آخرین خبرهااسلایدربین الملل

عربستان: می‌خواهیم حتی به قیمت نفت نگاه نکنیم

عربستان سعودی بر این باور است که اقتصاد است می‌تواند طوری از نفت جدا شود که قیمت نفت به زودی، عامل تعیین کننده در شکل‌دهی سیاست مالی این کشور نخواهد بود.

به گزارش تدبیرشرق، محمد آل جدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در کنفرانس بخش مالی در ریاض، اعلام کرد هدف ما این است که در مدت منتهی به سال ۲۰۳۰، حتی به قیمت نفت نگاه نکنیم.

در حال حاضر، عربستان سعودی فاصله زیادی تا دست یافتن به این هدف دارد زیرا نفت همچنان بخش عمده‌ای از درآمد دولت را فراهم می‌کند و تا حدود زیادی، دیکته کننده عملکرد اقتصاد است. اما از زمانی که عربستان سعودی نقشه راه خود به نام “افق ۲۰۳۰” را برای متنوع کردن اقتصاد رونمایی کرده است، درآمد غیر نفتی که پیش از این تنها حدود ۱۰ درصد از هزینه‌های بودجه را پوشش می‌داد، به بیش از یک سوم رسیده است. این به معنای آن است که وابستگی عربستان سعودی به درآمدهای نفتی، بسیار کمتر شده و به مرور زمان بسیار کمتر خواهد شد.

بزرگترین صادر کننده نفت جهان، مدت‌ها به ورود پترودلارها به خزانه دولت برای تامین هزینه اشتغال‌زایی و زیرساخت پرهزینه، متکی بوده است. این کشور در سال ۲۰۲۲، بالاترین درآمد سالانه را از فروش نفت داشت.

درآمد نفتی بادآورده به همراه حجم تولید بالاتر، باعث شد اقتصاد عربستان سعودی، سریع‌ترین نرخ رشد را در میان اقتصادهای گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۲ داشته باشد و کمک کرد این کشور برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته، به مازاد بودجه دست پیدا کند.

در یک تغییر تاکتیکی، مقامات عربستان سعودی اکنون تلاش می‌کنند ارتباط میان نفت را با کنترل هزینه و استفاده از درآمدهای انرژی خود برای تسریع پروژه‌هایی که به کاهش وابستگی اقتصاد به نفت کمک می کند، بشکنند.

 اظهارات وزیر دارایی عربستان نشان دهنده آن است که این رویکرد، با وجودی که نفت سال پررونقی را سپری کرد، به قوت خود باقی مانده است.

وزیر دارایی عربستان گفت: هدف ما برای سرمایه‌گذاری و مخارج دولتی پایدار و قابل پیش بینی، صرفنظر از قیمت نفت است. ما خزانه و ذخایر ذخایر ارزی داشته و توانایی مدیریت آنها را داریم.

قیمت نفت که در طول سال ۲۰۲۲ سه رقمی شده بود، حدود ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد و درآمد نفتی عربستان سعودی با ششمین کاهش ماهانه متوالی، سال را به پایان رساند. درآمد نفتی عربستان سعودی در کل سال ۲۰۲۲، به حدود ۳۲۶ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر دارایی عربستان گفت: درآمد نفتی ما برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا کاتالیزوری برای ادامه سرمایه‌گذاری در بینش ماست اما نباید به دلیل این که قیمت نفت پایین رفته است، این بحث متوقف شود.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا