آخرین خبرهااستان هاتدبیر ورزشیخبر داغ

از فوق دیپلم حسابداری تا لیسانس امور تربیتی؛ انتصاب های عجیب و غریب در چوکا!

انتصابطاها عبدالهی_انتصاب مدیرعامل جدید و بومی کارخانه صنعتی چوکا مثل بمب خبری بوده است. نخست چند رسانه گزارش دادند که باقر کاظمی عضو غیرموظف هیئت مدیره و معاون پشتیبانی انسانی چوکا به عنوان مدیرعامل معرفی شده و از تلاش‌های ایرج زمانی فر مدیرعامل این مجموعه قدردانی کرده اند.

حتی یکی از رسانه ها تصویری از کاظمی با شال تیم فوتبال چوکای تالش در مقابل ساختمان اداری این مجموعه نیز منتشر کرده و مدعی شده بود که کارخانه چوکا از این تیم پشتیبانی می‌کند.

حتی بنرهای تبریک وی نیز در کوچه و خیابان ها منتشر شد که در نوع خود عجیب بوده است.

اما طی سفر هیات دولت به استان گیلان و سرکشی وزیر ارتباطات در شهرستان رضوانشهر، ایرج زمانی فر به عنوان مدیرعامل به استقبال وزیر رفته بود.

نهایتا حکم انتصاب باقر کاظمی پس از دو هفته اعلام پیش از موعد روز یکشنبه 17 بهمن به وی اعلام شده است. ابراهیم نصراللهی سرپرست هلدینگ سرمایه گذاری تاپیکو و حسن محمدیاری نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی به کارخانه چوب و کاغذ ایران چوکا رفتند و این حکم به کاظمی اعطا کرده اند. همین حضور آقای نماینده مجلس در مراسم اعطای حکم اما و اگرهای این انتصاب عجیب و غریب و بی نظیر را قوت بخشیده است.

باقر کاظمی کیست؟

باقر کاظمی دانش آموخته دوره کارشناسی رشته امورتربیتی به مدت 8 سال شهردار اسبق ماسال بوده  است. وی از اعضای ثابت ستادهای انتخاباتی بهمن محمدیاری نماینده اسبق تالش، رضوانشهر و ماسال بوده و در انتخابات گذشته نیز از لیدرهای انتخاباتی حسن محمدیاری نماینده کنونی و برادر اسبق به شمار می‌رود.

انتصاب همزمان وی به معاونت پشتیبانی انسانی چوکا و عضو غیرموظف هیات مدیره نیز از دو سال پیش کلید خورده که با نمایندگی حسن محمدیاری در مجلس شورای اسلامی همزمان شده است.

آیا این انتصاب با نماینده مجلس شورای اسلامی مرتبط است؟ همین موضوعی است که پایگاه خبری حکایت گیلان نمی‌تواند آن را مستقلا تایید و یا تکذیب کند.

انتصاب مدیران عیر متخصص توسط تاپیکو

هم اکنون فردی در صدر کارخانه تولید محصولات چوب و کاغذ کارتن قرار گرفته که چندان تخصص و دانشی در این زمینه ندارد.

البته چندی پیش برخی منابع خبر داده بودند که معاون تولید این کارخانه نیز از میان پرسنل بخش اداری و با مدرک کاردانی (فوق دیپلم) حسابداری منصوب شده است.

چوکای خبرساز

چوکا طی دوره های اخیر دورانی پر از تنشی را پشت سر گذاشته است. پر بازدیدترین خبرها پیش از انتصاب باقر کاظمی، مفقود شدن دیگ میلیاردی چوکا و اعتصاب های کارگری بوده است.

جایگاه از دست رفته

چوکا با 15 هزار نفر پرسنل روزگاری بزرگترین کارخانه از نوع خود در منطقه خاورمیانه، گیلان و شمال کشور بوده است. این کارخانه پس از انقلاب به دلیل مدیریت ناکارآمد دولتی و واگذاری های بیهوده از رونق افتاده و اکنون کمتر از 800 نفر پرسنل دارد. جالب اینجاست که این کارخانه تنها برج پخت کاغذ کشور را  دارد. همچنین پیش از مفقودی دیگ بخار آن با ظرفیت سه دیگ توانایی تولید 15 مگاوات برق و تامین نیمی از نیاز این مجموعه را داشته است.

چوکا ورشکسته است؟

دولت از هولدینگ سرمایه گذاری شستا (تامین اجتماعی) خواسته است تا سهام چوکا را در بورس اوراق بهادار کشور عرضه کند. کارخانه چوکا با تلاش‌های اخیر زمانی فر برای راه اندازی تولید با مشکلات بزرگی مواجه شده و این خواسته دولت در حال حاضر اجرا نشده است.

محمدحسن یاری تحلیلگر و روزنامه نگار اقتصادی معتقد است که چوکا با روند فعلی قابل عرضه در بورس نیست. نخست باید میزان دارایی خالص و ناخالص و بدهکاری آن مشخص شود تا بتواند با شفافیت مالی وارد بازارهای مالی شود.

بنابر گفته وی عدم عرضه سهام چوکا در بورس کشور به دلیل زیان‌های ناشی از عدم تولید و انباشت بدهی چندین ساله است که یک مجتمع صنعتی را زمین‌گیر کرده است.

چنانچه این اخبار و گفته ها درست باشد چه سرنوشتی در انتظار چوکا قرار دارد؟

/حکایت گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا