آخرین خبرهااستان ها

برگزاری رویداد علمی – تخصصی نخستین سالانه شهر خلاق در رشت

رویداد علمی – تخصصی نخستین سالانه شهر خلاق از سوی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل و با مشارکت اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت و دبیرخانه شهر خلاق با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، اساتید و سخنرانان، سمن‌ها و دیگر مدعوین برگزار شد و در آن مهمترین چالشها و پتانسیلهای حوزه گردشگری و شهر خلاق رشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت – رویداد علمی – تخصصی نخستین سالانه شهر خلاق امروز دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ با حضور مجید عزیزی رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت، سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا، سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، محمود رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، حسن‌پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اساتید و سمن ها در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

رویداد علمی تخصصی نخستین سالانه شهر خلاق که جلسات تخصصی اولین روز آن با حضور سخنرانان و اساتید علمی برگزار شد، دارای عناوینی همچون شهر خلاق؛ برندینگ و دیپلماسی شهری، تاریخ رشت از منظر خوراک شناسی، خوراک شناسی و موزه داری و کاربردهای گاسترونومی در شهرهای خلاق و پنل هایی با عناوین نقش آفرینی سمن‌ها در شهر خلاق رشت، خلاقیت شهری و شهروندی از پیدایش تا اجرا و کارآفرینی خوراک در شهر خلاق رشت بود که به شکل تخصصی موضوعات حول محور گردشگری، شهر خلاق و اقتصاد گردشگری را مورد واکاوی و بررسی قرار داد.

 

در ابتدا رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در این رویداد تخصصی گردش پولی صنعت گردشگری جهان را هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: ایران از حیث جاذبه‌های گردشگری رتبه نهم دنیا و از لحاظ ابنیه تاریخی رتبه پنجم دنیا را در اختیار دارد و برای گردشگران ارزانترین کشور توریستی دنیا به شمار می‌رود.

سید شمس شفیعی با بیان اینکه طبق آخرین آمار، ایران در بین ۱۴۹ کشور از لحاظ جذب گردشگر در ردیف ۸۹ قرار گرفته است اذعان کرد: سالانه نزدیک به پنج میلیون گردشگر در ایران حضور پیدا می‌کنند و نزدیک به ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۵۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

وی وضعیت گردشگری استان گیلان را برشمرد و اظهار داشت: با ورود سالانه ۲۵ میلیون نفر گردشگر به گیلان بخش گردشگری تنها پنج درصد از درآمدهای استان را شامل می‌شود که این حجم بسیار ناچیز است.

رئیس کمیسیون بودجه شورا میزان ماندگاری گردشگران در گیلان و شهر رشت را طبق آمار اداره کل گردشگری حدود چهار ساعت ذکر کرد و افزود: از شهردار رشت برای برگزاری این پنل تخصصی تشکر میکنم زیرا اینگونه حرکتها می‌تواند علاوه بر توسعه صنعت گردشگری ما را به سمت افزایش ماندگاری گردشگران هدایت کند.

شفیعی ظرفیت شهر رشت برای جذب گردشگران را بسیار بالا دانست و اضافه کرد: آب و هوای معتدل گیلان در کنار ابنیه تاریخی و صنایع دستی جزو داشته های ارزشمند این استان برای توسعه صنعت گردشگری محسوب میشود.

وی معضلات محیط زیست و مباحث فرهنگی را از جمله چالشهای صنعت گردشگری شهر رشت دانست و بیان داشت: فصلی بودن اشتغال گردشگری به این صنعت آسیب وارد می‌کند، بنابراین باید برای توسعه و پایداری گردشگری علاوه بر ایجاد زیرساختهای لازم قدمهای محکمی برداریم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با تقدیر و تشکر از اقدامات شهرداری رشت در حوزه احیاء تالاب عینک و اجرای پروژه رینگ ۹۰ متری از انعقاد قرارداد تحویل ۸۰ دستگاه اتوبوس شهری خبر داد و یادآور شد: شهر رشت در حوزه حمل و نقل مشکلات زیادی دارد که این امر به حوزه گردشگری آن آسیب وارد می‌کند.

شفیعی ایجاد هتل و کمپ‌های ارزان قیمت را راهکاری برای توسعه گردشگری شهر رشت ذکر کرد و ادامه داد: با احیاء دو رودخانه گوهر رود و زرجوب بزرگترین منبع درآمد گردشگری شهر رشت فراهم می‌شود که میتوان آن را در قالب انواع سرمایه‌گذاری ها نظیر BOT اجرایی کرد.

وی ابراز داشت: بودجه شهرداری رشت در سال ۱۴۰۰ معادل یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بود که محقق شد و برای سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری را دو هزار و ۲۰ میلیارد تومان تعیین کردیم.

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت هم در این نشست تصریح کرد: از شهرداری رشت برای برگزاری چنین مراسمی تقدیر میکنیم زیرا از چنین محافلی میتوان برای بیان هر چه بیشتر پتانسیلهای گردشگری رشت و عنوان شهر خلاق خوراک آن برای گردشگران شفاف سازی و اطلاع رسانی کنیم.

مجید عزیزی از تشکیل کارگروهی در شورای اسلامی شهرستان رشت با موضوع مباحث گردشگری، شهر خلاق خوراک و صنایع دستی خبر داد و اضافه کرد: ایجاد مکانی دائمی برای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی از جمله اهداف مهمی است که توسط مدیریت شهری دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هزینه گردشگری باید در استان گیلان و شهر رشت کاهش پیدا کند، اذعان کرد: گیلان استانی گردشگری است اما حتی ابتدایی‌ترین زیرساختهای گردشگری در آن مهیا نیست.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با بیان اینکه به علت حضور استانداران غیربومی در سنوات اخیر طرحهای گردشگری غیرتخصصی در استان گیلان پیاده‌سازی شد، ادامه داد: معتقدیم مدیریت شهری در کنار سایر اجزای حاکمیت باید برای رفع مشکلات شهر رشت فکری اساسی داشته باشد، زیرا این شهر علاوه بر داشتن چالشهای عدیده زیست محیطی از همه مباحث توسعه‌ای عقب مانده است.

عزیزی در پایان عنوان کرد: امیدوارم خروجی چنین رویدادها و نشست‌هایی به ما در تصمیم‌گیریهای بهتر در حوزه گردشگری کمک کند.

در ادامه این رویداد نیز پنل‌‌های علمی – تخصصی توسط اساتید و مدیران سمن‌‌ها برگزار گردید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا