آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

خسارت‌های بادآورده در گیلان؛ از آتش‌سوزی تالاب تا تحمیل آسیب به زیرساخت‌ها

وزش بادوزش باد شدید در گیلان که از روز گذشته در این استان آغاز شده خسارت‌هایی به زیرساخت‌های استان از جمله در بخش برق و همچنین به منازل مسکونی در سراسر استان وارد کرده است.

به گزارش تدبیرشرق، نقشه های هواشناسی نشان دهنده فعالیت جریانات جنوبی در استان گیلان است. طی امروز در استان وزش باد گرم شدید تا خیلی شدید گزارش شده است.

بر اثر وزش باد جنوبی در استان، دمای هوا در استان نیز افزایش یافت. ایستگاه های هواشناسی در رودبار و منجیل دمای ۲۷ درجه و همچنین در شهرستان‌های رضوانشهر، صومعه‌سرا، املش و لاهیجان دمای ۲۶ درجه را نشان دادند. کمینه دمای هوای امروز در استان نیز مربوط به منطقه اسبه‌وونی در شهرستان تالش با ۱۵ درجه سانتیگراد بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان و همچنین سرعت باد را در برخی از مناطق استان گیلان قابل توجه توصیف کرده است.

به گفته محمد دادرس در منطقه اسبه‌وونی در شهرستان تالش سرعت باد به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت رسید و پس از این منطقه، گردنه حیران در آستارا و جیرنده در رودبار با ۹۰ کیلومتر برساعت، بیشترین سرعت باد را پس از اسیه‌وونی به خود اختصاص دادند.

عباس صابر، معاون عمرانی استاندار گیلان از خسارت به برخی منازل گیلان به علت وزش شدید باد در این استان خبر داد و گفت: هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت وارد شده به منازل و زیرساخت‌های گیلان اعلام نشده ولی بر اساس مشاهدات عینی تاکنون ۲۰ منزل مسکونی در شهرستان‌های فومن و تالش با خسارت ۲۰ الی ۸۰ درصدی مواجه شدند.

به گفته وی به علت شدت طوفان باد، محدوده تالاب انزلی با حریق نسبی مواجه شده است که به محض ایجاد حریق تمامی تیم‌های آتش نشانی در محل حاضر و حریق در حال مهار شدن کامل است.

صابر با بیان اینکه قطعی برق در استان به برخی از وسایل برقی خانگی خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: با وزش باد برق در برخی از شهرستان‌های گیلان قطع و وصل شده و با نوسان مواجه بوده لذا شرکت توزیع برق با بررسی دقیق میزان خسارات را اعلام خواهد کرد.

اما مطابق پیش بینی های هواشناسی مبنی بر سقوط سازه های سبک بنیان در استان، داربست ناایمنی در خیابان معلم رشت بر اثر وزش باد سقوط کرد.

آتش سوزی نیز یکی از حوادث شایع در استان گیلان در پی وزش بادهای گرم و افزایش دما است.

شهرام مومنی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت از مهار آتش سوزی در پشت بام چند باب منزل مسکونی در شهر رشت خبر داده است.

در اثر سقوط داربست در خیابان معلم رشت پارگی کابل های برق در معابر آتش نشانان شهرداری رشت به محل حادثه اعزام و نسبت به ایمن‌سازی منطقه اقدام کردند.

آنطور که محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان در گزارش هواشناسی استان تشریح کرده، طی امروز به سبب شکل‌گیری ناپایداری در بعضی نقاط رگبار باران به ویژه در ارتفاعات و دامنه ها موقتی و احتمال رعد و برق دور از انتظار نیست.

همچنین مهدی خلقی معاون عمرانی فرمانداری رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر گفته که تاکنون به ۳۰ واحد تجاری و مسکونی خسارت وارد شده اما برآورد اصلی بل پایان وزش باد بررسی خواهد شد.

 مدیرکل هواشناسی استان گیلان همچنین خبر داده که به تدریج از فردا کاهش دما به تناوب در بعضی نقاط بارندگی و وزش باد تا اواسط هفته آینده پیش‌بینی شده است.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا