آخرین خبرهافرهنگی و هنریملی

ادامه جدال بر سر «زخم کاری» / دلیل صداوسیما برای مجوز ندادن به قسمت هفتم سریال چه بود؟

تدبیرشرق/پخش نشدن قسمت جدید سریال «زخم کاری» در روز جمعه ـ ۲۵ تیر ماه ـ با حاشیه و مناقشه هایی در فضای مجازی همراه بوده است. سازندگان سریال و پلتفرم پخش کننده از سانسورهایی که بر جریان تولید آسیب می زند خبر می دهند و «احترام به مخاطب» را دلیل این تصمیم اعلام می کنند. سازمان زیرمجموعه صداوسیما هم با نسبت دادن این «جنجال ها» به «تکنیکی برای بازاریابی»، از پیگیری حقوق مخاطبی سخن می گوید که حالا سرنوشت سریالی که شش قسمت از آن را خریداری کرده و وقت گذاشته تا تماشا کند، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

شامگاه پنجشنبه ـ ۲۴ تیر ماه ـ و در آستانه پخش سریال «زخم کاری»، محمد حسین مهدویان، کارگردان سریال با انتشار یادداشتی جدید اعلام کرد که قسمت هفتم این مجموعه شبکه نمایش خانگی پخش نمی شود. او در روزهای گذشته هم با انتشار مطلبی در فضای مجازی به انتقاد صریح از رویه سازمان زیرمجموعه صداوسیما ـ ساترا ـ درخصوص سانسورهای اعمال شده بر این مجموعه پرداخته و تاکید کرده بود که در صورت ادامه این روند، از انتشار این سریال معذور است.

حالا مهدویان پس از اینکه نتوانسته در مورد نحوه پخش قسمت جدید سریالش با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به توافق برسد، مطلب جدیدی منتشر و عنوان کرده است، «از ۱۲ مورد سانسور قسمت هفتم سریال زخم کاری که قسمت مهم و جذابی هم هست، ۱۰ موردش را انجام دادیم و در دو مورد دیگر به‌خاطر جلوگیری از آسیب جدی به داستان، تصمیم به تعدیل صحنه‌ها گرفتیم. با این حال ساز و کار سانسور ساترا دو موردی که تعدیل شد را نپذیرفت و بدون دلیلی قانع کننده اصرار به حذف کاملشان دارد. به این ترتیب مجوز نمایش قسمت هفتم سریال زخم کاری را صادر نکردند و این قسمت به‌خاطر نداشتن پروانه نمایش فردا پخش نخواهد شد. هر چند حالا بیش از هر زمان دیگری خستگی روزهای دشوار این پروژه را بر تن‌مان حس می‌کنیم، اما در این میان من فقط به تماشاگرانی فکر می‌کنم که یک هفته است منتظر تماشای قسمت جدید هستند و به همین سادگی از حقشان محروم می‌شوند.»

در پی انتشار این مطلب از سوی کارگردان «زخم کاری»، پلتفرم پخش کننده این سریال هم در مطلبی جداگانه با تایید تصمیم مهدویان اعلام کرد، «به دلیل عدم تفاهم و توافق تیم تولید با تیم نظارت ساترا و نقطه نظرات متفاوت طرفین درخصوص برخی موارد اصلاحی، به دلیل احترام به مخاطبان، متاسفانه قسمت هفتم پخش نمی‌شود.»

اما اظهارات کارگردان «زخم کاری» و تصمیم بر پخش نشدن قسمت جدید از سوی پلتفرم پخش کننده، از سوی علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا به عنوان «جنجالی پیاپی» و «تکنیک بازاریابی» توصیف شده و آن را «برای زیست بوم رسانه های صوت و تصویر فراگیر مضر» دانسته است.

سعد که همواره توییتر را رسانه ای مناسب برای اظهاراتش درباره سیاست های ساترا در قبال پروژه های شبکه نمایش خانگی تشخیص می دهد، اعلام کرده است: «موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلتفرم اعلام شده که زمان کافی برای آنها در اختیار عوامل بوده است.»

معاون سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با تاکید بر اصالت دادن به فرآیندها و عبور از رفتار و ملاک های سلیقه ای به عنوان محور حرکت ساترا، تاکید کرده است که «حقوق تضییع شده کاربران اگر ناشی از اهمال پلتفرم در اعمال اصلاحات در زمان مقرر باشد را در این مورد پیگیری و در طول هفته درباره آن تصمیم گیری می کنیم.»

در پی این اظهارات، پلتفرم پخش کننده سریال «زخم کاری» هم در واکنشی آورده است:

«گفته‌اید ساترا فرایند محور است در صورتی که فرایندهای ساترا یک طرفه طراحی شده اند و باید در طراحی آنها از بازیگران بخش خصوصی نظر مشورتی، تجربی و حرفه‌ای گرفته شود.
بیان کرده‌اید که پلتفرم حقوق کاربران را تضییع کرده! در حالی‌که به‌جای جبران خسارت مالی وارد شده بر پلتفرم و مخاطبان، دست پیش گرفته‌اید که قطعا منصفانه و اخلاقی نیست.
نوشته‌اید که عدم پخش یک تکنیک بازاریابی است؛ اما نمی‌دانید سریال «زخم کاری» به اندازه کافی محبوب و پرمخاطب است و نیت خوانی و فرافکنی و انگ بازاریابی پس از اطلاع از همه تلاش های پلتفرم و تیم تولید تا عصر روز پنجشنبه برای پخش، نادیده گرفتن حقیقت و بدور از انصاف است.

فیلیمو با خویشتن‌داری اطلاعیه کلی و به‌دور از بیان جزییات منتشر کرد. به همین منظور بابت این اقدام مستقیم، تهمت صریح بازاریابی و تضعیف اعتبار برند، به‌جهت تنویر افکار عمومی سکانس‌های مورد سانسور و دلیل هر کدام را، در کنار اصلاحیه اعمال شده تیم تولید که مجدد رد فرمودید، منتشر نمایید تا همه قضاوت کنند.»

«زخم کاری» نخستین تجربه سریال سازی محمدحسین مهدویان برای شبکه نمایش خانگی است؛ کارگردانی که ساخت فیلم هایی چون ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری را در کارنامه دارد. زخم کاری از جمله مجموعه هایی است که برای نمایش در شبکه نمایش خانگی از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) مجوز پخش گرفته است.

پیش از این سریال های دیگری از شبکه نمایش خانگی، همچون «می خواهم زنده بمانم»، «قورباغه»، «آقازاده» و «هم گناه» هم مشمول ممیزی های ساترا شده بودند که در پی انتقاد سازنده ها و طرح آن در فضای مجازی، از سوی برخی به عنوان تبلیغات برای بیشتر دیده شدن و از سوی عده ای دیگر به عنوان نظارت غیرحرفه ای سازمان زیرمجموعه صداوسیما و تلاش برای همسازان سازی با ضوابط رسانه ملی تعبیر شده است.

با این همه آنچه مسلم است، در کشاکش این مناقشه ها و با هر حاشیه جدید، بیش از همه اعتماد مخاطب است که آسیب می بیند؛ بیننده ای که این روزها با ماندن اجباری در خانه برای فرار از ویروس مرگبار کرونا، به پروژه های شبکه نمایش خانگی با ممیزی هایی کمتر از تلویزیون پناه برده تا شاید برای لحظاتی، از دنیای اطرافش و مشکلات آن فاصله بگیرد و ساعاتی مفرح را به دور از دغدغه تجربه کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا