آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

مدیر اجرایی سندیکای چای: سریلانکا ۲۶ درصد چای کشور را تامین می‌کند/ چایکاران ایرانی ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تامین می‌کنند

چایصادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای چای خاطر نشان کرد: سریلانکا بعد از هند دومین کشور تامین کننده چای ایران بوده و درجه کیفی چای این کشور به مانند چای داخلی متفاوت است.

او تصریح کرد: چایکاران ایرانی در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تامین می‌کند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات متوقف شود باز هم برای تامین ۷۰ درصد از نیاز کشور نیازمند واردات چای از کشور‌های هند، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، ترکیه، چین، ویتنام، عراق، آلمان، افغانستان هستیم.

مدیر اجرایی سندیکای چای خاطر نشان کرد: سریلانکا بعد از هند دومین کشور تامین کننده چای ایران بوده و درجه کیفی چای این کشور به مانند چای داخلی متفاوت است.

صادق حسنی در پاسخ به این پرسش که در خبر‌ها آمده است سریلانکا در ازای پول نفت به ایران چای می‌دهد آیا این کشور می‌تواند نیاز ما را در این زمینه تامین کند؟ گفت: کشور‌های هند، سریلانکا و امارات متحده عربی، حدود ۹۰ درصد از چای مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. باید به این نکته اشاره کنم که امارات متحده عربی یک باغ چای ندارد، اما جز اصلی‌ترین تامین‌کنندگان چای در کشور است.

به گفته این فعال اقتصادی، امارات متحده عربی چای را از هند و سریلانکا خریداری سپس آن را بسته‌بندی می‌کند.

وی کیفیت چای تولید شده در سریلانکا را متفاوت عنوان کرد و افزود: این کشور جزو ۵ کشور برتر تولیدکننده چای در دنیا است و چای با درجه‌های مختلف از این کشور وارد ایران می‌شود.

حسنی با اشاره به میزان واردات چای در ۸ ماه سال ۱۴۰۰، گفت: ۴۴ میلیون و ۵۵۴ هزار کیلو چای به ارزش ۲۲۷ میلیون و ۹۷۷ هزار دلار چای وارد کشور شد. ارزش هر کیلو چای وارداتی برای ما حدود ۱۳۸ هزار تومان تمام شد.

مدیر اجرایی سندیکای چای با اشاره به ۱۰ کشور واردکننده چای، تصریح کرد: چایکاران ایرانی در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تامین می‌کند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات متوقف شود باز هم برای تامین ۷۰ درصد از نیاز کشور نیازمند واردات چای از کشور‌های هند، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، ترکیه، چین، ویتنام، عراق، آلمان، افغانستان هستیم.

بنا به اظهارات حسنی، بیشترین میزان واردات از گمرکات منطقه ویژه بوشهر و بندر شهید رجایی صورت گرفته است.

وی در ادامه پیرامون میزان واردات چای از هند و سریلانکا، گفت: در سال جاری حدود ۱۸۹۲۸ تن چای از هند به مبلغ ۸۹.۶۵ میلیون دلار وارد کردیم این میزان واردات ۴۲ درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کند. همچنین از سریلانکا ۱۱۵۹۸ تن به مبلغ ۶۷.۸۶ میلیون دلار وارد کردیم. این کشور ۲۶ درصد از نیاز بازار داخلی ما را تامین می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به میزان صادرات در ۸ ماهه نخست سال، گفت: حدود ۱۷ میلیون و ۲۵۹ کیلو گرم چای به مبلغ ۱۷۱۰۲۵۶ دلار معادل ۳ میلیارد تومان صادر کردیم. متوسط مبلغ یک کیلوگرم چای صادراتی ۲۲۵۵۶ تومان معادل ۰.۹۹ دلار بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چای ایرانی به ۲۶ کشور از جمله هند، روسیه، کنیا، ترکیه، بلژیک، لبنان و قزاقستان چای صادر می‌شود. چای ایرانی به هند نیز می‌رود در صورتی که ما حجم قابل توجهی چای از این کشور وارد می‌کنیم. ما به سه کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان ۲ میلیون تن چای صادر کردیم.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا