آخرین خبرهااستان هااسلایدر

بازگشایی معدن سنگرود پس از ۸ سال تعطیلی

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان گیلان از راه اندازی همزمان دو واحد صنایع معدنی در شهرستان رودبار و رستم آباد خبر داد و گفت: بازگشایی معدن بزرگ زغال سنگ و احیاء آن به یک مطالبه عمومی مردم منطقه تبدیل شده بود.

به گزارش تدبیرشرق، تیمور پورحیدری، مدیرکل صمت گیلان در مراسم بازگشایی مجدد معدن زغال سنگ البرز غربی در سنگرود رودبار و افتتاح واحد فناور معدن پارسا گستر که با حضور استاندار گیلان و جمعی از مسئولین استانی و محلی اظهار داشت: به طور کلی در استان گیلان ۵۲ معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معدنی داریم که زمینه اشتغال بیش از ۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم را فراهم کرده اند.

وی با بیان اینکه معدن زیرساخت و زیربنای توسعه عمران و آبادنی هست افزود: تمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی متکی به معادن هستند اغلب صنایع معدنی هم مواد اولیه خطوط تولید آن‌ها متصل به معدن هست در همین راستا، بیش از ۳۵۰ واحد صنایع معدنی در گیلان داریم که مثل فولادی‌ها و دانه‌بندی‌ها/ سنگ بلوک زنی‌ها /کارخانجات آسفالت فعالیت آن‌ها وابسته به معادن می‌باشد.

پورحیدری خاطرنشان کرد: البته این ۵۲ معدن دارای پروانه دائمی، سوای مجوزهای برداشت موقت معدنی است که در طول سال، صادر می‌شود و عموم مردم آن‌ها را هم به چشم معدن می‌بینند.

وی به برنامه و استراتژی اداره کل صمت گیلان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بر اساس راهبرد ترسیم شده جهت احیا واحدهای صنعتی و معدنی راکد در بخش معدن اقدام شده و منجر به احیا و واگذاری معادن راکد به افراد ذیصلاح به تعداد ۷۱ فقره محدوده معدنی شده است که یکی از آن‌ها معدن زغالسنگ سنگرود غربی در رودبار است.

مدیرکل صمت استان گیلان اضافه کرد: معدن سنگرود پس از زلزله سال ۶۹ به دلایل مختلف از جمله کمبود ذخایر وعدم توانایی شرکت بهره بردار قبلی غیر فعال شده بود و در سال ۹۳ نهایتا به شرکت تهیه تولید مواد معدنی ایران واگذار شده بود و بیش از ۸سال غیر فعال بوده است.

وی مساحت شرکت سنگرود را ۳هزار ۶۰۰ هکتار در منطقه عمارلو برشمرد و عنوان کرد: هم اکنون به لطف خداوند متعال و همکاری شرکت تهیه تولید مواد معدنی ایران این معدن به شرکت برنده مزایده یعنی شرکت پل راه نامی که صلاحیت آن در کمیته فنی و کارشناسی معدن تأیید شده است، واگذار شده تا امور اکتشافی جهت تعیین میزان ذخایر معدن زغال سنگ و سایر مواد معدنی از جمله خاک نسوز و عناصر دیگر انجام دهد.

متولی تولید و تجارت استان گیلان تشریح کرد: این معدن در مرحله بعد از پی جویی و عملیات اکتشاف با صدور پروانه بهره برداری هر یک از مواد معدنی دارای ذخیره کافی در نقاط مختلف معدن، وارد عملیات استخراج مواد معدنی می‌شود و منجر به اشتغال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در فاز اول خواهد شد.

مدیرکل صمت قبل از حضور در مراسم بازگشایی سنگرود، به اتفاق فرماندار رودبار شرکت فناور دانه‌بندی شن و ماسه پارسا گستر رستم آباد را افتتاح کردند و در توصیف این واحد مدرن دانه‌بندی گفت: این واحد با بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا در مجاورت معدن بدور از خام فروشی با رعایت مسائل زیست محیطی؛ اقدام به تولید سالانه ۵۰۰هزار تن انواع شن و ماسه استاندارد با ارزش افزوده مطلوب نماید.

به گفته پورحیدری میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه صنایع معدنی ۷۰ میلیارد تومان است که توانسته است زمینه اشتغال بیش از ۱۲۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته معدن و سایر جوانان این منطقه را فراهم نماید.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا