آخرین خبرهابین المللخبر داغ

رئیس جمهور پاکستان: از طالبان خواستم نلسون ماندلا را الگوی خود قرار دهند

طالبانرئیس جمهور پاکستان گفت به طالبان توصیه کردم که در صورت تسلط بر افغانستان باید با گذشت باشید و مانند نلسون ماندلا عفو عمومی صادر کنید.

عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی درباره شرایط کنونی افغانستان گفت: پاکستان همواره خواستار صلح در افغانستان بوده و طی ۴۰ سال گذشته رویکرد مثبتی را اتخاذ کرده است. پس از پایان اشغالگری شوروی همواره متذکر شدیم که جنگ راه حل مشکلات در افغانستان نیست. اما کشورهای دیگر تنها پس از هزینه تریلیون‌ها دلار این گفته پاکستان را باور کردند.

وی گفت: پاکستان نیز مانند دیگر کشورها منتظر افتادن آب‌ها از آسیاب و آرام شدن اوضاع هستیم. به نظرم خیلی چیزها درباره افغانستان طی روزهای آینده مشخص خواهد شد. تاکنون شاهد کشتار و قتل عام در افغانستان نبوده ایم. به طالبان توصیه کردم که در صورت تسلط بر افغانستان باید با گذشت باشید و مانند نلسون ماندلا عفو عمومی صادر کنید.

او درباره روابط با هند نیز گفت: هند دارای رویکردی جنگ طلبانه است و اهمیتی به صلح نمی‌دهد. هند با سریلانکا، نپال و چین نیز دارای مشکل است و اینک نیز با مردم خودشان درگیر شده اند. در پی نوشتن دوباره تاریخ با استفاده از ایجاد شکاف میان شهروندان خود دارند. به جامعه جهانی درباره ابعاد این اقدامات هشدار دادیم. هند قانون تبعیض آمیز شهروندی را تصویب کرد. همچنین تلاش می‌کند وضعیت جمعیتی کشمیر را تغییر دهد. صلح در بخشی از کشمیر که در پاکستان قرار دارد، برقرار است. اما در بخش هندی از فعالیت خبرنگاران و نظارت کارشناسان سازمان ملل جلوگیری می‌شود. همه دنیا نیز متوجه شده که هند با انتشار اخبار جعلی درپی شستشوی افکار عمومی درباره مساله کشمیر است.

علوی که به منظور شرکت در مراسم به آب انداختن نخستین ناوچه ساخته شده در ترکیه در چارچوب پروژه «MİLGEM» به استانبول سفر کرده، تاکید کرد که پاکستان و ترکیه در زمینه همکاری دارای پتانسیل و قابلیت‌های زیادی هستند.

او درباره افزایش و توسعه سطح همکاری های دو کشور گفت: به نظر من فرصت‌های بی نظیری وجود دارد. جهان به سرعت درحال تغییر است و قطب بندی‌های جدیدی درحال شکل گیری است. به همین دلیل نیز ترکیه و پاکستان در بسیاری زمینه ها دارای قابلیت و پتانسیل زیادی هستند. جامعه جهانی به جای تمرکز بر اصول و قواعد مشخص، مدت طولانی است که مشغول تمرکز بر مشکلات و اختلافات جزئی مانند مسئله کشمیر، قبرس و قره‌باغ کوهستانی است. در چنین شرایطی کشورها و اقتصادهای درحال شکوفایی مانند ترکیه و پاکستان، دارای فرصت مناسبی به منظور تمرکز بر رویکردی که اصول اخلاقی در آن بر اختلافات و منافع برتری دارد، هستند. پتانسیل موجود در روابط ترکیه و پاکستان بسیار بزرگ است. هم اکنون رهبران ترکیه و پاکستان برای نخستین بار درحال مطلع کردن جهان نسبت به خطرات اسلام‌هراسی و بیگانه ستیزی هستند. درحالی ترکیه و پاکستان رسیدن به حجم تجاری ۵ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۳ را هدفگذاری کرده اند که روابط تجاری میان دو کشور هم اکنون کمتر از این میزان است. نظرتان در این باره چیست؟

وی افزود: همکاری دو کشور در بخش صنایع دفاعی در سطح خوبی قرار دارد. هم اکنون بر تولید هلیکوپترهای «T۱۲۹ ATAK» متمرکز شده ایم. همچنین پیشرف خوبی در همکاری دو کشور در مورد ساخت زیردریایی و جنگنده‌های نسل پنجم صورت گرفته است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا