آخرین خبرهاخبر داغعلم و تکنولوژی

ناسا اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب را به نمایش می‌گذارد

جیمز وبسازمان هوا-فضای آمریکا موسوم به ناسا بنا دارد در روز سه‌شنبه ١٢ ژوئیه، اولین تصاویر تمام رنگی از کیهان توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را به نمایش بگذارد.انتظار می‌رود اولین مجموعه از عکس‌ها که پردازش آن‌ها از داده‌های خام جیمز وب هفته‌ها به طول انجامید، نگاهی اجمالی به آنچه این تلسکوپ در ماموریت‌های علمی آتی خود در پیش خواهد گرفت، ارائه دهد.

این رونمایی از تصاویر اولیه اخذ شده از کیهان، پس از یک فرایند شش ماهه استقرار اجزای مختلف تلسکوپ جیمز وب، تراز کردن آینه‌ها و دیگر قطعات این تلسکوپ پس از پردازش داده‌های به‌دست آمده، به‌نمایش در می‌آید.

ناسا روز جمعه فهرستی از پنج سوژه آسمانی انتخاب‌شده برای اولین نمایش خود از تلسکوپ وب را منتشر کرد. در میان آنها تصاویری از دو سحابی و دو مجموعه از خوشه‌های کهکشانی وجود دارند.

ناسا همچنین اولین تحلیل طیف‌نگاری وب از یک سیاره فراخورشیدی را منتشر خواهد کرد که نشانه‌های مولکولی از الگوهای نور فیلترشده را که از جو آن عبور می‌کند، آشکار می‌سازد. این سیاره فراخورشیدی بیش از هزار و ١٠٠ سال نوری با کره زمین فاصله دارد.

تلسکوپ ٩ میلیارد دلاری جیمز وب، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین رصدخانه نجومی فرستاده شده به فضا است که در روز کریسمس از گویان فرانسه در ساحل شمال شرقی آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.
این تلسکوپ که سوژه‌های خود را عمدتا در طیف مادون قرمز رصد می‌کند، ١٠٠ برابر حساس‌تر از تلسکوپ فضایی هابل است.

سطح بزرگ‌تر جمع‌آوری نور آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب که آرایه‌ای از ١٨ قطعه شش‌ضلعی از فلز بریلیوم با روکش طلا است، امکان مشاهده اجرام در فواصل بسیار دوردست‌تر نسبت به هابل یا دیگر تلسکوپ‌ها را فراهم می‌کند.

حساسیت مادون قرمز تلسکوپ وب نیز به آن امکان شناسایی منابع نوری را می‌دهد که در طیف مرئی توسط غبار و گاز پنهان می‌شوند.

/انتخاب