آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

آرزوی دست نیافتنی! هزینه ازدواج یک زوج در گیلان چه قدر است؟!

ازدواجامروزه با توجه به شرایط اقتصادی، ازدواج برای جوانان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده و بحران طلاق نیز همچنان درحال افزایش است. هزینه‌های سرسام آور زندگی مشترک ترس بزرگیست که سد راه تشکیل خانواده شده است.

در این گزارش به هزینه‌های شب عروسی برای یک زوج جوان در گیلان پرداختم.

برای شروع جستجویم به صفحات مجازی بلاگر‌های نو عروس گیلانی مراجعه کردم؛‌ افرادی که این روزها تبدیل به الگوی بخش قابل توجهی از جوانان شده و تصاویر جشن‌های عروسی مجللشان دست به دست می‌شود. برای تهیه این گزارش، یک مجلس لاکچری و یک مجلس معمولی را در نظر گرفتم.

۱.محل برگزاری

در قدم اول به سراغ مهم ترین قسمت از یک جشن رفتم؛ تالار و باغ‌های مجالس عروسی.
هدف را یک میهمانی کوچک قرار دادم تا با هزینه‌هایی رایجی که مردم با آن درگیر هستند رو‌به‌رو شوم. برخلاف انتظارم معمولی‌ترین منو‌های غذایی که تا سال‌های گذشته در تمامی عروسی ها رایج بود از نفری ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان آغاز میشد و من در پارادوکس ازدواج لاکچری و معمولی گیر کردم!
به سراغ منو‌های گران قیمت‌تر هم رفتم و با اضافه شدن غذا‌های عجیب و لاکچری مثل چاینیز فود، بره، ماهی شیر و… با هزینه هایی بی حد و مرز روبه‌رو شدم.

۲.لباس عروس

لباس عروس از مواردیست که سخت می‌توان در آن خسیس بود. لباسی که تنها ۱۰-۱۲ ساعت بر تن عروس است اما نقش مهمی را در ساختن یک روز با خاطرات خوب ایفا می‌کند.

به مزون های متوسط شهر سر زدم تا هم قیمت یک لباس گران و هم قیمت یک لباس معمولی را مشاهده کنم؛ ۳۰ میلیون تومان ارزان‌ترین لباسی بود که پیدا کردم.

برای دیدن لباس‌های لاکچری به مزون‌های گلسار و منظریه سر زدم. لباس‌هایی را می‌بینم با پارچه‌های به اصطلاح خارجی که هرچه سنگ‌های به کار برده شده در آن بیشتر باشد قیمت بالاتری دارد. این سبک لباس‌ ها از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز و تا هرجایی که دلتان بخواهد ادامه خواهند داشت.

۳.کت و شلوار داماد

کت و شلوار دامادی نیز از مواردی مهم در یک جشن عروسیست که هنوز می‌توان با قیمت حداقلی پیدایش کرد. کافیست قبل از خرید متوجه نشوند که شما داماد هستید در این صورت موفق می‌شوید کت و شلوار ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی پیدا کنید! قطعا برای خرید یک کت و شلوار لاکچری، می‌توان ۵۰ میلیون تومان به بالا هم هزینه کرد.

۴.آرایشگاه عروس و داماد

امروزه تعداد سالن های زیبایی اندک شماری در رشت مشغول به فعالیت در لاین عروس هستند که بازارشان داغ است و مردم با هر سطح مالی تمایل دارند به آن‌ها مراجعه کنند.

برای مشاهده قیمت‌ها به صفحات مجازی این سالن ها پیام دادم و در مدت زمانی نه چندان کوتاه پاسخگو بودند.
غالب قیمت ها در سه بسته طلایی، نقره‌ای و برنز دسته بندی شده بودند که بسته طلایی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان متغیر و باقی بین ۵ تا ۹ میلیون تومان بودند.

البته با انتخاب پکیچ طلایی افتخار میکاپ توسط مدیریت سالن مد نظر نیز شامل حال عروس خواهد شد!

آرایشگاه‌های مردانه این روزها کم از خدمات آرایشگاه‌های زنانه ندارند. پاکسازی صورت،گریم، پروتز مو، رنگ مو و… در پکیج های دامادی جای داشته و قیمت‌ها نیز از یک میلیون تومان در آرایشگاه‌های معمولی و در سالن های معروف شهر از ۵ میلیون تومان آغاز می‌شوند.

۵.طلا و جواهر

خرید طلا رسمی قدیمیست که امروزه به دلیل شرایط اقتصادی جایش را به نقره داده است و کمتر کسی توان خرید سرویس طلایی را دارد که قیمت آن حداقل از ۹۰ میلیون تومان آغاز می‌شود. تنها حلقه‌های ازدواج می‌ماند که هنوز خریداری آن‌ها به جنس طلا رایج است. با مراجعه به بازار طلافروشان رشت حلقه های ازدواجی ساده با گرم های پایین طلا را دیدم که از ۲۰ میلیون تومان آغاز و با نگین های برلیان و… تا ۱۰۰ میلیون تومان به بالا ادامه خواهند داشت.
در مسیر به نقره فروشی‌ها نیز سری زدم و سرویس های زیبا با قیمت های ۲ تا ۷ میلیون تومان که به گفته فروشندگان محبوبیت زیادی در بین عروس و دامادها داشته مشاهده کردم و در ادامه گفت و گویم به این نتیجه رسیدم بخش قابل توجهی از زوج ها برای حلقه ازدواجشان نیز به نقره بسنده می‌کنند.

۶.آتلیه عکاسی

تنها چیزی که از عروسی شما باقی می‌ماند عکس‌ و فیلم هاست که امروزه با اضافه شدن ویدیوهای عاشقانه فرمالیته هزینه‌ای سنگین اما ضروری برای یک مجلس عروسیست. آتلیه های معروف در گیلان کمتر از ۱۰ عدد هستند که وقتشان تا عید سال آینده رزرو بوده و باید خیلی زودتر از تاریخ مراسم برای بستن قرارداد اقدام کنید.

در قدم اول به صفحات مجازی این آتلیه ها پیام دادم و با مهر فراوان به مشاوره‌های حضوری در جهت انتخاب فرمالیته در کویر و جنگل و… دعوت شدم. حداقل هزینه فیلم برداری، بدون داشتن فرمالیته بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان متغیر است و در صورت تمایل به داشتن یک ویدیو عاشقانه، باید حداقل ۱۵ میلیون تومان هزینه کنید. البته مبالغ رفت و آمد به لوکیشن فیلم برداری و هزینه‌های غذا و اقامت گروه فیلم برداری نیز به عهده داماد خواهد بود.

در این‌ گزارش میدانی سعی کردم به گزینه‌های مهم و غیر قابل حذف در یک مجلس عروسی بپردازم و قطعا موارد تشکیل دهنده خیلی بیشتر از این ۶ مورد خواهند بود؛ هزینه‌هایی همچون گل آرایی، گروه موسیقی، گیفت عروس، کرایه ماشین و…

اما با حسابی سر انگشتی به راحتی متوجه می‌شوید برای یک مراسم معمولی با تعداد ۳۰۰ نفر چیزی نزدیک به ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان احتیاج دارید. البته هنوز هم کسانی در این شهر هستند که گزینه‌هایی همچون بادیگارد عروس و داماد، آتش بازی، گروه رقص محلی و… در لیست مراسم ازدواجشان قرار دارد و “هزینه‌ها”، آخرین چیزیست که به آن فکر میکنند.

قطعا تشکیل زندگی در این شرایط نابه‌سامان کار آسانی نیست؛باید دید افرادی که همه روزه در حال تبلیغ و تشویق ازدواج جوانان هستند برآوردی از یک مجلس عروسی دارند یا عروسی گرفتن را نیز تنها سهم فرزندان خودشان می دانند؟…

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا