آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

حزب «قلیچداراوغلو» به هزاران صندوق رای اعتراض کرد

قلیچداراوغلوحزب «کمال قلیچداراوغلو» حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه چهارشنبه (۱۷ مه) گفت شکایت‌هایی درباره موارد مشکوک به تخلف در هزاران صندوق رای در انتخابات تاریخی یکشنبه این کشور که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی بهتر از انتظار ظاهر شد را ثبت کرده است.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از رویترز، «محرم ارکک» معاون رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق» (CHP) به خبرنگاران گفت این تخلفها در هر صندوق از یک رای نادرست تا صدها رای متغیر است.

وی افزود حزبش رسماً نسبت به دو هزار و ۲۶۹ صندوق انتخابات ریاست‌جمهوری و چهار هزار و ۸۲۵ صندوق انتخابات پارلمانی که یکشنبه برگزار شد، اعترض کرده است.

این مقام حزبی که در آنکارا صحبت می‌کرد، در ادامه تاکید کرد: «ما تک تک آرا دنبال می‌کنیم، حتی اگر نتایج کلی را تغییر ندهد». به گفته وی، «در مجموع ۲۰۱ هزار و ۸۰۷ صندوق رای برای انتخابات در داخل و خارج ترکیه برپا شده بود».

او در ادامه گفت مهلت اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری روز دوشنبه و اعتراض به انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه به پایان رسید و این حزب در بازه مذکور همه درخواست‌های خود را ثبت کرده است.

عصر روز برگزاری انتخابات هم حزب جمهوری خلق نتایج اولیه انتخابات را که از طریق خبرگزاری رسمی پخش می‌شد، زیر سوال برد. «منصور یاواش» و «اکرم امام اوغلو» شهرداران آنکارا و استانبول، در آغاز شمارش آرا و اعلام نتایج تاکید کرده بودند ارقامی که در دست دارند، برخلاف آنچه در خبرگزاری «آناتولی» اعلام می‌شود، نشان‌دهنده پیروزی قلیچداراوغلو بر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی این کشور است.

این اقدام با انتقاد شدید افکار عمومی ترکیه روبه‌رو شد؛ اما ائتلاف مخالفان بعداً نتایج اعلام‌شده را پذیرفت

یک روز بعد از انتخابات سراسری در ترکیه، شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کرد با توجه به این که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانستند در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.

در دور اول انتخابات، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی و رهبر حزب حاکم «عدالت و توسعه» و نامزد ائتلاف «جمهور»، قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف شش حزب مخالف را با کسب ۴۹.۵۰ درصد آرا در مقابل ۴۴.۸۹ درصد شکست داد.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا