آخرین خبرها

کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها با مصرف قهوه

بررسی‌های متعدد محققان نشان داده که قهوه از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد و اکنون محققان به سازوکار پشت این ارتباط پی برده‌اند.

از مدت‌ها پیش معلوم شده بود که قهوه از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد اما علت اصلی آن کاملا مشخص نبود. اما بررسی‌های جدید محققان دانشگاه اراسموس روتردام در هلند نشان می‌دهد که قهوه، ویژگی‌های ضدالتهابی دارد و درنتیجه از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد.

بنابه گفته این محققان، دیابت نوع ۲ تاحدی نوعی بیماری التهابی در نظر گرفته می‌شود و وقتی غلظت نشانگرهای التهابی در پلاسما بالا می‌رود، فرد در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرد.

در این بررسی مشخص شده، نوشیدن قهوه سطح هورمون ضدالتهابی آدیپونکتین از هورمون‌های آدیپوکین و همچنین هورمون سیتوکین اینترلوکین-۱۳ افزایش داده و در همان حال از مقدار پروتئین‌های التهاب‌آور واکنشی سی (CRP) و لپتین می‌کاهد و در نتیجه این فعل و انفعالات از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کم می‌شود.

پروتئین واکنشی سی، نوعی نشانگر التهابی است که موجب صدمات درون‌سلولی می‌شود و افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، این عامل التهاب‌آور در بدن خود را تا حد بسیار زیادی ضعیف می‌کنند. بنابه توصیه سازمان غذا و دارو در آمریکا، افراد می‌توانند در روز ۴ تا ۵ فنجان قهوه (کمتر از ۴۰۰ میلی‌لیتر) بنوشند.

این محققان هلندی می‌گویند، تحقیق آنها درباره ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش دیابت نوع ۲، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد، اما قهوه، علاوه‌بر کاهش نشانگرهای التهابی، در کاهش مقاومت به انسولین بدن هم موثرست و به همین دلیل می‌تواند جلوی ابتلا به دیابت نوع ۲ را بگیرد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، انسولین تولیدشده در لوزالمعده نمی‌تواند قند خون را کنترل کند و مقدار آن به‌طرز خطرناکی افزایش می‌یابد. به این شرایط مقاومت به انسولین گفته می‌شود.

ترکیبات پلی‌فنول قهوه نیز می‌تواند از مقاومت به انسولین و التهاب‌های موجود در بدن بکاهد. درضمن افرادی که نگران مصرف قهوه هستند، می‌توانند از میوه و سبزیجات حاوی پلی‌فنول مانند سیب، مرکبات، توت، انواع لوبیاها و پیاز استفاده کنند.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا