آخرین خبرهااستان هافرهنگی و هنری

بیژن لرد؛ او فقط نمی خواند


عید فطر امسال و بعد از افول بی سابقه ویروس منحوس کرونا؛ تالار مرکزی شهر رشت که یکی از بی نظیرترین تالار های فرهنگی – هنری کشور است، بالاخره دربش به روی خوانندگان باز شد و در یکی از اولین برنامه هایش، میزبان خواننده ای از نسل جوان بود که با اجرای متفاوتش، توانست در سه سانس پی درپی، حدود دو هزار نفر را به سالن بکشاند.

به گزارش تدبیرشرق، اگر عنوان اجرای متفاوت به کنسرت این خواننده می‌دهیم بی دلیل نیست، چرا که از نحوه لباس پوشیدن گرفته، تا نحوه برقراری ارتباط با مخاطب و حتی چگونگی اجرا ها، جملگی متفاوت و جذاب است و برای مخاطب تازگی دارد، آری صحبت از خواننده ای جوان به نام بیژن لرد است که علیرغم اینکه اندکی بیش از سه دهه از عمرش می گذرد اما بیش از نیمی از آن را در عرصه هنر، به صورت درخشان گذرانده است.

لباسهای که ریشه در سنت گیلان دارند

برای شروع گفتگو از وی در خصوص لباس های جذابی که هنگام اجرا به تن می‌کند، پرسیدیم؛ بیژن لرد گفت: لباس هایی که هنگام اجرا می‌پوشم ریشه در سنت گیلان دارد و البته مدتی است پا فراتر گذاشتم و بعد از اینکه رشتی دوزی را در رسانه ها و برنامه ها معرفی کردیم رو به ایرانیزه کردن آن هم پیش رفته ام، این لباس ها کار مجموعه ای به نام آناهید است که از طراحی تا دوخت آن را انجام می‌دهند؛ تمام تلاش من هم نشان دادن اصالت گیلان است که شیک پوشی و خوش سلیقگی جزو لاینفک آن می‌باشد، تلاش می‌کنم آیینه ای باشم برای انتقال رفتار و آداب و رسوم فرهنگ گیلانی به نسل جدید.

بیژن لرد یک فعال اجتماعی

اما اگر شما هم این فرصت را داشتید که به کنسرت بیژن لرد بروید، حتما به دغدغه‌های اجتماعی وی پی بردید؛ در همین کنسرت اخیر که همزمان با چالش سراوان بود هم صدا با مردم از مسئولان خواست هر چه زودتر در حل موضوع زباله، از خود واکنش نشان دهند و حتی طعنه هایی به طرح صیانت از اینترنت داشت و یا پیشتر در پی چالش هایی که بین گیلان و اردبیل در خصوص حق مالکیت گردنه حیران دست داده بود، ورود کرد و هنرمندانه از مدیران ارشد گیلان خواستار احقاق حق مردم گیلان شد؛ از همین رو علت علاقمندی وی به مسائل اجتماعی را پرسیدیم که گفت: هر فرد قبل از اینکه هنرمند باشد، پزشک باشد، مهندس باشد و یا حتی نانوا، یک شهروند است، من نیز از این قاعده مستثنا نیستم و به عنوان یک شهروند، دغدغه اجتماعی دارم، اگر رودخانه ای در شهر من آلوده باشد، اگر بنایی قدیمی در شهر در حال تخریب باشد، اینها دغدغه من هستند و در اولویت برنامه‌های من قرار خواهند داشت، برای همین به مباحث اجتماعی ورود می‌کنم و این اصلاً شو نیست، چرا که اگر مثلاً محیط زیست من آلوده باشد اول من شهروند آسیب می بینم و در درجات بعدی شخصیت هنری من تحت تاثیر قرار می گیرد، پس پرداختن به مباحث اجتماعی باید جزو دغدغه همه باشد بخصوص افرادی که صاحب تریبون هستند.

او فقط نمی خواند، تاریخچه اثر را بازگو می کند

اما این هنرمند در کنار دغدغه‌های اجتماعی، دغدغه فرهنگی نیز دارد، دغدغه های که باعث شد قبل از اجرای هر آهنگ، تاریخچه آن اثر را نیز به بیرون کشیده و به خورد مخاطب دهد و حتی اگر ذهنیتی اشتباه از یک ترانه در ذهن مردم نقش بسته است، به اصلاح آن بپردازد، حتی اگر به قیمت از دست دادن مخاطب باشد؛ برای مثال وقتی مردم برای شادتر شدن فضای کنسرت، اجرای ترانه رعنا را از بیژن لرد طلب می کنند، وی با حوصله توضیح می دهد که این اثر آن گونه که فکر می‌کنید نه تنها شاد نیست بلکه در اصل داستانی غمناک و حزن انگیز روایت می کند و قابلیت اجرای شاد را ندارد، وقتی مخاطب با تاریخچه اثر آشنا می شود یقیناً راضی تر از اجرای اشتباه آن می‌شود، خود بیژن لرد نیز معتقد است: من در ارتباط با آثاری که ارائه می دهم احساس وظیفه می کنم زوایای پنهان و مواردی که مخاطبان عام نسبت به آن اطلاع ندارند را نیز نشان دهم تا یک اثر را با تمام داشته هایش ارائه کنم، علاقه‌ای به بازخوانی صرف یک ترانه ندارم و من مطمئنم مخاطب هم با شنیدن کنه و تاریخچه یک آهنگ راضی تر است.

بیژن لرد بازیگر یا بیژن لرد خواننده

اما بیژن لرد را شاید بتوان از معدود خوانندگانی دانست که در برقراری ارتباط با مخاطب بسیار تواناست، وی در صحنه فقط نمی خواند بلکه صحنه را بازی می کند، با مردم صحبت می کند، از دغدغه های اجتماعی آنها و جامعه می گوید و دغدغه فرهنگی نیز دارد و این مهم کنسرت هایش را جذاب تر و پر مخاطب کرده است، این توانایی را شاید بتوان به توان بازیگری اش ربط داد، او از سال ۱۳۹۰ با راه اندازی گروه تئاتر سنت در نمایش نیز دست توانایی از خود رو کرد، از همین رو سوال بعدی ما از وی این بود که بیژن لرد دوست دارد به عنوان خواننده شناخته شود یا بازیگر؟ وی که از این سوال به وجد آمده بود، گفت: سوال جالبی بود، خیلی دوست داشتم پرسید شود، واقعا دوست ندارم من را یک طرفه ببیند چه در قالب بازیگری یا در قالب خوانندگی؛ برای من مرزی وجود ندارد توامان هر دو را دوست دارم و تجربه می کنم، دلم نمی خواهد از هیچکدام فاصله بگیرم، اگر مدتی از دوربین دور باشم، دلم برای بازیگری تنگ می‌شود و اگر مدتی از صحنه دور باشم دلم برای خوانندگی تنگ می‌شود، طوری برنامه‌ریزی کرده‌ام که فرقی بین این دو نگذارم به یک اندازه برایم ارزشمند و لذت بخش است و اگر در اجرای موسیقی ارتباط من با مخاطب به خوبی شکل می گیرد، صرفاً به خاطر تجربه من در عرصه بازیگری است و در واقع یکی از بزرگترین محاسن من در کنسرت ها توان ارتباط گیری با مخاطب است که از هنر بازیگری من نشأت می‌گیرد و حتی با کمک زبان بدن با مخاطب غیر گیلک نیز ارتباط برقرار می کنم.

موسیقی فولکلور گیلان، مسیر درستی با نسل جوانش در پیش گرفته است

اما برای حسن ختام گفتگو، از این هنرمند در خصوص مسیری که موسیقی گیلان در پیش گرفته پرسیدیم، وی تصریح کرد: موسیقی گیلان در حال حاضر حال خوبی دارد خوشبختانه نسل جدید آنقدر انرژی دارند که بتوانند آثار قابل تعمقی از خود ارائه دهند و در کنار آثار شادی برای شور و نشاط مردم، آثار ماندگاری ارائه می‌دهند که هم ترانه، هم موسیقی و هم صدای ماندگاری در آن نهفته است، تلاش من نیز به عنوان یک هنرمند نسل جدید، این است تا بهترین باشند و آیندگان ما را فراموش نکنند.

گفتنی است، بیژن رحمتی لرد با نام هنری بیژن لرد، ۳۳ ساله و اهل رشت است، خیلی کوچک بود که پدرش را از دست داد و برای گذران زندگی به جنوب رفت و کار کرد و مجبور شد تحصیلات را در مقطع دیپلم متوقف کند، اما علاقه اش به بازیگری از ۱۵ سالگی استارت خورد و در ۲۳ سالگی موفق شد اولین گروه نمایشی خود به نام سنت را راه اندازی نماید و تا امروز در ۳ سریال خانه امن و سرجوخه از ساخته های احمد معظمی و افرا از ساخته های بهرنگ توفیقی ایفای نقش کند و در برنامه های تلویزیونی عصر جدید، خندوانه، دورهمی و شوتبال حضور داشته باشد و در زمینه خوانندگی نیز آثار فاخری چون دراز تومانه جان، وارش و هم بازی داشته باشد.

// خط اول

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا