آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

همزمان با مداخله واشنگتن در روابط ایروان- باکو، پلوسی: مخالف هرگونه تغییر در مرزهای ارمنستان هستیم

ارمنستاننانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما به حمایت از یکپارچگی دموکراسی ارمنستان و مرزها ادامه خواهیم داد و در برابر هر تلاشی برای تغییر مرزهای این کشور مقاومت خواهیم کرد.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از خبرگزاری آرمن پرس، پلوسی که از روز شنبه به منظور انجام سفری سه روزه در ارمنستان بسر می برد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره موضع واشنگتن در قبال درگیر  های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: واکنش فوری ما توقف خشونت و ایجاد آتش بس است.

 پلوسی گفت مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را در محکومیت اقدامات جمهوری آذربایجان ارائه داده که امیدواریم بزودی تصویب شود.

پلوسی  روز یکشنبه با نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان دیدار و بر تقویت روابط شریک بین دو کشور تاکید کرد.

وی همچنین تعهد ایالات متحده به حل‌وفصل مناقشه قره باغ از طریق مذاکره را یادآور شد.

پلوسی همچنین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «امروز [در روز یکشنبه] هیات کنگره ما این افتخار را داشت که با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، یک شریک ارزشمند در پیشبرد امنیت، رفاه و دموکراسی در منطقه قفقاز دیدار کند. اعضای ما قدردانی و تعهد خود را برای تقویت شراکت ایالات متحده و ارمنستان ابراز کردند».

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این سفر مدعی شد که حاکمیت ارمنستان برای واشنگتن ارزشمند است.

وی حملات از سوی جمهوری آذربایجان را غیرقانونی خواند و آن را محکوم کرد؛ این اظهارات با واکنش باکو مواجه شد و  جمهوری آذربایجان روز یکشنبه این سخنان را  «مداخله جویانه» و «جانبدارانه» توصیف کرد و گفت این اظهارات بی پایه و اساس، ناعادلانه است و به طور جدی به تلاش های صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان لطمه می زند.

درگیری‌های مرزی جدید بین ارمنستان و آذربایجان سه‌شنبه گذشته آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز خشونت‌ها متهم کردند. ایروان اعلام کرده است که ۱۳۵ سرباز خود را در این جنگ از دست داده و باکو تعداد کشته های خود را ۷۹ سرباز اعلام کرده است.

روز یکشنبه همچنین همزمان با حضور پلوسی در ارمنستان، ده ها نفر در ایروان تظاهراتی برگزار کردند و خواستار خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) شدند. تظاهرکنندگان در حالی که پرچم های ارمنستان و آمریکا را حمل می کردند، شعارهایی سر دادند.

پاشینیان پیشتر در بحبوحه بحران کنونی از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود و باکو مدت کوتاهی پس از آن به ایروان پیشنهاد آتش بس داد. این نهاد یک هیات مشترک به ارمنستان فرستاد اما از اعزام نیروهای نظامی خودداری کرد و این امر باعث نارضایتی بیشتر مقامات ارمنستان شد.

در همین حال به دنبال دیدار پلوسی با نخست وزیر ارمنستان وی جلسه ای نیز با اپوزیسیون ارمنستان داشت.گزارش شده است که اعضای اپوزیسیون ارمنستان با  پلوسی در مورد لزوم توقف کمک به جمهوری آذربایجان صحبت کرده اند.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا