آخرین خبرهااستان ها

رشت یک گام تا رسیدن به عنوان شهر جهانی صنایع دستی

دیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به حضور ارزیابان یونسکو در رشت گفت: این شهر یک گام به دستیابی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نزدیک تر شده است.

به گزارش تدبیرشرق، دیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به حضور ارزیابان یونسکو در رشت گفت: این شهر یک گام به دستیابی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نزدیک تر شده است.

 ولی جهانی، با اشاره به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در رشت، اظهار کرد: رشت شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده و ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و استعدادی منحصر به فرد رشت در صنایع دستی، افزود: رشت در رشته‌های خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده است و حضور ارزیابان یونسکو فرصت مغتنمی برای جهانی شدن این شهر متمدن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به برنامه‌های سفر ۲ روزه ارزیابان هندی یونسکو به رشت، بیان کرد: بازدید از موزه میراث روستایی، بازارچه صنایع دستی، کارگاه‌های صنایع دستی، موزه رشتی دوزی و میدان شهرداری بخشی برنامه‌های ارزیابان یونسکو به رشت است.

تشکیل نشست گفتمان محور ارزیابان یونسکو با هنرمندان صنایع دستی

جهانی از تشکیل نشست گفتمان محور ارزیابان یونسکو با هنرمندانل صنایع دستی استان خبر داد و اضافه کرد: جمعی از هنرمندان صنایع دستی گیلان نظرها، پیشنهادت و دغدغه‌هایشان را با ارزیابان یونسکو در میان می‌گذارند.

وی با اشاره به نقش اقتصادی و اشتغال آفرینی صنایع دستی در گیلان، افزود: بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه رشت شهر اولین‌ها نامیده می‌شود، گفت: عنوان اولین‌های بسیاری چون اولین کتابخانه ملی ایران، اولین راه آهن کشور، اولین تئاتر، اولین شعبه بانکی ایران یا بانک سپه و نخستین داروخانه شبانه روزی در ایران بر پیشانی رشت، به این شهر ماهیت و هویت تاریخی بخشیده است.

رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی شناخته شده است

جهانی با بیان رشت به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان ملحق شده، اضافه کرد: معرفی رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه و پیشرفت این شهر تلقی می‌شود و باید از این ظرفیت بهترین بهره را گرفت.

وی با بیان اینکه رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی شناخته شده است، افزود: رشتی دوزی یا همان قلاب دوزی رشت، یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران و میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه رشت یک گام به شهر جهانی صنایع دستی نزدیک تر شده است، گفت: حضور ارزیابان یونسکو در رشت و بازدید از اماکن مختلف شهر، در روند ثبت جهانی شدن صنایع دستی سرعت می بخشد.

/صدر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا