آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشیخبر داغ

پرونده باز کالدرون و استرا – مقررات جدید ابلاغ شد استقلال و پرسپولیس فعلا حق خرید خارجی ندارند!

استقلال و پرسپولیسارسال نامه رسمی به باشگاه‌های لیگ برتری، به منزله پایان ممنوعیت خرید خارجی بود.

به گزارش تدبیرشرق، در این نامه که به امضای حسن کامرانی فر رسیده، شرایط خرید خارجی توسط تیم‌های لیگ برتری شرح داده و اعلام شده که «آیین نامه جذب بازیکنان و مربیان خارجی» به تصویب هیئت رییسه فدراسیون فوتبال رسیده تا این ممنوعیت پس از یک سال به پایان برسد.

نکته نخست در رفع این ممنوعیت، مقدمه‌ای است که باشگاه‌ها باید آن را رعایت کنند: «تسویه حساب آرای قطعی در فیفا و دادگاه عالی ورزش.»  هیئت رییسه فدراسیون تصویب کرده که فقط باشگاه‌هایی مجاز به عقد قرارداد با بازیکن و مربی خارجی هستند که «کلیه معوقات و بدهی‌» را پرداخت کنند یا با طرف دعوی به توافق برسند.

پس از پرداخت بدهی یا عقد توافق، باشگاه‌ها باید از کمیته امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال تاییدیه بگیرند و بدون این برگه، امکان ثبت قرارداد بازیکن و مربی خارجی وجود نخواهد داشت.

پس از آن نکاتی دیگر هم هستند که برای خرید بازیکن از قاره‌های مختلف باید رعایت شوند. به عبارتی ممنوعیت خرید بازیکن خارجی، تنها با تبصره‌های خاص برداشته شده است:

۱. خرید بازیکن از آسیا و اقیانوسیه:
* بازیکنان کشورهای ژاپن، کره جنوبی، قطر، امارات، استرالیا، عربستان، چین، ازبکستان، عراق، عمان، سوریه و نیوزلند، در دو سال منتهی به عقد قرارداد با تیم ایرانی باید سه مسابقه رسمی یا دوستانه در تیم امید یا حداقل دو مسابقه رسمی یا دوستانه در تیم بزرگسالان برگزار کنند.
* بازیکنان کشورهای دیگر در دو سال منتهی به عقد قرارداد باید چهار بازی رسمی یا دوستانه در تیم بزرگسالان انجام داده باشند.
* بازیکنان ژاپنی، کره‌ای، قطری، عربستانی، استرالیایی، اماراتی، چینی، عراقی، ازبک و نیوزلندی، در صورتی که ۸ بازی در لیگ داخلی و جام حذفی انجام بدهند و عضو تیم‌های رتبه اول تا ششم لیگ خود باشند، می‌توانند به لیگ برتر ایران بیایند.

۲. خرید بازیکن از آفریقا:
* بازیکنان فوتبال از آفریقای جنوبی، کامرون، ساحل عاج، سنگال، تونس، الجزایر، مصر، نیجریه، مراکش یا غنا که سه بازی در تیم ملی امید و بزرگسالان انجام دهند، مجاز به عقد قرارداد هستند.
* بازیکنان بقیه کشورها، در دو سال منتهی به قرارداد، که چهار بازی در تیم بزرگسالان انجام دهند، می‌توانند به لیگ ایران بیایند.

۳. خرید بازیکن از آمریکای شمالی:
* بازیکنان مکزیکی، کاستاریکایی و جاماییکایی، که سه مسابقه در تیم ملی امید یا دو مسابقه در تیم بزرگسالان انجام داده باشند، امکان حضور در لیگ برتر را دارند.
* بازیکنان کشورهای دیگر باید حداقل چهار بازی در تیم ملی بزرگسالان انجام داده باشند.
* بازیکنان مکزیکی و آمریکایی که در تیم‌های رتبه اول تا ششم لیگ خود عضویت داشته باشند و ۸ بازی هم انجام دهند، امکان خرید توسط تیم‌های ایرانی را دارند.

۴. خرید بازیکن از آمریکای جنوبی:
* بازیکنان این قاره که حداقل یک بازی در تیم امید و بزرگسالان انجام داده باشند، می‌توانند قرارداد ببندند.
* بازیکنانی که در دو فصل گذشته در لیگ برتر یا جام حذفی برزیل یا آرژانتین بازی کنند، می‌توانند با باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد ببندند.
* همچنین بازیکنان شاغل در بقیه کشورها اگر ۸ بازی در لیگ برتر و جام حذفی انجام داده باشند، می‌توانند امضای قرارداد داشته باشند.

۵. خرید بازیکن از اروپا:
* انجام یک بازی در دو فصل گذشته در لیگ انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان.
* انجام ۸ بازی در پرتغال، بلژیک، دانمارک، سوییس، کرواسی، هلند، اسکاتلند، سوئد، لهستان، اتریش، اوکراین، صربستان، ترکیه، روسیه، یونان، چک، ایرلند، ولز، رومانی، مجارستان، اسلواکی، نروژ، ایرلند شمالی، ایسلند، فنلاند و بوسنی.
* انجام هشت مسابقه در تیمهای رتبه اول تا ششم بقیه کشورها.
* برای کشورهای بند یک و دو، با یک بازی در تیم ملی امید و بزرگسالان.
* برای بقیه کشورها، انجام ۴ بازی در تیم ملی بزرگسالان.

۶. بازیکنانی که در فصل گذشته و فصل جاری در بالاترین سطح مسابقات قاره‌ای (لیگ قهرمانان) بازی کرده باشند، مجاز به عقد قرارداد هستند.

* همچنین چند نکته دیگر برای خرید بازیکن وجود دارد:
– باشگاه مسئول تهیه مستندات و ارائه مدارک خواهد بود و باید آن را به دپارتمان روابط بین الملل ارائه کنند.
– این مدارک شامل قرارداد بازیکن با باشگاه سابق، نامه رسمی بازیکن از باشگاه سابق به یک زبان رسمی، نامه رسمی فدراسیون فوتبال کشور مربوطه و یا شناسنامه فوتبالی بازیکن مطابق با معیار فیفا.
– بازیکنانی که در لیگ برتر شاغل هستند، مشمول دستورالعمل صادر شده نیستند و میتوانند به کار خود ادامه دهند.
– باشگاه ها برای تمدید قرارداد بازیکنان خود باید بدهی خود را تسویه کنند و سوابق ورزشی خود را هم رعایت کنند.
– نکته بسیار مهم این است که برای جذب بازیکن و مربی خارجی، باید برابر با رقم قرارداد، چک ضمانت ۱۲ ماهه ارائه کنند.
– در صورتی که قرارداد بازیکن و مربی بیشتر از یک سال باشند، برای دریافت کارت بازی فصل جدید، باید ضمانت نامه ارائه کنند.

* شرایط خرید مربی خارجی:
– برای استخدام مربی خارجی، باید مدارک این مربیان قبل از آغاز هر فصل مطابق با الزامات و معیارهای کمیته آموزش فدراسیون بررسی و تایید شود (این معیارها ذکر نشده اند.)

/ورزش سه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا