد».

مردم احمدسرگوراب و روستاهای حومه نیز به واکنش رسمی محیط‌زیست اعتماد و به فعالیت‌های روزمره خود ازجمله فعالیت کشاورزی ادامه دادند درحالی‌که «مهدی نقدی، فرماندار شهرستان شفت در خبری، وجود مار در منطقه را تائید و یا تکذیب نکرد»!

چند روزی از خبر رسمی محیط‌زیست مبنی بر عدم وجود مار غول‌پیکر در منطقهء مورد تأکید مردم و اهالی احمدسرگوراب شهرستان شفت با ترس و واهمه گذشت تا اینکه اخیراً فرد دیگری موفق شد تا از مارِ ماجراساز این روزهایِ شفت در روستای دوبخشر (روستای هم‌مرز با احمدسرگوراب) در عرصه زراعی، «به‌وضوح» فیلمی تهیه کند؛ فیلمی که اثبات می‌کرد ماری فراتر از حد معمول و نسبتاً بزرگ در منطقه وجود دارد اما غول پیکر نیست.

حسن کاظمی، کارشناس رفتارشناسی مار محیط‌زیست گیلان  در همین رابطه می‌گوید: «از طرح پوست مار و یکنواختی ضخامت آن می‌توان تشخیص داد که این مار از نوع ناتریکس و گونه چلیپر است».

وی با اشاره به حضور خود در منطقه احمدسرگوراب شفت و گفت‌وگو با دلواپسان و دغدغه‌مندان حاضر، خاطرنشان می‌کند که «قبلاً هم در گفتگویی که با مردم محل داشتیم حدسیات ما نیز روی همین‌گونه بود که خوشبختانه با این فیلم حدسمان به‌یقین تبدیل شد».

به گفته این رفتارشناس مار، «مارهای چلیپر غیرسمّی، بسیار آرام و رفتار تهاجمی بسیار پایینی دارند».

کاظمی اذعان می‌کند که «ماکسیمم طول مار چلیپر به یک و نیم متر می‌رسد که در این فیلم هم اگر مخاطبان به شاخص علف‌های دور مار دقت کنند، می‌توان طول مار را تقریباً بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر، تخمین زد.

اکنون با وجود و اثبات یک مار نسبتاً بزرگ هرچند غیررسمی، آرام و البته با رفتار تهاجمی بسیار پایین، هنوز نگرانی مردم رفع نشده بلکه رفتارها و کنش‌های اجتماعی مردم در فضای حقیقی و مجازی همچنین ادامه دارد.

مردم و اهالی منطقه احمدسرگوراب با اثبات وجود مار چلیپر نه‌تنها از نگرانی آن‌ها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است؛ آن‌ها اکنون این سؤال را در اذهان می‌پرورانند و به زبان جاری می‌کنند که این مار، چه وقت سر از خانه، کاشانه و باغشان درمی‌آورد درحالی‌که این نگرانی‌ها با توصیفات و راهنمایی‌های کارشناسان محیط‌زیست، تقریباً کاذب و هیجانی بوده که می‌توان دلیل اصلی آن را تعداد کم این‌گونه ها در مناطق مشابه دانست.

البته این را هم باید گفت که مارهای چلیپر پیش از اقامت انسان‌ها در منطقه هیرکانی سکنی داشتند و پس‌ازآن، سکونت‌گاه انسانی در خطه خزری شکل‌گرفته و می‌توان گفت یکی از عمده دلیل کاهش این‌گونه ها، رفتار مغرضانه و نامهربانی انسان با آن‌ها بوده است.

شایان‌ذکر است، منطقه احمدسرگوراب و روستاهای پیرامون آن وسعتی بالای ۱۰ هزار هکتار دارند که استعداد و امکانات محیط‌زیست شهرستان شفت برای جست‌وجو و یافتن این مار و اقدامات نگه‌داری پس‌ازآن، سخت و تقریباً می‌توان گفت، ناکافی است.

محیط‌زیست گیلان ضمن توجه ویژه به محیط‌زیست شهرستان شفت باید پلتفرم‌های آموزشی رفتار مردم و روستائیان در مواجهه با این مار نسبتاً بزرگ را آماده و در سریع‌ترین زمان، در اختیار مردم قرار دهد.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا