آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

آیا شهرداری بندر کیاشهر می تواند به الگویی در حوزه مدیریت پسماند استان تبدیل شود؟ گام های موثر شهرداری بندر کیاشهر درحیطه محیط زیست و مدیریت پسماند

پسمانددر این راستا شهرداری بندر کیاشهر طی دو فاز آموزشی و عملیاتی به مدت هفت ماه در خصوص کاهش حجم و تفکیک پسماندهای شهری گام های موثری را برداشته است

دفع و بازيافت زباله، يكي از معضلات جهان امروز، خصوصاً كشورهاي جهان سوم و در حال توسعه است .با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانی های حاصل از خسارت های اکولوژیکی ناشی از زباله های خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زباله های شهری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شده است. . در این راستا تفکیک زباله از مبدا ،اولین فاز از کل چرخه مدیریت پسماند محسوب می شود و از آنجا که بی واسطه به رفتارها و تصمیم فرد و خانوار برمی گردد لذا تا حدود بسیار زیادی بار اجتماعی- اقتصادی دارد و موفقیت آن منوط به اصلاح ساختارهای فرهنگی هدایتگر تصویر ذهنی شهروند و به تبع تصمیمات وی است. در حال حاضر آگاهی و مشارکت مردم در امور تفکیک زباله از مبدا به دلیل قوانین مدیریتی و عدم آشنایی مردم در اداره ی امور شهر هنوز نتوانسته چندان خودنمایی نماید. در این راستا شهرداری بندر کیاشهر طی دو فاز آموزشی و عملیاتی به مدت هفت ماه در خصوص کاهش حجم و تفکیک پسماندهای شهری گام های موثری را برداشته است. آموزش خانه به خانه تفکیک پسماند تر و خشک ،همچنین تبدیل زباله تر به کود کمپوست با پوشش صد درصد سطح شهراقدام بکر و قابل توجهی است که در گام آموزش کمتر شهرداری به آن پرداخته است. برگزاری پویش های منظم جمع آوری زباله و نیز جشنواره های متعدد فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله با توجه به  مشارکت موثر شهروندان کیاشهری در کنار آموزش به دانش آموزان مدارس در زمینه تفکیک از مبدا، سطح آگاهی مردمی را افزایش داده و نتایج ثمر بخشی به بار آورده است.در فاز عملیاتی نیز شهرداری بندر کیاشهر با ایجاد ایستگاههای متمرکز در سطح شهر و ارائه تقویم جمع آوری دقیق از منازل و اماکن تجاری و ادارات، نظم و نزاکت بسزایی در راستای دریافت و جمع آوری پسماند خشک ایجاد نموده است تا جایی که بر اساس آمارهای موجود با توجه به حدود ۲۰ تن میانگین تولید روزانه پسماند شهری کیاشهر به مدد برنامه‌های آموزشی که شهرداری در محلات و بصورت خانه‌به‌خانه به اجرا در آورده است، حدود ۵ تا ۶ درصد آن با تفکیک از مبدا مدیریت می‌شود. اخیرا مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر برای بررسی مراحل احداث کارخانه امحاء پسماند کوچک‌مقیاس از روند فعالیت زباله‌سوز و نیروگاه تبدیل انرژی نوشهر بازدید به‌عمل آورد. وی در گفتگویی اظهار داشت :مدیریت پسماند از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و مذاکره با دو شرکت دانش بنیان در زمینه مدیریت پسماند با هدف کاهش حجم زباله ورودی به دفنگاه وبرنامه‌ریزی جهت تفکیک در محل دپو و بهره‌گیری از دستگاه‌ درایر [خشک‌کننده زباله به جهت کم کردن حجم و از بین بردن شیرابه‌های مضر] را از برنامه های آتی این شهرداری عنوان کرد.

عاطفی ضمن اشاره به تلاش بی‌وفقه شهرداری برای تحقق پویش «شهری عاری از زباله» گفت: شهرداری بندر کیاشهر در کنار آموزش شهروندان برای مدیریت پسماند تر و خشک و تولید کمپوست، توزیع کیسه‌های پارچه‌ای را با هدف داشتن شهری سالم و تولید زباله کمتر آغاز کرده است. در این راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان اخیراً طی گفتگویی با ایرنا به تفکیک زباله از مبدا تاکید و خاطرنشان کرد: به طور حتم طرح تفکیک زباله از مبدا یکی از حلقه های مهم کاهش معضل زباله در گیلان و سایر استانهای کشور است که متاسفانه در گیلان به دلیل مشارکت پایین مردم و عدم سیاست‌گذاری صحیح ، در این بخش دچار چالش هستیم.
وی به شهرداریهای موفق در طرح تفکیک زباله از مبدا در گیلان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری بندرکیاشهر با پیشرفت قابل توجه حجم تفکیک زباله از مبدا بهترین عملکرد را بین شهرداری های گیلان دارد.
حال باید دید با توجه به اینکه انباشت زباله و پسماند در گیلان همچنان به عنوان نقطه کانونی معضلات استان به شمار می رود، آیا عزم بوجود آمده توسط شهرداری بندرکیاشهر می تواند آن را به قطب و الگویی در حوزه مدیریت پسماند استان تبدیل کند؟

/انطباق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا