آخرین خبرهاسیاسیملی

ر ئیسی در جلسه رای اعتماد به کابینه: رابطه سببی، نسبی و خانوادگی در انتخاب وزرا نقش نداشته / معاون اول رئیس جمهور مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است

تدبیرشرق/ابراهیم رئیسی رییس جمهور با بیان اینکه در معرفی اعضای کابینه، ۹کارگروه تخصصی، سوابق و کارنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کرد، گفت: در انتخاب وزرا تحت تاثیر هیچ جریان و گروه خاصی قرار نگرفتم البته پیشنهادهای زیادی از گروه‌های مختلف برای معرفی افراد برای دولت ارسال شد.

به گزارش «انتخاب»، پیش از ابراهیم رئیسی قالیباف رئیس مجلس در سخنانی گفت: بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون های مختلف مجلس برای شنیدن برنامه‌های وزرای پیشنهادی برگزار شد.

او گفت: نشست‌های تخصصی و چهره به چهره باعث شد حواشی کمترین تاثیر را بر نظر نمایندگان داشته باشد.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور هم در سخنان خود گفت: تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که موجب عدالت و پیشرفت شود.

سید ابراهیم رییسی روز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: برای ابتکار بسیار خوبی که مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی وضعیت وزیران پیشنهادی کرد، سخنان آنها را در کمیسیون‌های اصلی و فرعی شنید و وقت بسیار خوبی گذاشت، باید صمیمانه از رییس مجلس برادر مجاهدم دکتر قالیباف و هیات رییسه و رییس کمیسیون ها و اعضای آنها تشکر کنم.

وی اضافه کرد: خداوند منان را شکرگذاریم که دل‌های مردم عزیر و صبور ایران را هدایت کرد و توفیق عظیم خدمت و بار سنگین امانت را به بندگانی از دل مردم سپرد تا در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی با تکیه بر اصیل‌ترین شعارهای نهضت خمینی کبیر (ره) و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی امانت‌دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد (ص) هستیم.

رییس جمهوری گفت: می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه است و رنج های مردم بسیار است. این بار امانت جز با هدایت الهی و عنایت اهل بیت (ع) و عزم اراده پولادین برای تحول به سرمنزل مقصود نخواهد رسید و تحول خواهی چز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون هنگامه حرکتی جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکتی آحاد ملت، همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه ساز تحقق ایران قوی باشد.

رییسی گفت: سند تحول مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادی پنج‌گانه است؛نخست، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دوم تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، سوم اقتصاد مقاومتی، چهارم تامین وبهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و پنجم توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام است که در هریک ازبرنامه ها عدالت وپیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

وی اضافه کرد: به علاوه زنجیره کامل فرایند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع بینانه از وضع موجود، تصویر پردازی از آینده مطلوب و تاکید بر ارائه راهبردها و راهکارهای معطوف به علل وقوع چالش‌ها ، برنامه‌ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری انسانی مالی دولت با رویکرد یاری دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مدنظر قرار گرفته است.

رییس جمهوری ادامه داد: کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌سازی و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی به‌ویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند، از دیگر حوزه‌های مورد تاکید در برنامه است و همه برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق دومحور اصلی و مهمی یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی و کشف و تقویت استعدادهاست. علاوه بر این عدالت‌محوری در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت است. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه است، همچنین در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده برنامه شکل می‌گیرد.

رییسی بیان کرد: برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت یا با مشارکت همگانی برنامه دولت چرخش‌های تحول‌آفرین زیر را دنبال می‌کند.

رییس جمهوری یادآور شد: چرخش از دموکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی است از جمله برنامه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد از بخشی‌نگری و پایتخت محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی، گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته‌ کارشناسی به فرایندهای جلب مشارکت حداکثری به ویژه در حوزه نخبگانی از جمله این برنامه‌ها است.

رییسی عنوان کرد: تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه، ممانعت از تغییر پی‌درپی مقررات جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت، افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کارها تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نرم و نوین از جمله این برنامه‌ها است.

رییس جمهوری تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور، تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تامین منابع مالی دولت به افزایش بهره‌وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار ، تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی و مبتنی بر چانه‌زنی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی و هوشمند از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

رییسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا، تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و کارهای هدایتی هدایتی برای تقویت بنیه بخش‌های میانی و محروم به صورت پایدار و صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی از دیگر محورهایی است که در این دولت مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم شرایط و وضعیت کشور را که نمایندگان خود مطلع هستند و ارقام را می‌دانند بگویم، اینها مشکلاتی است که امروز دولت با آن مواجه است که یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت با محوریت مشکلات پیش رو و یک برنامه میان مدت و بلند مدت در دولت تعریف کرده‌ایم و این برنامه‌ها به زودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و مشکلات که امروز دغدغه همه است در این برنامه تقدیم خواهد شد.

مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی اولویت نخست دولت است

رییس دولت سیزدهم اولویت نخست خود را در دولت، مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور عنوان کرد و گفت: تعجیل در واکسیناسیون عمومی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان اولویتی است که دولت در بحث کرونا دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: اولویت دوم مسئله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

رییسی با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران است، خطاب به نمایندگان گفت: شما هم خوب از این وضعیت مطلع هستید. حل مشکلات تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار یا بیش از ۵۵ درصد بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت شدید مردم و خانوارها و سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت و مسائلی از این دست امکان پذیر است اما نیاز به برنامه دارد و همچنین نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول‌آفرین باشد.

وی شرط سوم انجام این کار را پیگیری و نظارت تا آخرین لحظه و تحقق اجرای برنامه‌های تحول در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اگر این سه شرط باشد حتماً بر مشکلات فائق خواهیم آمده و دولت با کمک مجلس این کار را انجام خواهد داد.

رییسی با اشاره به شاخصهایی که در انتخاب وزیران مد نظر قرار گرفته است، گفت: مساله توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه مأموریت از مسائل مورد توجه در انتخاب و معرفی وزیران بود. داشتن تعهد کاری، روحیه انقلابی و جهادی، فساد ستیزی و مردمی بودن از دیگر شاخص‌های انتخاب وزیر بود. در کابینه ترکیبی از جوانان، جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش در حوزه ماموریت و تجربه کار، امور را به پیش ببرد و یک نتیجه کارآمدی بسازد.

وی افزود: روش انتخاب همکاران این طور بود که ابتدا فراخوانی در سایت داشتیم و بسیاری از نخبگان در آن شرکت کردند و افراد و چهره‌های بسیاری معرفی شدند. این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد بسیار برای دولت مفید و موثر بود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اسم وزیران پیشنهادی جز دو وزیر، ده‌ها بار در سایت پیشنهاد شد. بعد از پیشنهادات مردم، اسامی در ۹ کارگروه تخصصی برای بررسی ارسال و از مراجع ذیصلاح دستگاه‌های نظارتی در داخل و بیرون از دولت و دستگاه قضایی استعلام شد. با حساسیت سوابق اجرایی این افراد دنبال شد.

رییس دولت مردمی گفت: برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی معین شد تا برنامه آنان و مصاحبه با تک تک افراد پیشنهادی انجام شود. در هر کارگروه ۵ نفر، مصاحبه و ارزیابی شدند. مصاحبه کنندگان با تعیین شاخص‌هایی برای نمره دادن از نظرات یکدیگر مطلع نبودند و در جای دیگر نظرات این افراد جمع بندی می شد و در نهایت این نظرات را از نزدیک با بررسی‌های دقیق نهایی کردم.

رییسی تصریح کرد: تلاش این بود به سراغ بسیاری از نیروهایی که در ذهن شما است و نیروهایی که می‌شناسید، برویم و از این شاخص‌ها هم برخوردار هستند به سراغ آنها هم رفتیم اما ممکن است هر دعوتی با مسائلی مواجه شود که برخی مشکلاتی داشتند و برخی در مجلس بودند و ترجیح آنان ماندن در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی.

هرگز رابطه سببی و نسبی و فشار در انتخاب وزیران نقش نداشته است

رییس دولت سیزدهم یادآور شد: هرگز رابطه سببی، نسبی، خانوادگی فشار از فرد، جریان و حزبی مطلقا در پیشنهاد و انتخاب وزرا نقش نداشته است. مرا می‌شناسید کسی نیستم که بخواهم با فشار و تحمیل فردی را انتخاب کنم و این در روحیه من نیست. البته پیشنهاد افراد مختلف و دلسوزان را بررسی کردیم. در ارتباط با کار شاید ترکیب را طوری ببینید که هر کدام از یک بخش و جایی هستند که باید بگویم این ترکیب، یک تشکل یا حزب سیاسی نبود که هر کسی در این تشکل بوده، همه را در این کابینه بگذاریم. سعی کردیم افراد شایسته را از بخش‌های مختلف پیگیری و آنان را معرفی کنیم برای همین این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است.

رییس جمهوری گفت: در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به این محورهایی که همواره مورد تاکید رهبری است و همه ما بنده به عنوان طلبه و شما تلاش کنیم افرادی که می خواهیم به کار گماریم حتما کارآمدی مورد توجه باشه ارزشی بودن مساله محوری باشد توجه به مردم و مردم گرایی مورد تاکید باشد جوان و نیروی جوان مورد تاکید باشد و ما تلاشمان این است که این شاخص ها قابل توجه باشد.

وی افزود: در این که شرایط کشور شرایطی است که باید همکارانی داشته باشیم که برون رفت از این شرایط را بتوانند تسهیل کند

رییسی در ادامه به بررسی کارنامه وزیران پیشنهادی دولت پرداخت و گفت: در وزارت آموزش و پرورش چند سند تحول وجود دارد که در دوره انتخابات تاکید کردیم، فرهنگ و آینده سازان در کشور و معلمان و فرهنگیان موضوع با اهمیتی است، توجه به توانمندی معیشتی و علمی فرهنگیان مورد توجه ماست، حتما فرهنگیان بدانند در برنامه دولت توجه ویژه به فرهنگیان به ویژه طرح رتبه بندی مورد توجه است که با همکاری مجلس دنبال می‌کنیم. علاوه بر این مساله توجه به سند تحول آموزش و پرورش مورد تاکید ماست.توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش بسیاری مهم بوده است و بررسی کنید روسای جمهوری در ادوار گذشته چند نفر در این جلسات شرکت کردند، انشالله در مسائل مهم شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهیم.

باغگلی تحولگرا و با تجربه است

رییس جمهوری تاکید کرد: در همه ادوار مساله آموزش و پرورش مطرح شده ولی باید حل اساسی شود مساله مهمی که در رابطه با موضوع فرهنگیان است رابطه خانه و مدرسه است که باید به صورت کامل و سیستمی دنبال شود.

رییسی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی که در آستان قدس بودم در دانشگاه فردوسی گفتم برخی از از اساتید برجسته را معرفی کنند که این کار را کردند و ما چند اساتید برجسته را جذب کردیم در بخش تربیت بدنی و مسائل روانشناسی چهره‌های خوبی جذب شدند. در زمینه آموزش و پرورش باغ‌گلی مشغول کار شد با نگاه تحولی یک جوان تحولی وارد کار شد یک جوان تحولگرا وارد شد همان موقع یک عده مقابلش ایستادند نامه و شب‌نامه پخش کردند.

وی تاکید کرد: ما یک گروه تخصصی فرستادیم ببینیم که کارهای ایشان اشکالی دارد دیدیم نه، ایشان کار خود را ادامه داد بعد از این که آمدیم تولیت جدید دوباره شروع کردند شب‌نامه پخش کردند تولیت جدید گروه از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند که ایشان تا امروز کار خود را ادامه می‌دهند در آموزش و پرورش هم مساله تخصص را در نظر گرفتیم ایشان دکترای تعلیم و تربیت است برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها پخش کردند معلمی مدرسه مهد کودک در حوزه دبستان و دبیرستان تا دانشگاه همه مراحل را بوده است.

رییس دولت سیزدهم گفت: برخی می‌گویند باید تجربه داشته باشد اداره کردن چندین مجموعه آموزشی هفت هزار دانش آموز قریب هزار معلم و همکاری با بخش های مختلف آموزش و پرورش ما اسم این را تجربه می گذاریم، ایشان این جهت را دارند هم دانش و هم تجربه دارند ما بررسی کردیم همه گزینه‌ها از تیم کارگروه ما عبور کردند تک تک این ها بررسی نسبت به آنان صورت گرفت و به آنان نمره دادند.

زارع پور می‌تواند برنامه های وزارت ارتباطات را به نتیجه برساند

وی در ادامه درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایشان تجربه دهه ۸۰ دارند و هم در مدتی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه موفقی داشتند. برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است. با شناختی که از عیسی زارع پور داریم ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه ای که دارند به نتیجه برسانند.

رییسی درباره وزیر اطلاعات هم افزود: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. این دو جهت علم و دانش و تجربه کار در آقای خطیب وجود دارد. بدنه بسیار انقلاب و حزب اللهی در وزارت اطلاعات داریم.

رییس جمهوری ادامه داد: آقای خطیب نسبت به جریان مدیریتی هم با روحیه تحولی که دارند با انتخاب همکاران و مدیران انقلابی در این مجموعه تحول ایجاد کنند و بتوانند در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ، صیانت از دولت و صیانت از همه بخش‌های نظام و صیانت از مردم در مقابل هجوم‌ها برنامه ریزی کنند.

خاندوزی چهره جوان و مطلع است

وی درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه بودن در یک مجموعه است البته منحصر به این نیست . شناخت یک مجموعه برای فردی که می خواهد احراز یک مسئولیت کند، مهم است.

رییسی با بیان این که خاندوزی مجموعه وزارت اقتصاد را می شناسد افزود: ما یک چهره جوان و مطلع اقتصادی نیاز داریم که نظام مالیاتی را عادلانه کند و نظام تامین مالی دولت را فعال و اصلاح کند. در فضای کسب و کار مردم ایجاد اصلاح و تحول کند. بهره وری را ارتقاء دهد و مدیریت دارایی‌ها و شرکت های دولتی را بتواند کاملا سامان دهد. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. وضع خزانه داری کل را سامان دهد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: ما چهره جوان فساد ستیزی را می خواهیم مثل موضوع گمرک،‌ مالیات و بخش های مختلفی که در حوزه اقتصاد و دارایی است را بتواند اصلاح کند. ما این مصمم بودن را در چهره خاندوزی و سوابق او می بینیم و این بخش هم با همکاری تیم اقتصادی که شما نگران آن هستید.

رییس جمهور افزود: معاون اول رییس جمهور را مسوول هماهنگی تیم اقتصادی قرار دادیم. به همه هم گفتیم برای این که بگو مگو نباشد معاون اول مسوول هماهنگی است. چه تیم اقتصادی به معنی خاص بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه های اقتصادی که در این رابطه می توانند نقش داشته باشد. نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی آن کاملا مورد توجه بوده است.

رییسی در ادامه به وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت: امیر عبداللهیان در حوزه خارجی هم علم و دانش دارد و هم دارای تجربه است. تمام مراحل وزارت خارجه را هم گذرانده است. فردی خوشنام در رابطه با وزارت خارجه است. مساله سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط همسایگی، اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با همسایگان و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت خارجه است. او را به عنوان کسی که بتواند سکاندار این بخش باشد پیشنهاد کردیم.

وی درباره وزیر پیشنهادی بهداشت هم گفت: در این بخش مانند بخش های دیگر افرادی مطرح بودند که با همه آنها صحبت و مصاحبه شد و برنامه های آنها بررسی شد. به عنوان مثال آقای قاضی زاده اولویت او بهداشت و درمان نبود.

رییس جمهوری افزود: با هر چهره انقلابی در وزارت بهداشت و درمان بگویید دکتر عین اللهی همه او را به عنوان یک چهره انقلابی در این حوزه می شناسند. او استاد تمام دانشگاه است و فردی است که در میدان است. ما دیگر چهره هایی در این حوزه داشتیم که او را معرفی نکردیم آقای ایمانیه است که چهره ای شاخص در بهداشت و درمان در شیراز است شخصیتی است که هم علم و هم عمل دارند که مسایلی بود که نشد در خدمت او باشیم.

وی با بیان این که چهرهای خوب کم نداریم گفت: اما دکتر عین اللهی چهره شاخص است که حتی در رابطه با مبارزه با کرونا که امروز مساله اصلی ما است می تواند بسیاری از نیروها را به همکاری دعوت کند و این بخش را با موفقیت دنبال کند. امیدواریم که کرونا هرچه زودتر ریشه کن شود اما اگر ادامه دار بود نیازمند به یک مدیریت قوی و کارآمد است که بتواند کار را دنبال کند و او در این رابطه نگاه به مردم و ضعفا همواره در کارنامه اش بوده است.

عبدالملکی پاکدست و فسادستیز است

رییسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ عبدالملکی جوان، پاکدست ، فسادستیز دارای تجربه موفق در جایی که بوده است. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و اساتید دانشگاه در اقتصاد است. علاوه بر این ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند علاوه بر اینکه عضو هیات امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند یعنی امین آقا هم در این وزارتخانه و یکی از هیات امنا هستند.

رییسی جمهوری بیان کرد: وزارت تعاون بخش مهمی به عنوان رفاه اجتماعی دارد. ایشان قبل از این سوابقی در آنجا دارند در صندوق‌های مختلفی که در آنجا عضویت داشتند و موفقیتی هم در معاونت اشتغال داشتند.من از بازرسانی که رفتند و حوزه ایشان را بازرسی کرده‌اند سوال کردم گفته‌اند از حوزه‌های موفق معاونت کمیته امداد امام، معاونت اشتغال است. در این مدت ایشان مبلغی که در اختیارشان بوده سعی کرده‌اند به نحو کامل نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم دانش اقتصادی ایشان برای بنگاه‌هایی است که ما در وزارت تعاون داریم و هم در ارتباط با مساله داشتن تجربه آن هم تجربه موفق در اشتغال که مساله ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله اشتغال مساله بسیار مهمی است.

رییسی جمهوری گفت: ما به مردم قول داده‌ایم وزارتخانه‌ای که مساله اشتغال و مدیریتی که این کار را بر عهده دارد، توانا باشد برای که بتواند اشتغال را اجرایی کند. ایشان با نیروی جوانی و نخبگی و پاکدستی ان‌شالله این وزارتخانه را اگر اعتماد نمایندگان مجلس در کنار معرفی ما قرار گرفت حتما می‌تواند در آنجا با دوستانی که از ایشان استفاده خواهد کرد، تحول ایجاد کند.

رییسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: امین‌حسین رحیمی هم آشنا به مسائل قضایی- حقوقی و هم آشنایی به مسائل مجلس و هم آشنا به دلیل دیوان محاسبات و دوره‌ای که در دیوان محاسبات به مسائل دولت بوده است. یعنی کسی که می‌خواهد در وزارت دادگستری باشد که دولت، مجلس، دستگاه قضایی را خوب بشناسد و هم این ارتباطات به خوبی برقرار کند ما آقای رحیمی را هم از تجربه و هم از دانش کافی برخوردار می‌دانیم.

رییس جمهوری درخصوص وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: امیر آشتیانی که هم نیروهای مسلح به عنوان وزیر دفاع از معرفی ایشان خوشحال شدند. ایشان نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه است.

وعده وزیر پیشنهادی راه برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی

رییسی در ادامه صحبت‌هایش دربار وزیران پیشنهادی به رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: آقای قاسمی در قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیاری انجام داده است. البته افراد دیگری هم برای این وزارتخانه مطرح بودند اما عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی داشتند که خواستم نظرات نمایندگان را داشته باشم چون قرار است با مجلس کار کنیم.

وی ادامه داد: موفقیت دولت در گروه همکاری و حمایت مجلس و همچنین همفکری با مجلس است. موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال و در ۴ سال ساخت ۴ میلیون مسکن است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است که کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند و با تجربه‌های کاری خود گام‌هایی در این زمینه بردارد که به‌صورت انضباط و با ترکیبی از حرکت انقلابی، تحولی در وزارتخانه ایجاد کند.

رییس جمهوری درباره آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت معدن و تجارت و مسائل و مشکلات در این وزارتخانه گفت: بخشی از مسائل در این وزارتخانه انجام شده و بخشی به صورت کلان همچنان باقی است. این وزارتخانه در ارتباط با اهداف مهم اقتصادی دولت نقش بسیار مهمی دارد و نیازمند سلامت، شجاعت، جامع‌نگری، تخصص و داشتن روحیه انقلابی و جهادی است.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: فاطمی امین در آستان قدس رضوی مسوول بخش اقتصادی بود و روز نخست که به آنجا رفتم وضعیت حسابرسی بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس مشروط و مردود بود و جز دو شرکت که مشکل اساسی داشت، بقیه شرکت‌ها رفع مشکل و شفافیت در بخش اقتصادی آستان قدس برقرار شد.

رییس جمهوری درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه‌هایی که بود عملکرد موفقی داشت. با توجه به بررسی متخصصان امیدوارم وزیر پیشنهادی با علم و دانش و تخصص در کنار تعهد و بتواند گام‌هایی بردارد تا شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

رییسی همچنین درباره زلفی‌پور گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: علاوه بر دوران معلمی، وی الان هم استاد است و ۷ سال مدیریت دانشگاه کلان و صاحب نامی را بر عهده داردو مسئول مجمع بسیج است و روحیه انقلابی و تحولی دارد.

وی ادامه داد: زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی در جهان هم چهره علمی صاحب نام است و در حوزه مدیریت هم مدیریتی موفقی در همدان داشته است و امیدوارم بتواند منشاء آثار برای وزارت علوم باشد.
دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است.

در دولت سیزدهم حوزه فرهنگ پیشران است/ ما تضمین کننده‌ آزادی‌های مشروع هستیم

رییس جمهوری سپس درباره آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهمیت این وزارتخانه گفت: امروز موضوع اقتصاد را موضوع فوری کشور مطرح می‌کنیم. البته اولویت موضوعی با فرهنگ است به نظر ما در دولت سیزدهم فرهنگ یک موضوع پیشران است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: آقای اسماعیلی که برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد شده، مورد توجه گروه مصاحبه قرار گرفت که هم دانش و هم تجربه در این کار دارد و برای همین معرفی شد. با توجه به حساسیتم به مساله فرهنگ‌، با اعضای این کارگروه نشستی برگزار و تک تک شاخص‌ها را بررسی کردم. یکی از آنها آقای صفار هرندی که وزیر ارشاد بود گفت که در مجموع افرادی که معرفی شده‌اند آقای اسماعیلی را از بقیه شایسته‌تر یافته‌ام.

رییسی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر گفت: اهالی فرهنگ و هنر بدانند که ما به شما آزادی ندادیم، خدا داده است و ما تضمین کننده آزادی‌ها هستیم. دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است تا بتواند این آزادی را فراهم کند و ظرفیت‌های اهالی فرهنگ و هنر شکوفا شود که این کار بر عهده این وزارتخانه است و انشاالله انجام خواهد شد.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: وحیدی وزیر پیشنهادی کشور چهره‌ای است که علاوه بر دانش یک چهره راهبردی هم هست. کسی که در وزارت کشور مطرح می‌شود، کسی است که می‌خواهد کشور را تدبیر مدام داشته باشد و نخ تسبیح بخش‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشور است.
وی ادامه داد:‌ آقای وحیدی با بررسی انجام شده می‌تواند با نگاه راهبردی و روحیه بالا و مدیریت خود، وزارت کشور را به نحوی اداره کند که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود.

رییسی همچنین درباره ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: مسئله مهم گردشگری، اقتصاد گردشگری است. کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد.

رییس جمهوری افزود: در ارتباط با مساله گردشگری که بتوان هم فرهنگ را در گردشگری داشت و هم معرفی فرهنگ اسلامی و ایران انجام شود، بسیار مهم است و این باید توسعه یابد. بسیاری این حرف را زدند اما در عمل چنین نشد ضمن تشکر از پیشینیان باید بگویم یکی از راهکارهای اقتصاد بدون نفت اقتصاد گردشگری است که با توانمندی مهندس ضرغامی این کار دنبال می‌شود و مسئله میراث فرهنگی در حوزه‌های گردشگری داخلی و خارجی می‌تواند به جایگاه شایسته برسد.

اوجی از چهره‌های خوشنام وزارت نفت است

رییسی در مورد برنامه های وزیر نفت اظهار داشت: در مورد وزارت نفت آقای مهندس اوجی جزو چهره های نامدار و خوشنام وزارت نفت هستند که در علم و دانش سرآمد بوده اند، پست‌هایی که ایشان احراز کردند تا معاونت وزارت نفت بوده و ایشان در همه ادوار چهره موفقی بوده است. ایشان دانش مرتبط دارد و هم دارای تجربه است و می‌تواند با حرکت جهادی اقداماتی در این وزارت خانه انجام دهد. دوستان نگران نباشند نسبت به فروش نفت هم اقدامات خوبی در این زمینه وجود دارد.

رییس جمهوری گفت: ما در حوزه وزارت نیرو در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم که باید جبران شود باید اقدامات خوبی صورت گیرد تا شاهد قطعی برق‌ نباشیم، محرابیان وزارتخانه را می‌شناسد نسبت به وزارت نیرو، سدسازی و ساخت نیروگاه ها اقدامات خوبی انجام داده است، بحث ما ایجاد نیروگاه‌ها و تولید برق است مدیریت آب در کشور بسیار مهم است این مشکلات می‌تواند با کمک نمایندگان حل شود.

رییس دولت سیزدهم اظهار داشت: ما برای گزینه وزارت ورزش و جوانان جلسه ای با نام‌آوران ورزش داشتیم که آنان می‌خواستند که در راس ورزش کشور چهره سیاسی نباشد، ما افراد را بررسی کردیم در گروه هایی که نام های مختلف دارند سجادی به عنوان کسی است که 16 مدال آورده است و هم دارای سلسله مراتب علمی و دانش خوبی است.

رییسی گفت: من این وزرا را محضر نمایندگان عزیز معرفی کردم شرطی که حضرت آقا کردند در مراسم تنفیذ این بود که تا زمانی که روحیه ستادستیزی و کارآمدی در میان وزرا باشند ما در خدمتشان خواهیم بود این شرایط بودنش در عزیزان به عنوان تداوم اعتماد ما اجتناب ناپذیر است. بنده این مجموعه را صالح و کارآمد می دانم مساله مهم نگاه نمایندگان ملت است دو شرط برای وزیر شدن وجود دارد، پیشنهاد رییس جمهور و دوم رای اعتماد مجلس اگر این دو شرط تحقق یابد وزیر می‌تواند فعالیت کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اعتماد شما بسیار مهم است کار کمیسیون ها مهم است نظر شما به عنوان بهترین مشاورین مورد قبول و احترام بنده است نظر شما برای بنده به عنوان نظر صائب است شما از دغدغه مندی مسائل را دنبال می‌کنید.

رییس جمهوری تاکید کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است بررسی این که دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی موفق بوده یا نه من در جایگاه خدمت گذار شما در دولت هستم همه با هم دیده می شویم انتظار مردم این است. ما شما را بهترین مشاوره خود می‌دانیم ما با نگاه‌های دغدغه مندانه همکاریان در مجلس کار را پیش ببریم آن ها که می گویند نمی شود کار پیش نمی‌رود ما نشان دادیم که ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا