آخرین خبرهااسلایدرسیاسیملی

سخنگوی کمیسیون بهداشت خبر داد: ارسال نامه به سران قوا برای اتخاذ تدابیر فوری برای رفع مشکلات صنعت دارو

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست امروز این کمیسیون گفت: نمایندگان، رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان این صنعت پس از بحث و گفت‌وگو، مقرر کردند برای حل مشکلات حاد صنعت دارو و اتخاذ تدابیر فوری به سران قوا نامه‌ای بنویسند.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا، زهرا شیخی در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی آخرین وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها در کشور با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان این صنعت خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون در این نشست، موضوع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و کمبود سرم، آنتی بیوتیک‌ها و برخی اقلام دارویی را مطرح و به حساسیت آن به دلیل ارتباط با سلامت مردم تاکید کردند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نمایندگان تاکید کردند تمام ابعاد و جوانب طرح دارویار باید مورد توجه قرار گیرد و در رفع مشکلات این طرح و کمبود داروهای حیاتی و اساسی تلاش شود و تمامی اجزای دولت باید پاسخگوی طرح دارویار باشند.

شیخی افزود: اعضای کمیسیون معتقدند که علت کمبود برخی اقلام دارویی باید بررسی شود چرا که قرار بود با اجرای طرح دارویار کمبودها رفع و تغییری در قیمت دارو ایجاد نشده و پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد. اما متاسفانه در حال حاضر با کمبود و افزایش قیمت دارو مواجه هستیم و در این رابطه نقش سازمان غذا و دارو باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای کمیسیون منتقد حوزه مدیریت و سیاستگذاری تولید و قیمت و تعرفه دارو  هستند، گفت: در این بخش دچار مشکلات اساسی هستیم و بیمه‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و  همچنین موضوع سرمایه در گردش برای شرکت‌های باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون تاکید داشتند که بانک مرکزی باید در زمان مناسب تسهیلات لازم را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار دهد که در همین زمینه رئیس کمیسیون در جریان نشست در تماسی با مسئولان بانک مرکزی این نکته را متذکر شد البته برخی نمایندگان بر این باور بودند که بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه مقصر اصلی این مشکلات هستند و باید پای کار بیایند و به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: در نهایت پس از بحث و گفت وگوی صورت گرفته میان نمایندگان و رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان این صنعت مقرر شد با ارسال نامه ای به سران سه قوه مشکلات حاد صنعت دارو مطرح و بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای رفع مشکلات تاکید شود زیرا هدف اصلی کمیسیون بهداشت و مجلس رفع مشکلات دارویی کشور و دسترسی آسان مردم به دارو است و در این رابطه بخش خصوصی، مجلس و دولت باید پای کار باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: فعالان صنعت دارو هم در این نشست مسائلی مانند کمبود نقدینگی، اصلاح قیمت دارو و تعرفه گمرکی را مطرح و یادآور شدند که بیمه های مکمل باید به تعهدات خود عمل کنند.

شیخی افزود: برخی از فعالان صنعت دارو تاکید داشتند که توان تولید دارو در کشور به اندازه کافی وجود دارد و خواستار اصلاح قیمت دارو و همکاری مناسب بانک ها و ورود جدی مجلس به موضوع مشکلات صنعت دارو شدند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم در مجلس ادامه داد: مسئولان سازمان غذا و دارو هم در این نشست بیان کردند که توزیع و تولید دارو در ۶ ماهه اول سال همانند سال گذشته بود و در مورد مواد اولیه مشکلی وجود ندارد. همچنین جلساتی را برای اصلاح قیمت آنتی بیوتیک برگزار و نکات مطرح شده توسط تولیدکنندگان را در قیمت ها لحاظ و طی هفته جاری قیمت‌ها ابلاغ خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم تاکید کرد: رئیس سازمان غذا و دارو هم در این نشست یادآور شد که در طرح دارویار منافع اشخاص و گروه‌ها در اولویت نیست بلکه منافع مردم مهم است و در این طرح اصلاح رفتارها، تجویز و مصرف منطقی و نسخه نویسی الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است و در واقع ۹۷ درصد نسخه نویسی الکترونیکی بوده و به دنبال این هستیم که خدمات بیمارستان‌های دولتی را رایگان کنیم.

شیخی خاطرنشان کرد: براساس اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو با اجرای طرح دارویار ۳۰ درصد مصرف دارو کاهش یافته و باید در آینده منتظر ثمرات این طرح باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا