آخرین خبرهااستان هااسلایدر

سنددار شدن ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از سنددار شدن ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش تدبیرشرق، حسن پورمحمدی روز جمعه در گفت و گویی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سنددار شده بودند اما تا پایان سال ۱۴۰۱ این رقم به ۴۳ هزار هکتار رسید.

وی با بیان اینکه در راستای برنامه سنددار کردن اراضی کشاورزی مقدمات کار با اداره کل ثبت اسناد استان و تمام برنامه‌های کاری مربوط به این اسناد انجام شده است، افزود: برنامه‌های جهاد کشاورزی استان در صدور اسناد این اراضی طبق دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و کارگروه صدور اسناد اراضی کشاورزی کشور با هماهنگی‌های لازم در حال انجام است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان سنددارکردن اراضی کشاورزی را یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه بر اساس تاکیدات رهبری که فرمودند، تثبیت مالکیت قدم به قدم اراضی کشاورزی مشخص شود، در حال انجام است.

وی اظهار کرد: سند دارکردن اراضی کشاورزی بعد از سال‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه و همت دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور نشان از امنیت غذایی است که بر آن اساس برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی به خوبی انجام می‌شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با سنددارکردن اراضی کشاورزی مالکیت آنها تثبیت می شود، اضافه کرد: در بیش از ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بیش از ۸۰ نوع محصول تولید می‌شود که ۲۰ محصول آن حائز رتبه‌های اول تا پنجم کشوری است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برگزاری جلسات رفع تداخل برای ثبیت مالکیت ها و صدور سند اظهار کرد: کارگروه‌های شهرستانی در این ارتباط تشکیل شد و تاکنون بیش از ۵۱۴ جلسه رفع تداخل در شهرستان‌ها و ۵۲ جلسه در سطح استان برگزار شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات رفع تداخل عنوان کرد: با برگزاری این جلسات از سرگردانی ارباب رجوع جلوگیری می‌شود و دعاوی در دادگستری‌ها کاهش می‌یابد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: تا پایان سال گذشته از مجموع بیش از ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل شده‌است.

گیلان دارای بیش از ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا