آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

سازمان ملل اعلام کرد: جنگ افغانستان وارد فاز مرگبارتر و ویرانگرتر شده/ادامه حملات خونبار طالبان

جنگ افغانستاننماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در جلسه شورای امنیت، تعهد طالبان به یک سازش سیاسی را زیر سوال برده و گفت که جنگ افغانستان وارد “فاز مرگبارتر و ویرانگرتر” شده است. ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در جریان حملات طالبان کشته شدند.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از خبرگزاری رویترز، دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت: یک طرف که صادقانه به یک سازش مذاکره شده متعهد باشد، خطر تلفات زیاد غیرنظامی را نمی‌پذیرد چون میداند اگر خون بیشتری ریخته شود، فرایند سازش چالشی‌تر خواهد شد.

گروه طالبان از ماه آوریل همزمان با خروج نیروهای خارجی برای پایان دادن به جنگ بیست ساله در افغانستان، کمپین خود را برای شکست دولت تحت حمایت آمریکا در کابل افزایش داده است. طالبان روز جمعه یک مرکز ولایتی را به کنترل خود درآورده و یک مقام رسانه‌ای ارشد دولت را در کابل ترور کرد.

لیونز گفت: اکنون این یک جنگ کاملا متفاوت است که یادآور سوریه اخیر یا سارایوو در گذشته نه چندان دور است. حمله به مناطق شهری، وارد آوردن آگاهانه خسارتهای عظیم و تلفات غیرنظامی عظیم است. با این وجود به نظر میرسد تهدید مناطق شهری بزرگ یک تصمیم راهبردی از سوی طالبان است که قتل‌عام احتمالی متعاقب آن را پذیرفته است. سازمان ملل انتظار دارد که امسال شمار مهاجران قانونی و غیرقانونی افزایش یابد.

در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت، وخامت اوضاع در افغانستان عمیقا مایه نگرانی است و “با توجه به خروج نیروهای خارجی، چشم‌انداز تیره‌تری هم دیده میشود.” نبنزیا گفت: این چشم انداز که افغانستان به سمت جنگ داخلی تمام عیار و طولانی برود، متاسفانه یک واقعیت تلخ است.

باربارا وودوارد، سفیر انگلیس در سازمان ملل هم گفت، شورای امنیت باید جای تردیدی برای طالبان باقی نگذارد که اگر آنها به حملات نظامی خودشان ادامه دهند، اقداماتشان تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. او همچنین متعهد شد که اگر یک دولت طالبان به زور در افغانستان به قدرت برسد، انگلیس آن را به رسمیت نشناسد.

جفری دی‌لورنتیس، دیپلمات ارشد آمریکا هم از طالبان خواست به حملاتش پایان داده و یک راهکار سیاسی را دنبال کرده و مراقب زیر ساختها و مردم افغانستان باشد. او گفت: طالبان باید حرف جامعه بین‌المللی را بشنود که میگوید تصاحب نظامی افغانستان یا بازگشت امارت اسلامی طالبان را نمیپذیرد.

علاوه بر این “دای بینگ”، معاون سفیر چین در سازمان ملل گفت، خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید برای کشورهای منطقه‌ای شفاف‌تر باشد و باید از باقی گذاشتن تمام مشکلات برای آنها خودداری شود. او در جلسه شورای امنیت گفت: آمریکا به تازگی قصد خود برای کمک به افغانستان در حفظ ثبات را اعلام کرده است. ما امیدواریم که آمریکا بتواند صادقانه به تعهدش عمل کند.

همچنین غلام اسحاق‌زی، نماینده افغانستان در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا برای جلوگیری از یک “وضعیت فاجعه‌بار” اقدام کند. او پس از این جلسه به خبرنگاران گفت که اطمینان دارد ارتش افغانستان میتواند مقابل حملات طالبان بایستد و این کشور هنوز درگیر جنگ داخلی نشده است.

نماینده افغانستان گفت: ما یک برنامه امنیتی شش ماهه برای تثبیت اوضاع داریم. علاوه بر آن شاهد حمایت از جانب جوامع و روستاهایی هستیم که به تازگی مورد حمله طالبان قرار گرفتند… بنابراین ما انگیزه مردمی زیادی برای حمایت از این ارتش داریم.

این در حالیست که وضعیت امنیتی در افغانستان رو به وخامت است. سخنگوی پلیس در ولایت نیمروز واقع در جنوب افغانستان گفت که “زرنج” مرکز این ولایت به علت فقدان تقویت دولت به دست طالبان افتاده است.

سخنگوی طالبان هم در پیامی توییتری گفت که این گروه به طور کامل این ولایت را “آزاد” کرده و کنترل منزل فرماندار، پایگاه‌های پلیس و دیگر ساختمانهای دولتی را به دست گرفته است. زرنج اولین مرکز ولایتی است که از زمان توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان به منظور خروج نیروهای آمریکایی، به دست این گروه شبه‌نظامی می‌افتد.

به دنبال آن، یک ژنرال ارشد افغانستان که رهبری ضد حملات در جنوب این کشور را بر عهده دارد، گفت در جریان حملات نیروی هوایی افغان مقام ارشد طالبان در نیمروز به همراه ۱۴ تن از همراهانش کشته شدند. به گفته یک منبع محلی، طالبان دفتر فرمانداری، پاسگاه‌های پلیس و یک قرارگاه در نزدیکی مرز ایران را تصرف کرده است.

منابع طالبان گفته‌اند که این گروه در حال جشن و شادمانی است و سقوط زرنج میتواند روحیه شبه‌نظامیان آن را افزایش دهد. یک فرمانده طالبان هم گفته است، زرنج از اهمیت استراتژیک برخوردار است چرا که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد.

در کابل، مهاجمان طالبان طی حمله‌ای “دواخان مینه پال”، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای دولت را به قتل رساندند. این تازه‌ترین مورد از کشتارهای هدفمند به منظور تضعیف دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان است.

راس ویلسون، کاردار آمریکا گفت از ترور این مقام که به گفته او اطلاعات حقیقی در اختیار تمام افغانها قرار میداد، به شدت ناراحت و منزجر شده است. او در توییتر نوشت: این قتل‌ها نقض حقوق بشر و آزادی بیان افغانها است.

کاخ سفید هم جمعه گفت که اقدامات طالبان موجب به دست آوردن آن مشروعیت بین‌المللی که این گروه به دنبال آن است، نمیشود. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران در واشنگتن گفت: آنها مجبور نیستند در این مسیر بمانند. آنها میتوانند انرژی مشابهی را برای فرایند صلح، همانند کارزار نظامی خود اختصاص دهند.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا