آخرین خبرهااسلایدربین الملل

اقدام جدید باکو علیه تهران

اکوایران: رافائل گروسی احتمال احیای برجام را در صورت عدم همکاری ایران با آژانس «صفر» دانست. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین راستا بر لزوم همکاری «سازنده» بین نهاد تحت نظر او و تهران تاکید کرد.

به گزارش تدبیرشرق، «دیدار همسر زلنسکی با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی»، «مقابله اروپا با دور زدن تحریم‌های روسیه توسط هند»، «دعوت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از شهروندان روس به جاسوسی»، «تشویق جوانان به تلاش برای خروج از “تونل تاریک”»، «هشدار آلمان درباره عادی‌سازی بی‌قید و شرط روابط با حکومت سوریه»، «بدبینی گروسی به توافق با ایران»، «بازداشت 9 نفر در جمهوری آذربایجان به ظن تلاش برای “کودتا تحت هدایت ایران”» و «ارمنستان به دنبال بهبود روابط با همسایگان» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

دیدار همسر زلنسکی با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی

النا زلنسکا، همسر رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در سئول با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار کرد.

همسر رئیس‌جمهوری اوکراین در این ملاقات از کره‌جنوبی خواست تا کمک‌های نظامی غیرکشنده در اختیار کشورش قرار دهد. بانوی اول اوکراین به عنوان نماینده ویژه همسرش عازم سئول شده است.

سخنگوی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت که همسر ولودیمیر زلنسکی از یون سوک یول خواسته است تا تجهیزات نظامی غیرکشنده مانند دستگاه‌های مین‌یاب به اوکراین تحویل دهد.

بنا به همین گزارش رئیس‌جمهوری کره جنوبی بر کمک فعالانه به اوکراین تاکید کرده است.

مقابله اروپا با دور زدن تحریم‌های روسیه توسط هند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که این اتحادیه باید برای جلوگیری از فعالیت هند در بازفروش نفت روسیه در بازارهای اروپایی جلوگیری کند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌ها و محدودیت‌های تنبیهی اتحادیه اروپا علیه روسیه، هند به یکی از بزرگترین خریداران نفت روسیه تبدیل شده است.

نفت روسیه با تخفیف قابل توجه در بازارهای آسیایی عرضه می‌شود.

بورل در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته است که اقدام هند در خرید نفت هند از روسیه از نظر این اتحادیه اشکالی ندارد اما فروش مجدد آن به شکل فرآورده‌های نفتی مانند گازوئیل یا بنزین به منزله دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه است.

دعوت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از شهروندان روس به جاسوسی

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با انتشار ویدئویی از اتباع روس خواست تا در مورد کشورشان به واشنگتن اطلاعات بدهند.

سیا در این ویدئوی کوتاه راه‌های تماس با این سازمان از طریق نرم‌افزار تور و اتصال به «دارک وب» (وب تاریک) که در دسترس عموم نیست آموزش داده شده است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این پیام ویدئویی خطاب به اتباع روس تاکید می‌کند که با همکاری با سیا می‌توانند به بهبود امور در کشورشان کمک کنند و همچنان یک «میهن پرست» باقی بمانند.

سیا در این ویدئو از آن دسته از اتباع روسیه که اطلاعاتی در زمینه‌های دیپلماسی، امنیتی، علمی، فناوری و غیره در اختیار دارند خواسته است تا با این نهاد اطلاعاتی همکاری کنند.

تشویق جوانان به تلاش برای خروج از “تونل تاریک”

کمال قلیچداراوغلو در رشته توییتی خطاب به جوانان ترکیه‌ای می‌گوید ۱۲ روز زمان باقی مانده تا با همراهی یکدیگر از آنچه او «تونل تاریک» خوانده، خارج شوند.

آقای قلیچداراوغلو روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود ضمن اشاره به این مطلب تاکید کرد، در حال حاضر افرادی که در ترکیه خواهان تغییر هستند بیش از کسانی‌اند که وضعیت فعلی را ترجیح می‌دهند. او با اشاره به این که بزرگ‌ترین اتفاقی که در صندوق رای مشاهده شد «پیام تغییر» بوده تاکید کرد که باید برای خلاص شدن از وضعیت فعلی به سختی جنگید.

هشدار آلمان درباره عادی‌سازی بی‌قید و شرط روابط با حکومت سوریه

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه (۱۶ مه) نسبت به “عادی سازی بی قید و شرط” کشورها در روابط با دولت بشار اسد، هشدار داد. او تاکید کرد که اسد نباید به دلیل نقض حقوق بشر پاداش بگیرد. وزیر امور خارجه آلمان روند سیاسی برای حل مناقشه در سوریه را دست نیافتنی دانست و افزود: «بیش از ۱۰ سال است که در سوریه جز خونریزی و رنج و عذاب انسانها که آن هم به سختی گزارش می‌شود، چیز دیگری وجود نداشته است.» اظهارات بربوک پس از دیدارش با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای عربستانی او صورت گرفت. وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که این دو مقام درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کردند. این مذاکرات در شهر جده در غرب عربستان سعودی برگزار شد. بربوک قرار است روز سه‌شنبه با احمد بن مبارک وزیر امور خارجه یمن در جده دیدار کند. وزارت خارجه آلمان پیشتر گفته بود که بربوک پس از سفر به عربستان سعودی از قطر دیدن خواهد کرد.

بدبینی گروسی به احیای توافق هسته‌ای

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در گفتگو با شبکه «سی بی اس» کانادا گفت که احتمال احیای سریع توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به شکل گذشته آن کم است.

وی با این حال بر لزوم حفظ تماس‌ها بین طرف‌ها برای بازگشت به میز مذاکره تاکید کرد. رافائل گروسی سفر ماه مارس خود به ایران و توافق صورت گرفته با مقام‌های ایرانی در راستای افزایش نظارت‌های آژانس را «مفید» دانست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که این نهاد در جریان سفر وی به تهران به همه خواسته‌های خود دست نیافت اما توافق صورت گرفته با مقام‌های ایران «گامی در مسیر درست» بود.

رافائل گروسی احتمال احیای برجام را در صورت عدم همکاری ایران با آژانس «صفر» دانست. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین راستا بر لزوم همکاری «سازنده» بین نهاد تحت نظر او و تهران تاکید کرد.

بازداشت 9 نفر در جمهوری آذربایجان به ظن تلاش برای “کودتا تحت هدایت ایران”

جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ادعا کرده که ۹ نفر در این کشور به ظن تلاش برای «کودتا» بازداشت شدند. باکو بازداشت‌شدگان را به ارتباط با تهران و «همکاری با سرویس‌های ویژه ایران» متهم کرده است.

در بیانیه مشترک سرویس امنیتی و دادستانی کل جمهوری آذربایجان ادعا شده که بازداشت‌شدگان در تلاش بودند تا با «خشونت» دولت را سرنگون کنند. باکو همچنین این افراد را به تلاش برای «ترور شخصیت‌های مطرح و مسئولان عالی‌رتبه» کشور متهم کرد. بازداشت‌شدگان شهروند جمهوری آذربایجان هستند.

جمهوری آذربایجان اوایل ماه آوریل از بازداشت شش نفر به ظن تلاش برای کودتا و ارتباط با ایران خبر داده بود. باکو در آن زمان چهار نفر از کارکنان سفارت ایران را اخراج کرد. تهران در واکنش به این تصمیم چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان را اخراج کرده بود.

ارمنستان به دنبال بهبود روابط با همسایگان

به گزارش خبرگزاری آرمن پرس، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگویی با مجله ریسپکت جمهوری چک گفت که هدف اصلی سیاست خارجی ارمنستان باید ایجاد روابط عادی با تمامی همسایگان این کشور باشد.

پاشینیان گفت: به دلیل پیشینه پیچیده‌ای که داریم، یاد گرفته‌ایم که با برخی همسایگانمان روابط عادی نداشته باشیم. تغییر دادن این امر برای کشور ما بسیار مهم است. ساده به نظر می‌آید اما به اجرا درآوردن آن با ده‌ها مشکل گره خورده است.

او همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد که ارمنستان روابط خوبی با گرجستان و ایران دارد و باید به بهبود این روابط ادامه دهد.

/اکوایران

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا