آخرین خبرهابین المللسیاسیملی

هدف الکاظمی از سفر به ایران چه بود؟

سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق به تهران و دیدار وی با برخی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، گمانه زنی های مختلفی را در رسانه ها و محافل سیاسی درپی داشته است.

به گزارش تدبیرشرق، از پایگاه العربی الجدید، این گمانه زنی ها با انتشار اطلاعات و اخباری درباره سفر همزمان برهم صالح رئیس جمهوری سابق عراق به تهران آن هم پیش از سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به بغداد، دو چندان شده است.

اطلاعات مختلفی درباره دیدار الکاظمی از تهران و دیدار وی با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس و علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه منتشر شده است.

الکاظمی پس از این سفر دربیانیه ای اعلام کرد: در سفری که به ایران داشتم و چند روز طول کشید، با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس و علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مقامات دیدار و گفت و گو کردم.

وی اضافه کرد: در این دیدارها درباره امنیت و ثبات و همکاری میان کشورهای منطقه در راستای ملت عراق و دیگر ملت های منطقه و نزدیک کردن دیدگاه های برادران و دوستان براساس همکاری و مشارکتی که همواره برای آن تلاش می کنیم به منظور داشتن آینده ای هم وزن آرزوها و خواسته های ملت ها گفت و گو کردیم.

یک مسئول برجسته عراقی که در وزارت خارجه این کشور کار می کند و در جریان میانجیگری بغداد میان تهران و ریاض نقش آفرینی کرده است در این باره به العربی الجدید گفت: الکاظمی به عنوان یک میانجی، پیام های جدیدی را میان ایران و عربستان منتقل کرده است که می توان آن پیام ها را مثبت ارزیابی کرد که نوید بخش پیشرفت زیادی در سطح روابط میان دو کشور بوده است.

یک مقام عراقی دیگر از امکان میزبانی بغداد از یک نشست رسمی میان ایران و عربستان در آینده نزدیک سخن گفت و افزود: در روزهای گذشته، پیام های مثبتی میان طرفین منتقل شده است.

وی افزود: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار از بغداد، واکنش مثبتی نسبت به این موضوع داشته است و سعودی ها نیز خلال سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به عراق، پیام های مشابهی داده اند.

این مقام عراقی مدعی شد که دیدار چند روز پیش برهم صالح رئیس جمهوری سابق عراق با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به منظور درجریان قراردادن وی از نتایج سفر خود و الکاظمی به تهران بوده و توافق شده است که تلاش ها در این باره هم افزا باشد.

از سوی دیگر دبیر کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت: زمانبندی سفر اخیر الکاظمی و برهم صالح و پیشرفت در میانجیگری بغداد، پس از آن انجام شده است که تهران و ریاض به این نتیجه رسیده اند که باید به درگیری موجود در منطقه پایان دهند و این کار به سود عراق است.

عامر الفایز اضافه کرد: بخش بزرگی از هرج و مرج سیاسی و درگیری های داخلی موجود در عراق به دلیل درگیری های منطقه ای و تعارض منافع کشورها در داخل عراق از طریق بازوهای حزبی و سیاسی آن ها است.

وی افزود: اگر دولت عراق بتواند دیدگاه های کشورهای درگیر را به هم نزدیک کند، این موضوع بر اوضاع داخل عراق نیز تاثیر مثبتی می گذارد و این کشورها به این نتیجه می رسند که به سود آن ها نیست که در داخل عراق درگیری وجود داشته باشد که به منافع آن ها نیز آسیب می رساند.

رئیس مرکز “اندیشه سیاسی” بغداد نیز اظهار داشت: ایران خواستار صلح با عربستان است و از مصطفی الکاظمی در دوران نخست وزیری وی خواسته بود که نقش میانجی را در این باره ایفا کند.

احسان الشمری اضافه کرد: دولت کنونی به ریاست السودانی تلاش می کند این گفت و گوها میان تهران و ریاض را که تاکنون در ۵ دور برگزار شده است به نتیجه برساند.

وی افزود: برخی اختلاف ها درباره برخی تعاریف اتفاق افتاد و ایران برخی شرط های عربستان را نپذیرفت و این به توقف مذاکرات منجر شد.

مؤید الحیدری پژوهشگر عراقی نیز گفت: الکاظمی روابط شخصی نزدیکی با مقامات و سیاستمداران منطقه از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دارد و می تواند از این روابط به منظور تحقق اهداف سیاسی به سود عراق استفاده کند بویژه اینکه بهبود روابط تهران و ریاض برای بغداد بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: الکاظمی با مقامات بلندپایه ای از جمله رئیس جمهوری ایران در تهران دیدار کرده است و این نشان دهنده اهمیت اهداف و دلایل این سفر است.

الحیدری افزود: به دلیل روابط خوب الکاظمی با کشورهای غربی، ممکن است واشنگتن نیز پیامی از طریق وی ارسال کرده باشد.

ماه گذشته وزارت خارجه عراق از ادامه میانجیگری عراق میان تهران و ریاض خبرداد و تاکید کرد که این گفت و گوها از مسیر امنیتی به مسیر دیپلماتیک وارد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در این باره گفت: بر اهمیت این گفت‌وگوها در جهت نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و حل و فصل مسائل باقی‌مانده میان دو کشور و حفظ منافع آنها تاکید کرد.

احمد الصحاف با اشاره به اینکه عراق همچنان دیدگاه‌های مثبت و دیدگاه های نزدیک به یکدیگر را ترویج می‌کند، خاطرنشان کرد: آخرین نشست مذاکرات در بغداد و با نظارت وزارت امور خارجه عراق برگزار شد.

وی افزود: ما همچنان در حال ایجاد هماهنگی میان دو طرف در راستای فراهم کردن مقدمات دوره های دیگر گفت‌وگو هستیم.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا