آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

شایعه در شهر؛ به عقب بر می گردیم؟! بازگشت ساختار پیاده راه شهرداری رشت به 10 سال قبل؟

پیاده راه فرهنگیدر روزهای اخیر بحث بر سر پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت در برخی محافل داغ شده است.

ماجرا از آنچه در ایام سوگواری 14 و 15 خرداد در میدان شهرداری رشت گذشت، شروع شد. برخی فعالین سیاسی-مذهبی رشت، اتفاقات رخ داده را «نمایش بی‌حجابی و بی‌غیرتی» نامیده و خواستار برخورد و ممانعت از تکرار این‌گونه «هنجارشکنی‌ها» در میدان شهدای ذهاب رشت از سوی مسئولان ارشد استان شدند.

حال شنیده‌ها از گوشه و کنار شهر حاکی از آن است که عده‌ای، ساختار پیاده راه شهرداری رشت را عامل بروز برخی ناهنجاری‌ها می‌دانند و در فکر پاک کردن صورت مسئله‌اند.

میدان شهرداری رشت که بیش از یک دهه قبل، محل عبور و مرور خودروها بود، در پروژه‌ای تحت عنوان بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی رشت، در ابتدا خیابان علم‌الهدی در سال 91 و سه سمت دیگر در سال 95 در زمان شهرداری محمدعلی ثابت قدم به پیاده راهی تبدیل شد که برخی اعتقاد دارند از عوامل اصلی محبوبیت شهردار وقت بوده است.

پیاده راهی که اگرچه در ابتدای ساخت با مخالفت‌هایی از سوی کسبه محل روبرو شد، اما گذشت زمان علاوه بر آن که نشان داد این پیاده راه تا چه حد می‌تواند بر رشد و توسعه گردشگری و اقتصادی شهر اثر مثبت بگذارد، با افزایش چشمگیر قیمت مغازه‌های اطراف پیاده راه، مخالفان را نیز به موافق تبدیل کرد.

از سویی دیگر رشت که تا پیش از این، به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته و عدم بهره برداری از طرح‌های گردشگری، معمولا صرفا فقط محل عبور مسافران به دیگر شهرهای استان بود، با ایجاد پیاده راه فرهنگی در مرکز شهر، به مقصد اصلی مسافران و گردشگران گیلان تبدیل شد.

بدیهی است که هر طرح و پروژه‌ای، علاوه بر نکات مثبت، نکات منفی نیز دارد اما با هر نگاه و اندیشه‌ای اگر جانب انصاف رعایت شود، مزایای پیاده راه از معایب آن پیشی می‌گیرد.

حال اما به دلیل برخی حواشی به وجود آمده، شایعاتی از تغییر ساختار و بازگشت به حالت سابق پیاده راه به نحوی که محل عبور و مرور خودروها شود، به گوش می‌رسد.

در روزهایی که تقریبا اکثر مردم و مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که در موضوعات فرهنگی همچون پوشش و حجاب، به کار فرهنگی نیاز است، تغییر بافت تاریخی شهرداری رشت که به نماد اصلی این شهر تبدیل شده، بعید به نظر می‌رسد که گزینه مناسبی برای کاهش سطح بی‌حجابی در شهر باشد؛ چنان که این موضوع صرفا از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر در شهر منتقل می‌شود.

اگرچه امید است این شایعات تنها در حد شایعه باقی بمانند و برنامه‌ای برای تغییر بافت پیاده راه شهرداری رشت وجود نداشته باشد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا